Emfang med ekstern motor.

Hej.
Jeg skal lave min lejlighed om og overvejer om det kan betale sig at installere en emhætte med ekstern motor.

Det ser sådan ud at jeg skal bygge en "kasse/væg" rundt om aftrækket da det er et stort rør der går fra etagerne nedenunder og op til taget. Til dette store rør var min tidligere emhætte monteret.
Jeg er i dag ved at lave badeværelse som komme til at støde op til denne kasse som også støder op til køkkenet. Jeg skal have en inspektionslem inde i kassen til mit vvs, så jeg kan let lave den en anelse større så den også kan indeholde en ekstern motor til udtrækket.

Men det store spørgsmål er så hvor meget jeg får ud af det rent støj-mæssigt... Det er jo et helvedes larm med en traditionel emhætte, men jeg ved ikke om min eksterne motor kommer til at sidde langt nok væk til at den ikke også larmer...?

Er der nogen der ud fra min beskrivelse kan komme med et godt bud på om det kan betale sig eller ej?

Har kigget på denne : http://www.fleggaardshop.dk/pi/Thermex_Decor_801_90cm_m_ekst_motor_14664_150.aspx

MN

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke uproblematisk det du er igang med.Så du er nød til at være lidt mere uddybende

Er du ejer el. lejer el. andel ?

Er er i forvejen central udsugning i ejendomme ?

Er der andre udluftningsskakte i lejligheden f.eks i bad.

Er der friskluftsventiler i vægge eller vinduer ?

allan
Jeg er naturligis ejer, ellers ville jeg aldrig renovere lejligheden for egne midler.
Der er jo et fælles rør hvor man kan tilkoble sin egen emhætte, dvs. det er ens egen motor der driver luften op til taget. Det samme gælder for udluftningen til bad. I badet sætter jeg naturligvis en ventilator op for at lede fugtig luft væk.
Jeg kan dog også få dispensation til at lave et udtræk ind mod gården, hvilket nogle har gjort i forvejen. Men når nu rørene står lige ved siden af hvor jeg skal have min emhætte og bad-ventilator, så er det langt det letteste. Ingen friskluftsventiler nej, så jeg skal selv besvære mig med at lufte ud indimellem, ved at åbne et vindue.
Men den emhætte jeg har linket til kan også bruges til udluftning, da den kan køre i intervaller på laveste hastighed.

Jeg kan dog godt leve med at skulle lufte ud selv.

MN

Du skal undersøge om det rør du snakker om har forbindelse til andre lejligheder ellers risikerer du at sende din madlugt ind til dem når du "puster" i røret. Når der ikke er friskluftventiler i lejligheden skal din erstatningsluft komme andre steder fra. Og her vil der formentlig ske det at du vil suge baglæns i din bade kanal. Selv om den er isoleret helevejen til tag vil den formentlig munde ud sammen med andres på taget. Når du du så suger i din kanal får du trukket en blandingsluft ned i lejligheden, så du får et intimt kendskab til hvilken type aftershave dine naboer bruger, munder din badeudluftning ud i nærheden af din eller dine naboers køkkenudluftning får du også kendskab til hvad de laver af mad.

Så dit største problem bliver at sikre at der er erstatningsluft til rådighed. udover det med at der ikke må være andre tilsluttet kanalen. Problemet med erstatningsluften vil være det samme hvis du laver et hul i muren til din emhætte. Menprøv at se om der ikke i ejendommen findes forslag til løsninger hvor disse problemstillinge er indtænkt.

allan
en ekstern motor larmer normalt mindre end en intern da den er større og dermed mindre presset.
hust at vætte en "ventil" så du ikke får andres mados ind når din emhætte er slukket.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis