Hej PeterR.
Problemet med døde batterier er ikke af nyere dato, hvilket
patent nr. 1743594 fra 1930 bevidner.
En af de bedste beskrivelser af processen i batteriet finder du i
patent nr. 3963976 fra 1976Se det første afsnit: Background of the Invention.
Så her springer vi let og elegant til den brutale løsning.
Charger-desulfator. Jeg antager at du selvfølgelig vil anvende en skilletrafo, hvis du pønser på at kopiere opstillingen.
Besvarelserne giver en ide om hvordan tingesten virker.
Om batterier generelt.
batteryuniversity.
Og ikke mindst Bill Darden's seriøse
CAR AND DEEP CYCLE BATTERY FAQ 2010.
Hvad der ikke bliver nævnt her, er ikke værd at vide.
Ikke at forglemme kapitel 9:
HOW DO I CHARGE (OR EQUALIZE) MY BATTERY?som bør være obligatorisk godnatlæsning for alle batteriejere og især båd- og campingfolket.
Når det gælder almindelig batterivedligeholdelse, kan du finde kit og byggebeskrivelser over diverse ladere og desulfatorer (pdf-download) hos conrad.de og hos
ELV Eks:
Power-Brick PB 300 eller støvsuge nettet for de nyeste opdateringer.
Her er en som er nem at få til at virke. Alistair Couper's
Battery DesulfatorDesværre er der anvendt en P-type FET som vistnok er vanskelig at opstøve, så
her er det ændrede diagram hvor N-typen er anvendt.