Sumpen?

Så er der lige et spørgsmål til 1000 kr!!!
Jeg ved der er temmelig delte meninger på dette emne så her kommer det:

Min båd er oprindeligt malet med bly-mønje indventig under vandlinjen det er noget der holder men er satans giftigt. I sin tid da jeg (næsten helt grøn) fik min skude ville jeg gerne male sumpen op så den blev flot at se på!!!!!!!!! En bådbygger med en mindre hjerneblødning sagde "den får bare lidt yacht primer" og det var dog der værste jeg længe har gjort her mange år efter er malingen mange steder stadig våd og den skalder flere steder øv øv øv.

jeg har nu skrabet sumpen rengjort støvsuger osv osv. men det ligner selvfølge stadig noget der er løgn der sider stadig bly mønje, yach primer, olie, fedt mm. altså er det ikke så kønt.

Ka det lade sig gøre at få en maling der kan holde og samtidig lade træet ånde og som måske ikke er dødelig giftig at sove i?

Eller

Skal jeg som de fleste i min havn siger give det noget god trætix olie med funkisider (eller hvad det nu hedder) og så skide på at det ligner noget der er løgn med den begrundelse at træet dernede har bedre af at få god olie og at maling i sumpen vil skalle af og lave koks i pumperne? (der er selfølgelig ikke så mange andre end mig der skal se på sumpen og om nogle år er de sidste malings rester vel også væk.?

Hva sir i kloge hoveder!

(Ps i får altså desværre ikke 1000,- for at svarre hø hø)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare send de 1000 kr.!
Nå men du får mit svar på forskud ,så må vi jo se hvad der sker.
Jeg ville give noget fed grundingsolie, dvs. med masser a linolie og fungisider, og ikke en masse fortynder, og evt. lidt ægte trætjære. Det virker og træet kan ånde.
Og sumpen skal jo alligevel ikke på udstilling.
Og da vikingerne med held brugte denne løsning med trætjære og linolie så er den jo gennemprøvet.
Hilsen Jørgen
Hvis du vil have det pænt, ensfarvet "malet", kan du tilsætte noget farvepigment til linolie-tjæreblandingen. Nu ved jeg ikke hvad en bådbiks har på lager, men ellers kan både tjære og pigment bestilles i et seriøst byggemarked eller købes i fx. linoliebutikken i Højbjerg.

P.S. Jeg har ikke båd, men bindingsværkhus. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også