Bore et 50 mm hul i støbejern

Jeg træner vægttræning i mit hjemmegym, og har derfor en del vægtskiver. Men vægtskiver kan være meget dyre, hvis man skal have nok, og derfor køber jeg der billgste. Min krop er sjovt nok ligeglad med om vægtene er dyre eller billige, bare de vejer nogenlunde det samme .

Problemet med de billige skiver er dog, at hullerne i skiverne ofte boret skævt, eller til tider ufuldstændigt igennem. Det er ENORMT bøvlet at returnere et helt sæt vægtskiver (f.eks til tyskland) på f.eks. 300 kg, bare fordi en 3-4 af skivernes huller, er skævt boret.

Jeg tænkte derfor på om en HSS hulsav måske kunne klare at bore igennem de 20-30 mm støbejernsgods, hvis man bruge en langsomtkørende boremaskine/søjlebor, og skæreolie?

På længere sigt ville det generelt set bare være rart om jeg selv kunne bore de Ø51 (51 mm) huller i metal generelt, så jeg evt kunne bruge andet end "officielle" vægtskiver til at give tyngde på vægtstangen. Jeg får det lidt stramt over at skulle give 7-800 kr for 20 kg støbejern.

Skulle en HSS hulsav ikke fungere, har I så andre gode ideer. En dreml tager simpelthen for lang tid, når det kommer til at "rette huller op" i skæve boringer.

Mvh
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
metaldrejebænk med udborestål er bedst.!

men en søjleboremaskine kan gøre arbejdet.
det er højden af hss hulsav der afgøre at det kan lade sig gøre
en kraftig boremaskine en(muskelbundt) på en kraftig boremaskinesøjle.
med bedre en regulæret søjlebormaskine med lave omdrejninger.
og lidt kølesmøremidde eller skærefedt. eller skæreolie.

men lidt tålmodtighed kan de skæve huller"rettes op".! med hulsav.
Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg det økonomisk bedst kan betale sig at gå ned i sportsforretningen og kigge på hvad man køber og så betale lidt mere for det.

Men OK, jeg skal give et bud.
Du skal være klar over at det jern der bruges til vægtskiver ligger allernederst i jern/stål fødekæden. Med andre ord: det er rent affald. Det er fyldt med lunker, støbesand og andre ubehagelige fremmedlegemer.
HSS: du får nok en standtid på ca. ét hul.
Hårdmetal: knækker sandsynligvis på grund af uregelmæssighederne i metallet.

To muligheder:
- Laserskæring, men det skal du selvfølgelig betale dig fra.
- Diamantkopbor med smøring/køling i en ordentlig møghund af en søjleboremaskine.

Som sagt, jeg tvivler stærkt på økonomien i dit projekt.

MvH,

Bent.

Støbejern er ikke sjovt at bore i. Jeg ville mene at man skulle bruge en fræser med hårdmetal platter.

Jacob
Jakob, støbejern er ikke noget problem at bore i hvis det ER støbejern. Man skal bare slibe boret lidt til (hvis det er et spiralbor).
Men et 51 mm spiralbor er lidt af et monster.
Fræser med hårdmetalplatter? Måske. Problemet er bare at vi ikke snakker om lækkert kvalitetsstøbejern her, men nærmest affald.

MvH,

Bent.

Tak for jeres bud.

Jeg ser på mulighederne, og melder tilbage med hvilket af forslagene der lykkedes.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Hej Thejokers.
Hvis du var min nabo havde det kun kostet dig en bajer hvis jeg skulle bore de huller for dig. (med drejebænk) 
 En hulsav kan godt bruges til dit projekt. Et rodehoved med hårdmetalplatter til boremaskinen/fræser (se frylunds fagteori) er også en mulighed. En sænker(rømmer) der er en blanding mellem et spiralbor og en rival og også et super værktøj til at rette ovale/skæve huller op med. En sænker på ø51 er nok lidt dyr. Til trykluft lynsliberen kan div fræsere og sandpapir slibere også bruges...
Du kunne også bare flytte til Broager i sønderjylland så skulle jeg nok lave de huller for dig UB.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Du er en flink mand Mads . Ville ønske du var min nabo her i Sverige.

Jeg fik sådan en her af min nabo http://www.pl-tools.dk/lenox-hulsav/prod_806.html , og den borede flot igennem de mindre skiver (dem på 5 kilo og nedefter). Har ikke prøvet de store skiver endnu, men er fortrøstningsfuld, da der gik forholdsvis let i de mindre skiver.

Dog er diameteren på de store skiver for stor til at søjleboremaskinen kan "nå" ind til hullet, så må svejse en holder til min boremaskine (modificere en boremaskinestander), så den kan spændes fast på de store skiver.

Tak for hjælpen

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis