Overfladebehandling af gipsplader

Hej forum

Et "gammelt" råd lød på at male gipsplader inden der klæbes tapet / væv / filt på, for at undgå at papiret på gipsen røg med af hvis tapetet en dag skal af igen.

Er det stadig et godt råd ?

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville da vist kræve at der var dårlig vedhæftning mellem malingen og det der sidenhen skal klæbes på - hvilket vel ikke ligefrem er smart.


/ Claus

Jeg tror nu mest tanken er at malingen vil virke som en mild form for dampspærre, så ved afdamping af tapet el lign. trænger fugten ikke i lige så høj grad videre ind i gipsen.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Undskyld at jeg bryder ind, men emnet ligger tæt opaf et spørgsmål jeg længe har gået med selv

Kan man fjerne savsmuldstapet og filt igen fra en gipsvæg uden at ødelægge gipsvæggen?

Man kan vel ikke rigtig dampe det af uden at opbløde paplaget på gipspladen og aner slet ikke om vævslim kan dampes af, da jeg aldrig selv har brugt det??

Har en hel førstesal med begge dele udført på forrige ejers bedste vis


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Hej Idefix

Da du ikke ved hvad der er brugt til at sætte tapetet op med, ville jeg starte med at prøve at dampe det af et sted hvor det er nemt at "dække".

Går det godt så - hurra og en tår øl, hvis ikke - så må der tænkes i andre baner og øllen må vente.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Filt er der ingen grund til at tage af igen... Det er noget af det bedste underlag der findes.
Jo, man kann godt dampe rutex af gips igen, med lidt omhu.Bare bedst bruge en 240 v afkoger.
Ja, gipsen bliver fugtig og noget af papirlaget på gipsen vil måske komme med af, men det spartler
man bare ud efterfølgende. Gipsen, burde ikke tage skade af at blive fugtig når den bare får lov at tørre
igen. Så vidt jeg husker, laver man vidst buede gips ved at gøre det fugtigt...?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Søgte lidt på nogen andre ting den anden dag og faldt tilfældigt over svaret på dit spørgsmål, se på side 3 der hvor der står tapet og maling: http://byggesystemer.knaufdanogips....g-2009.pdf

Angående mit eget problem, så ligner det lort det forrige ejer har sat op, både tapet og glasvæv, hurtigt i en fart løsningen der ser ok ud på afstand  

Håber på der er en måde at få tapet/filten af, for den eneste anden løsning at få det pænt på, er vel at fjerne yderste lag gips og så sætte et nyt lag på og lave det ordentligt..

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Tak for linket. Det vil jeg så gøre.

Ja, en løsning er at rive det yderste lag gips af, surt arbejde men det kan give et bedre resultat.

God arbejdslyst :-)

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også