Bygge bord i lejlighed

Hej, Jeg skal til at bygge et bord i et rum i lejlighed for at vinde plads. Det skal være ca. 175 cm i bredden og 54 cm i dybden og gerne hænge frit med bordbæringer. Væggen er solid så den kan klare presset. Jeg tænker bare MDF og bordbæringer - eller har I bedre idéer? Desuden, den ene ende er en stump vinkel, men jeg ved ikke hvordan man måler det præcist op? Jeg tænker på at tage noget pap og lave en skabelon, men der er sikkert en smartere vej? Tips vil blive højt værdsat! Mvh, Frederik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej fredrik! Uanset du tænker: "Der skal aldrig noegt tungt på mit bord", så sker det en dag!! Istedet for bæringer, ville jeg tage en lægte eller egestok i bordets længde minnus 20 cm og fastgøre den vandret til væggen. Hvis du vælger en tyk pind, kan du "snyde" ved at bore et par cm ned, hvor skrkuerne skal i, og dermed undersænke skruerne. Dermed behøver de ikke være en meter lange. Du har nu også indkøbt 3 løse ben. Dem monterer du 15 cm inde på undersiden af pladen. een i hvert hvørne og een på midten. Læg pladen op (du har selvfølgelig placeret den fastskruede lægte i højde med dine ben (nej, bordets). Sæt fire skruer op NEDEFRA gennem lægte, op i borpladen og IKKE igennem!
Vinklen laver du ved, at lægge pladen op og skubbe den lå langt ind i hjørnet den kan komme. Skær et stykke karton i vinkel og bredde, så det lige dækker ind over det sted du skal skære fra. Læg kartonet langs væggen og streg af på pladen. Bruger du stiksav, skal du skære fra undersiden.

 

Tak for det - gode pointer! Bordbæringer påstår at de kan holde 80 kg hvilket jo er ret meget...? Desuden, hvor tyk en MDF plade skal man vælge? Mvh, Frederik
Mht. tykkelsen ville jeg nok ikke vælge mindre end 19 mm - jo tykkere desto mere formstabil, så 22 mm eller 25 mm vil bare gøre den mere stabil!
Alternativ til mdf kunne være en rigtig bordplade a´ la køkkenbord, fåes i både laminat i alle afskygninger og diverse pæne træsorter.
Laminatbordplader kan fåes meget billige og du får en stærk overflade, mdf-pladen kan være skrøbelig i overfladen afhængig af hvad den skal bruges til. Og en stærk og holdbar overfladebehandling af mdf-pladen vil hurtigt gøre den dyrere end laminatpladen.
Angående tykkelse så tror jeg at en 19mm mdf vil begynde at runde nedad, blot ved dens egen vægt efter nogen tid.
Jeg ville nok også vælge en lægte på væggen og så ben til understøtning foran, hvis den støder op til væg med enderne kan der også der benyttes lægte, så der kun skal et en enkelt eller to ben til.
Bordet skal jo helst kunne holde, hvis du lige sætter lillemor op på det ;-)
hvis du ser på økonomien, er det faktisk billigere at købe en stavlimet bordplade i metermål på en trælast.
1. Du har klaret kanterne uden arbejde.
2. Du er sikker på stabiliteten
3. Du skal ikke overfladebehld. med maling, men blot f.eks. olie
4. Rander fra kolde øl er nemmere at få væk, inden konen kommer hjem

 

Annonce
nu vi er ved emnet bord ,hvor høj skal et bord i et vaskehus ,der vil komme en vask i pladen og en vaske maskine under bordet .

hvor meget luft anbefales og være mellem bord og top af maskinen

Ville også lave det som Uldal foreslår.
Gjorde det for 5 år siden, til et ca 2meter langt computer/symaskine bord og det var sku godt
Dog havde jeg kun 2 ben under,- i dag ville jeg nok sætte 3. Kunne se, når konen absolut skulle lægge sin balle op på bordpladen at den buede en smule (og nej, hun er ikke tyk). Jeg købte en færdigbordplade/køkkenbordplade som flere anbefaler. Men jeg skar den i begge ender, grundet længden ikke passede og limede så nogle egetræslister på


Og ja,m randerne fra kolde øl er superlette at få væk fra sådan en "færdigplade"


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også