Loftsplader + vinyl!?

Hej

Står og skal sætte loftsplader op i min båd, men mangler ideer til hvordan jeg monterer dem UDEN, at skrue igennem vinylen neden fra - nogen bud? Og hvor tykke skal pladerne være? 4 mm eller 6 mm?

En anden ting. Hvad er bedst at bruge 3 mm vinyl eller 5 mm med skum bagpå?

Takker!

Mvh

Kim.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se et par poster længere nede, der er en tråd om det samme.
Her

Jeg er bekendt med tråden du henviser til, jeg får dog stadig ikke svar på:

1) skal jeg bruge 4mm eller 6mm plader til loftet?
2) hvordan fastgører jeg pladerne uden at skrue igennem dem?
3) hvorfor ville jeg bruge 5 mm vinyl med skum fremfor 3 mm eller omvendt?

1) Det må du selv om. Kommer vel an på hvor meget lofthøjde du kan undvære, eller i hvor kolde egne/tider, du har tænkt dig at sejle. Eventuelt en kombination af disse faktorer.

2) I vores (væftsapterede) båd sidder der nogle "skruekraver" omkring, som holder. Ligner dem man finder i dørbeklædninger på gamle biler. Noget i den her stil, bare ikke helt så store: http://www.lavprisvvs.dk/images/70435+70491-p.jpg

3) Skum indeholder stillestående luft(-bobler) som isolerer bedre. Igen en spørgsmål om hvor god isolering du ønsker. Kunne også forestille mig at skum sluttede tættere mod skrovet og gav mindre risiko for "lommer" der kan samle sig kondens i, der kan give fugtskader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du tænkt på at du også kan sætte træplader op istedet for "plastik".Der findes god "lim" nu om dage.Sæt en liste med en fals i hver side på midten af ruftaget,og en liste med fals i hver side over vinduerne.Så kan du klemme en tynd bøjelig plade op,og den vil smutte ind som en skuffe.Meget kønnere end vinyl.
MVH.June

 

Skrevet af jakob356 på 16 apr 2010 19:46
1) Det må du selv om. Kommer vel an på hvor meget lofthøjde du kan undvære, eller i hvor kolde egne/tider, du har tænkt dig at sejle. Eventuelt en kombination af disse faktorer.

Ja, men pladen som skal beklædes, skal den være 6mm eller kan jeg nøjes med 4mm? Synes jeg ser 6mm nævnt andre steder som den fortrukne, men uden begrundelse. Er 4mm pladerne simpelthen for tynde eller?

2) I vores (væftsapterede) båd sidder der nogle "skruekraver" omkring, som holder. Ligner dem man finder i dørbeklædninger på gamle biler. Noget i den her stil, bare ikke helt så store: http://www.lavprisvvs.dk/images/70435+70491-p.jpg

Tak for erfaringen - fedt at se hvordan det gøres. Men det jeg mente var, kan jeg få pladerne til at hænge uden at skruen er synlig nedefra? Har set nogle steder, at man kan anvende velcro, men synes det virker lidt "amatør"-agtigt!?

Iøvrigt tak for et godt svar!



Annonce
juned6: Du har vel ikke et billede/link til hvor man kan se eks. på det?

Hej Kim
Nu har jeg siddet 1 time og forsøgt at sende et indlæg med en tegning,men det virker ikke.
Jeg kan finde ud af at sende det på en mail,hvis du tør give mig din E-mail adresse.
MVH.June

 

Hej Kim
Glem det med E-mail,jeg har sendt en mail med tegningen til redaktionen,så håber jeg de kan fixe det.
Vi har desværre ikke den båd mere,så jeg har ingen billeder på computeren.Men hvis du laver loftpladen en anelse smallere end mellemrummet mellem listerne,skulle den smutte på plads når du trykker den op,og luften bag giver også lidt isolation.
Håber du kan forstå min forklaring,via tegningen.
MVH.June

 

juned6: Mange tak for billedet!
Bare glad for at kunne hjælpe.Hvis du laver det,kan du så ikke sætte et billede ind i LDS,måske andre kunne bruge ide'en

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis