Luft til luft varmepumpe-- termostat

Hej
jeg går og overvejer lidt at købe, en lille varmepumpe luft til luft, til mit lille hobby rum på 8 kvm.
Findes der en fiks lille sag, til så lille et rum. (275 mm isolering i gulv, samt 200 mm i væge og loft.
Mange små varmepumper, kan ikke skrues ned i en temperatur på 8 gr. der vil jeg gerne ned, og så skrue op når der er behov.
Kan man sætte en extern termostat på, som så simpelhen afbryder for strømmen til varme pumpen.
Jeg har en Danfoss som kan klare over 10 ampere, den har også indstilling af diferensen.
Så den kunne stilles til at starte på eks. 5 grader og slukke på 8 grader...

mvh jens
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har hørt om nogen der har lavet den opstilling før. Men jeg er ikke helt klar over hvordan de har gjort det.

Nogle varmepumper starter ikke automatisk op igen, efter strømsvigt. Der skal man selv tænde for anlægget.
Så hvis det er sådan en model du køber, kan du sætte din timer ind over signalet til kompressoren. Derved slukker du ikke for selve styringen.
-Dette kan så, i visse tilfælde, give andre drifttekniske problemer. Såsom, at anlægget går i fejl-mode og indikerer at kompressoren er defekt!

Det kommer helt an på hvor teknisk din varmepumpe er.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Øhh... Daikin's 25'er og 35'er vp'er køre da ned til 8 Grader og Sanyo sap 126 køre ned til 10 grader. Hvor jeg klart vil anbefale Sanyo'en.
Bygger du en termostat på et anlæg der ikke kan køre ned til de 8 eller 10 gradervil jeg mene at man ødelægger afrimning's cyklusen for udedelen. Og derfor ender med en stor isklump i løbet af vinteren.
Hej
Tak for svarene, ja jeg tænkte nok det ikke var så enkelt

Hvad findes der egentlig af små varmepumper, til mit lille rum på under 10 m2

mvh jens
Jeg ville anbefale en Sanyo sap 123, eller nummeret mindre, men jeg ved ikke lige om den har 10 graders funktion.
Ja det fleste mærker daikin, Panasonic mitsubishi har disse funktioner, men det starter også automatisk op i forbindelse med strømsvigt, men jeg tror nok at du skal overveje dit behov, om en evt væskefyldt el radiator kunne klare opgaven, jeg har tit oplevet problemer når Vpén har været overdimensioneret, mit hobbyrum er på 21 Kvm, og der har jeg monteret en Daikin 25 og den er måske også lige i overkanten, den køre laveste trin i inverter styringen hele tiden. mener at det er omkring 1,2 Kw den yder der. og den kommer aldrig højere op i omdrejninger.

Køletekniker & Energiteknolog.

Annonce
Jeg er faktisk også på nippet til at tro at en vp er lige i overkanten til sådan et lille rum, og det er jo vel isoleret, så en væskefyldt el radiator ville nok være at foretrække.
Hej
Ja jeg skal nok vælge, et alternativ tip vp.
Medmindre der findes, en meget lille udgave.
Jeg er lidt imod elvarme, det er lidt dyrt i drift, mit elforbrug er i forvejen lidt højt.

Jeg har endnu ikke fået bygget mit rum, men har dog støbt sokkel, det er i forbindelse med, en trægarage.
Jeg har den mulighed, at trække varmerør fra oliefyret derud. Så jeg støber gulvvarmeslanger ned, så er den mulighed da åben.

mvh jens
Hvis garagen også er isoleret kunne du lade varmepumpen trække den også. Ellers ville det nok være at foretrække at trække rør og slanger fra oliefyret.
Så kunne du montere en varmepume i huset, og spare en pæn sjat på olien der.
Hej
Nej garagen skal ikke isoleres, ja jeg ved ikke helt, om investering i en luft til vand VP, er en god investering.
Er det ikke noget med, at virkningsgraden falder, i takt med at udetemperaturen går under minus. (jeg orker ikke at skulle have gravet hele parasellen op til jordvarme)
Kan man forvente en virkningsgrad, der er omkring 1:3 regnet total, når man medtager evt. tilskudsvarme, fra elpatronen i vp'en ?
Jeg husker ikke lige elprisen, men er det ikke 1,80 pr kw, hvis der er korekt bliver KW prisen 60 øre.
I en litter olie er der 10,2 KW, mit oliefyr er rimelig velfungerende, men lade os antage, at fyret har en virkningsgrad på 90 %
Sidste påfyldning kostede 7,54 kr pr litter olie, så det bliver 82 øre pr KW.

Jeg har brugt 2100 litter olie, svarende til 19278 kw (med min udregning af udnyttelse)
det vil med sidste påfyldnings, oliepris koste 15834 kr
Med en varmepumpen vil det give 11566kr

Så sålænge mit fyr kan holde, uden reperationer, så er det næppe en investering som jeg vil gå i krig med...
mvh jens
Jeg tænkte nu mere på en luft til luft varmepumpe til hytten, men en vand til luft er en god invistering, det er der ingen tvivl om.
Hvis man ser bort fra denne vinter vi lige har været igennem, som er lidt unormal, så ville jeg ikke være i tvivl om at en luft til vand VP er en god invistering.
Virkninggraden falder på alle vp'er når temperturen falder.
Mig bekendt så skulle man meget gerne ligge på en besparelse på ca. 50 % når man har en luft til vand i forhold til olie, men det kan man lave en mere nøjagtig beregning på.
Jordvarme er normalt ca. 30-50 K dyrer end luft til vand, men dens virkninsgrad er så også noget bedre end luft til vand når man kommer under minus 10-15 grader, ellers ligger virkningsgraden nogenlunde ens. Og der er mig bekendt endnu ikke lavet jordvarme der er inverterstyret, de køre on-off, og det er alene en dyrere driftform.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis