380V maskiner på 220V?

Hejsa.

Jeg har nogle ældre maskiner stående, et trådsvejseværk og en søjleboremaskine, som er beregnet til 380V og, som så, naturligvis er monterede med kraftstik.

Jeg har ikke kraft i huset, men har ladet mig fortælle, at man faktisk bruge 220V selvom maskinerne er beregnet til 3-faset 380 volt, altså 3x220V. (Eller 400V/3x230volt).

Maskinerne vil selvfølgelig arbejde med mindre effekt, men kunne dog muligvis (i det mindste) bruges.

Er der nogen her, der ved noget om det?

/Tim

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt at få en 3 faset motor (fx. i en søjleboremaskine) til at køre på 230V + N ved at montere en kondensator. Det skal dimensioneres korrekt efter motorens effekt, så jeg kan ikke komme med noget facit på baggrund af dine oplysninger.

Svejseværket tror jeg godt du kan glemme. Der er simpelthen ikke nok energi til rådighed ved kun 1 fase.
Om du kan koble dem om til 1-fase drift afhænger af de pågældende maskiner, og i givet fald står det ofte på maskinerne om de kan og hvordan de skal kobles for hhv 1 og 3 fase drift (ligesom det også gør det på en vaskemaskine der kan begge dele).

Hvis de ikke kan kobles om kan du få en 1-fase til 3-fase konverter, der ikke nødvendigvis koster alverden. Svejseren trækker nok for meget, men konverteren en en god løsning til f.eks. søjleboremaskinen.
Ok, mange tak :-)

Motorens effekt er 0.75HP, så det svarer vel til omkring 0.5-0.6kW.

Hvordan skal kondesatoren, 230V og N monteres?

Her tænker jeg på L1, L2, L3, og 0-ledningerne i det trefasede stik?

/Tim

 

Ok, takker :-)

Jeg vil undersøge den konverterløsning.

/Tim

 

Det her er hvad du søger:
http://www.conrad.de/ce/de/overview/1101123/Frequenzumrichter

Du skal ikke vælge en der er mindre end 2 kW af hensyn til startstrømmen til motoren.
Svejseværket kan du glemme på 230 V.

MvH,

Bent.
Annonce
Jeg kan tilføje at jeg har handlet meget hos Conrad (link i foregående indlæg), og det har altid fungeret super godt. Og så er deres priser for det meset en del lavere end DK.
Hej Tim

Hvis du finder en egnet frekvensomformer(konverter) kan du med fordel koble motoren fra stjerne til trekant når du skal køre på 230V. På den måde for du fuld udnyttelse af motoren.

Når du kigger efter konverter skal du lige være obs på den kan køre på en normalt HFI/HPFI afbryder. Mange frekvensomformere har for stor jordstrøm pga RFI filter.

/Lasse
Takker for svarene :-)

Prisen for en omformer der er større end 2kW ligger dog oppe i et prisleje (3-400€ + fragt) hvor det begynder at blive interessant at få lagt kraft ind i huset istedet. Det koster vel omkring 3-5000 spir, og så er der jo ikke længere den store forskel rent prismæssigt, samtidig med at jeg så vil kunne bruge svejseværket og søjleboremaskinen fuldt ud :-)

Jeg havde nok lidt på fornemmelsen, at det ikke var helt så lige til. Det fik jeg bekræftet.

Men ihvertfald tak for de gode forslag.

vh Tim

 

Det er noget billigere at koble en kondensator på.
Her står noget om teknikken og beregning af kondensatoren.
En boremaskine, der starter op uden belastning, kan fint køre med en kondensator.

Hvis du piller et par stykker ud af diverse gamle apparater, kan de forbindes i parallel. Så lægger du bare de enkelte kapacitetsværdier sammen.
Egnede kondensatorer kan findes i ældre vaskemaskiner, oliebrændere, lysstofrørsarmaturer, mm.

http://eliselektro.no/pdf-files...atorer.pdf

De er vist lidt dyre de der frekvensomformere. :-)

En kondensator på 7uF pr 100W, så omkring 35-40uF ville være passende. Motoren skal formentlig kobles i trekant. Kondensatoren monteres over to viklinger og den ene ledning (0 eller F) går på den ene af de viklinger og den anden på den sidste vikling. Hvis det kører den forkerte vej byttes der om. Kondensatoren skal være beregnet til drift.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis