Modtaget tilbud på el-installation. Er prisen rimelig?

Jeg har modtaget et tilbud på en el-installation på min helt nye 1.sal. Synes prisen er en smule i overkanten. Hvad synes I???
Tilbuddet lyder på ca. 22.000 kr inkl. moms for trækning af kabler (trækning af kabler til lampeudtag føres i rør), installation af stikkontakter, opsætning af 2 stk. 2 pols gruppeafbrydere og inkl. alle materialer (dog eksklusiv selve stikkontakterne som jeg selv har skaffet). Se vedhæftet plan over 1. sal med placering af kontakter.
I alt skal 10 lampeudtag, 23 stikkontakter/afbrydere (hvoraf to er med korrespondance) installeres. To hoved-kabler (rød og blå på foto) er allerede ført op fra stueetagen til 1.sal, så det skulle være lige til at gå til. 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at bedømme, men synes nu ikke det lyder helt slemt, men det er jo immervæk, alligevel en sjat penge, at skulle af med.
Du kunne jo indhente, et tilbud mere.

Nu må man jo ikke lave sådan noget selv, men det ville ellers være rigtig meget billigere...

Jeg ved ikke helt, når du selv har skaffet nogle af materialerne, så har nogle håndværkerne, en tendens til at tage lidt extra, for andre ydelser.

mvh jens
Jeg syntes ærlig talt ikke det lyder så slemt, når det er inkl. de fleste materialer. Det tager trods alt tid at få trukket alle de ledninger, og sluttet det hele til.

Har du fået et overslag hvor du kan se hvad de har regnet med af tid, og materialer ?

Mvh Thomas Hansen

Altså materialer bliver ca. 7500-8000, for lampe udtag, pl dåser, 3x1,5 og 5x1,5, forfra dåser (antog det er gipsvægge), rammer, afbrydere (almindelig og korrs.), 2 automat sikringer 2polet 13A...
Dette er priser overslag, med priser fra greenline.dk...

Du skal ikke have antenne deroppe?

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

så lige en bem til "linding85" overslag
da han har taget priserne fra greenline , skal du gange det med 2 , så passer priserne med den pris de fleste instalatøre tager
udtag og dåser er nok det samme , men kabler og sikringer er en helt anden kvalitet og pris som de fleste bruger
Hej,

Jeg synes prisen lyder ok.. Men man kan vel altid ringe og høre om det ikke kan gøre for 19.000,-

Skulle jeg lave det "svot" , så ville mit skud fra hoften være 12.000,- Men så skal der jo lægges moms og lidt mere i løn oveni, da skattefar også skal have en bid ..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce

Hmm, det kan da godt være I har ret. Jeg forundres dog gang på gang over håndværkernes ågerpriser.
I mit tilfælde har håndværkerne materialeudgifter til ca. 5000 kr inkl. moms:
25 forfradåser á 20 kr: ca. 500 kr.
10 lampedåser á 40 kr: ca. 400 kr.   
200 m nkt kabel: ca. 2000 kr.
2 stk 2 pol gruppeafbrydere á 150 kr: ca. 300 kr
Flexrør: 500 kr.
Diverse samledåser: 500 kr
Diverse andre materialer: 1000 kr. 

Disse priser er indkøbspriser for mig som privat person. Elektrikerne kan formodentlig få materialerne endnu billigere. Tilbage er der 17.000 kr (13.000 eks. moms) til selve arbejdet. Timelønnen er ca. 350 kr. eks. moms. I alt er der så løn til 37 timer eller svarende til en uges arbejde. Jeg tvivler meget på at det vil tage 37 timer at føre kabler og rør i mine skillerum plus installere stikontakter.  
 

@ jonama. De priser er vel nogen du finder på eks. greenline.dk eller harald-nyborg?
Nu ved jeg ikke hvad din elektriker har sat materialer priserne til, men der hvor jeg arbejder, koster f.eks en stikkontakt ca 130kr i indkøb (vores pris inkl rabat) hertil bliver der så lagt moms plus avance oveni. Plejer som regel at sige indkøbspris gange 2 plus moms, så ved kunden ca hva tingene koster.

Og det er ikke første gang jeg ser at Mester tager lidt ekstra, hvis kunden selv har købt materialer. Det er jo penge som Mester mister.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Priserne på materialer er ikke bare 2x, men ofte over 3x end privates indkøbspis (hvad enten det er harald eller andet steds, og jeg tvivler på at I giver mere end 50 kr for en stikkontakt med jord når mester køber ind). Jeg tør nærmest ikke regne timeprisen ud, når man inkluderer overprisen for materialer, for så koster I håndværkere ligeså meget som en advokat. Jeg vil ikke diskutere her om det er rimeligt eller ikke. Men det er ikke så mærkeligt at der er så meget sort arbejde, vennetjenester og gør-det-selv.
Nå men mit indlæg drejede sig om, at høre om en så simpel installation, som jeg skal have lavet, virkelig koster 22.000 kr.
Trickster
jeg ved ikke hvor i køber ind men i burde nok overveje et andet sted at gøre det
det er langt over hvad jeg giver ved den lokale elektriker uden rabat

har dog også prøvet at betale overpris ved anden elek. for en del år siden kst. en sikrings gruppe 400,- + moms
sidste år kst. den kun 89,- +moms ved den nye.

så kære hånværkere lad dog være med at ta´ overpriser for materiealerne når i får de høje timelønninger i forvejen
for arbejdet. ( der er altså en grund til at der er så mange GDSér selv om ikke alt bliver lavet lige lovligt)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

@jonama. Hvis du ikke synes prisen er fair, så tag en snak med den elektriker som har afgivet tilbudet, evt. som en anden foreslog, hent et tilbud ved en anden elektriker.

Ang. mit første indlæg, vil jeg gerne lige rette lidt på mig selv. Har netop været inde hvor vi bestiller vare fra og fandt ud af at vi kun giver 98,- i indkøb inkl rabat for en stikkontakt, så den første pris beklager jeg :o) Hertil bliver moms og avancen så lagt oveni.

Rabatten ved jeg at den variere alt efter hvor meget firmaerne bestiller, altså det firma jeg er ved få x antal kr i rabat, mens et andet firma får y antal kr i rabat.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også