Gulvvarme til flere rum

Hej.

Jeg bor i en gammel landejendom hvor stuehuset er bygget sammen med ladebygningen. Jeg er færdig med at renovere køkkenet hvor der er blevet støbt gulvvarme. Lige nu har vi oliefyr i vores bryggers men skal have etableret et stokerfyr i et nyt fyrrum i laden. I den forbindelse skal der trækkes varmeslange fra fyrrummet ind til bryggerset for at komble det på den gamle installation. Først var det planen at slangen skulle trækkes over loftet men jeg er noget betænkelig ifht. den varme der mistes da loftet er uopvarmet.
Hertil var det planen at opstille radiatore i stuen og de 6 værelser da den halvdel af huset lige nu kører på elvarme.

Jeg har imidlertid overvejet om det ikke var en bedre idé at brække betongulvet op i stuen og gangen og støbe gulvvarme i stedet. Hvor skal jeg i så fald trække slangen fra bryggers til det nye fyrrum (den der skulle have ligget på loftet). Skal den trækkes som rør-i-rør og lægges midt i de 300 mm. flamingo eller skal den lægges som rør-i-rør og bare støbet ned under rionettet?

Hvad kan jeg gøre for at forberede evt. gulvvarme i de andre rum (dem der hedder 1-6). Kan jeg trække 2x6 tomme rør-i-rør og lade dem ende f.eks. udenfor hver dør så de er til at få fat i når jeg når til de andre rum eller hvordan gør man normalt sådan noget?
Vil disse rør kunne trækkes under rionettet eller skal der også ned i flamingoen?

Jeg har kun lavet gulvvarme i et enkelt rum og det lå lige ved siden af bryggerset hvor det hele skal samlet så jeg ved ikke hvordan man trækker slanger til de rum der ligger længst væk.

Håber I kan hjælpe :-)

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu gerne vil brække det gamle gulv op, så vil det blive den bedste løsning.
Ellers som du selv beskriver med røret i isolering, samt 2x6 tomrør i isoleringen, lægger du dem over kan der komme uens varmefordeling i gulvet

Ellers så på loftet som du selv er inde på, der kan du så trække strengene ned i hvert rum, men du skal have nogle udluftninger oppe på loftet, og så skal de isoleres meget.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis