zink anode

Der var for noget tid siden et spørgsmål vedr. galvanisk tæring - jeg kan bare ikke finde det nu.. Men kom til at tænke på det da jeg fik en nyhedsmail fra shipshop.dk

der står citat:

Kun 10 % af denne anode virker. (billed af hvid og tæret anode)

Ikke alle anoder egner sig til alle miljøer, denne zinkanode er dækket med en hvidlig oxidbelægning, som effektivt forsegler anoden og forhindrer den i at fungere.
Løsningen er at skifte til en anode i aluminium - den oxiderer ikke så let og du er bedre sikret gennem hele sæsonen.

Vi har et pænt stort udvalg af anoder til både skrog, ror og aksel - klik her for at se udvalget.


Selvfølgelig er det en reklame fra shipshop.dk men noget man skal tage med i sine overvejelser når man køber anoder.

og så til mit spørgsmål. Skal en jernkøl på en sejlbåd (kølen sidder jo fiber) have en anode??
Vores Maxi 77 har ikke og forrige båd havde heller ikke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har din køl ikke direkte forbindelse til andre metaldele, så der for er der en minimal risiko for galvanisktæring

For 20 år siden, blev der lavet en del forsøg på handelsskibe med at lave nylonbøsninger til de bolte der blev brugt i flanger på søvandsrør, og samtidig bruge pakninger der ikke kunne lede el mm. det viste sig også at det kunne stoppe det meste af de galvaniske tæringer, MEN det kostede meget mere end lidt anoder

Men pointen er hvis der er et godt isoleringsmatriale kan der ikke komme galvanisk tæring. Men husk på at de bolte/skruer der evt. sidder på ydresiden kun må være af samme jern kvalitet som kølen

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Men der er noget om det med aluanoder især når vi nærmer os østersøen da vandet der er meget fersk og der er jeg sikker på at aluanoder er det rigtige.
Jeg ved ikke om linket virker ellers må der klippes og klistres lidt ind i browseren
http://ocean.dmi.dk/anim/plots/sss.sj.1.png




Pinballs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis