Zone-opdelt luft-luft. Kan man det?

Hej alle
I forbindelse med forhåbentligt nært forestående huskøb har jeg tænkt på følgende:

Der er mange fordele ved at installere en luft-luft varmepumpe.
Men samtidig er der følgende ulempe, som jeg ser det. Vi vil gerne kunne undgå at skulle varme bla. stuen op hele tiden, da den sansynligvis næsten kun vil brugt i weekender/ferier.
Som jeg har forstået det er det normale at hele huset er een zone, så man har samme temperatur over det hele.
Kan man lave en opdeling så eksempelvis stuen kan lukkes af uafhængigt af resten af huset?
Jeg er godt klar over at der ved opstart af anlæg sker en indregulering, men det burde vel kunne lade sig gøre at lave med styrede spjæld og så at man laver to indreguleringer: 1) Huset uden stuen og 2) Huset incl. stuen.

Der kan være mange argumenter for og imod, men uanset at man har billig energi må det da være en fordel at kunne undgå at opvarme en stor stue, når den ikke bliver brugt.

Teoretisk kan det jo sagtens lade sig gøre at lave sådan opdeling i 2 xoner, eller 3 for den sags skyld.
Men har nogle af jer dygtige LDS'ere prøvet det i praksis?

Input ønskes.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal da bare sætte den op i det rum den primært skal varme op
Styring af de andre rum kan ske med at åbne og lukke døren


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu var det ikke en af de der væghængte "lejetøjs"-modeller jeg havde tænkt mig, men et "voksent" anlæg fra Nilan eller Dantherm.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Så er det vel bare at åbne og lukke ventilerne i de rum der skal ha varme eller holdes kolde.
Ja det er jo så spørgsmålet om det bare er det, eller der opstår nogle problemer ved at gøre det? gennemstrømningshastigheden vil jo blive øget på de stadig åbne ventiler.

Er der nogle der har erfaringer med at lukke rum af på den måde???

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis