Er det lovligt at strø asken ud i haven?

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål vedr. asken fra vores pillefyr.

Er det lovligt at strø asken ud i haven?

Jeg har hørt man ikke må med asken fra brændeovne (pga. tung metaller), men jeg forestiller mig at asken fra biotræpiller er renere (men hvad ved jeg )..

Nogen som ved noget om det her?

På forhånd tak

KBBN

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aske skal afleveres på genbrugspladsen eller som husholdningsaffald. Det er korrekt at der er skadelige stoffer i asken. Dette gælder også for træpiller, idet fx bark kan indeholder PAH´er.

På din kommunes hjemmeside må der ligge et affaldsregulativ der præcisere bortskaffelsen.

/Mulle

 

 

 

Om det direkte er forbudt at strø asken i haven kan jeg ikke svare på, men din egen kommunes vedledning til borgerne om affaldshåndtering kategoriserer aske som gråt affald, der skal afleveres (http://ringsted2009.e-pub.dk/ (side 14))

Men du bør da tænke over, at den mængde tungmetal og andre miljøgifte der ophobes i træer og andet med lang levetid er større end vækster med kort levetid. Så i asken fra træ - uanset om det er fra piller, brædder, brænde el. andet - vil der jo være en ganske stor opkoncentrering af tungmetal og andre miljøgifte fra mange m3 træ, der har vokset længe på et sort areal, og som nu bliver fordelt over et forholdsmæssigt meget mindre areal. Hvis der er nyttehave, bærbuske eller lignende i nærheden af akseudstrøningen må tungmetalkoncentrationen i gulerødderne, solbærret, æblet m.v. derfor forventelig stige ret markant.

Og selvom du ikke selv har nyttehave, hvor du spreder asken, kan det jo være din efterfølger fik den ide.
Lad for guds skyld være med at sprede noget i din have so du ikke ved hvad indeholder. Worst case er at du ender med en forurenet grund. Hvis de næste ejere ønsker at flytte jord og får taget de lovpligtige prøver og disse viser forurening kan du ende med at hænge på regningen. Det er set før!!!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis