Piet Hein superellipse resturation

Jeg ved ikke helt hvor jeg skulle placere dette indlæg. Så det blev altså her.

Jeg har købt et brugt Piet Hein spisebord. Det vil jeg gerne sætte lidt i stand.

1. Kanten rundt om bordet - Denne kant er lidt medtaget efter mange år og lidt ridset. Kan denne kant poleres op og hvordan? Evt. hvis man kan slibe kanten lidt ned der hvor ridserne er?

2. Undersiden - Der er et område på 4 cm hele vejen rundt om bordet hvor malingen er krakeleret. Under den maling er det en lim-/spånplade. Denne vil jeg gerne have malet. Men hvordan er fremgangsmåden? Skal jeg slibe alt det gamle væk, skal jeg grunde og med hvilken slags - og det samme med maling?

3. Overfladen - Der er et hak i lakken. Har kigget på andre indlæg. Jeg har spurgt efter et tilbud fra luxlak.dk - men hvis dette er for dyrt kender jeg autolaker som kan hjælpe mig med dette.

4. Benene - De er intet problem. Dem har jeg sendt til forchromning igennem mit arbejde

Håber der er nogen gode gør-det-selv'er der kan hjælpe mig.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trekkeren
1.
Kanten du omtaler er en allu liste, den kan du slibe med viner-kalk og sprit rørt sammen til en tyk pasta lignende masse og bløde klude og en masse knofedt det kan nok tage noget af ridserne (kommer an på hvor meget)

2.
Du matsliber bare så fedt og ujævnheder er væk så din grunder og maling/lak kan hæfte på overfladen.

Hvad bord-pladen er lavet af skal jeg ikke kunne sige, et gæt vil nok være møbelplade som er spartlet og grundet men ved det ikke, så det er gæt-værk har aldrig set en sådan plade "rå" før maling/lak.

Mon ikke der er en anden som ved hvad pladen består af ?

3.
Auto-lakeren er en god ide' for at få et godt slut resultat.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Pladen er af laminat.

Jeg havde overvejet at slibe alulisten med fint slibepapir. korn 1000 - selvfølgelig starter jeg lavere, men slutter på korn 1000. Og der efter give det autosol. Kan dette ikke anbefales?

Bunden har jeg slebet og malet første gang. Brugte noget acryl maling til træ/metal. Det så ud som om den bandt fint uden grunder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Trekkeren

Jo du kan godt bruge fint sandpapir, men vær meget varsom for at undgå dybe ridser, og puds kun på langs i lange strøg.

Slut evt. af med fint vand-slibepapir.

Kender ikke autosols' egenskaber, men forsøg dig frem, hel og lykke med bordet.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
tak for hjælpen. Fra korn 400 til 1000 er det vand-slibepapir. Det tar nok nogen timer. Men som du ved er det jo ren hygge at have et projekt at arbejde med og kræse om
Hvorfor ikke bare prøve autosol og en buffer først? Det kommer selvfølgelig an på hvor "lidt" den er ridset.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Slib oversiden af pladen ned til grunder. Udspartling af ridser og hakker, slibning, slibning. Derefter autolakerer - eller allerhelst - Industrilakerer, der kan pulverlakere pladen. Evt. efterbehandl. med klar lak. Undersiden har du styr på. Alulisten polerer du med Wienerkalk slæmmet op med husholdningssprit til en tyk grød. Poler stille og roligt med en b l ø d klud. Afrens med vand. Ingen autosol! Det gir ekstra "mavebælter" på de spisende. Og få så de ben sat ordentligt på. De har det med at gå løse

 

der er et par enkelte halvdybe ridser. omkring 1 mm. i alukanten

Har lige fået tilbud fra luxlak.dk på 3 K for lakering og spartling af bordet. Nogen der ved hvad farvekoden på den standard hvid, som er på Piet Hein. Og evt. også den sorte model?

Så vil jeg lige i første omgang prøve wienerkalk med sprit først. Det skader jo ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også