Astra sattelit - 19,2 grader

hej venner,

jeg er kommet lidt i tvivl - jeg er ved at sætte en lille parabol op til vores campingvogn og vil have den til at stå på Astra 19,2 grader øst.

Men hvad er dette helt præcist ?

Er der stik syd - og så 19,2 grader mod Øst ? - altså en kompaspejling der hedder 160,8 grader ?

Eller hvordan er det lige det er ?

Jeg er klar på elevationen - ca. 27 grader - men skal altså lige have fundet den rigtige kurs

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Niels, hvis der er billede på de grader du nævner, må det jo være godt nok, ellers kan du bare dreje antennen til der er billede. M.v.h. gerdahelmer
man kan i NIT'ten (netværks informations tabel) aflæse hvilke position man har fanget.

Når hotbird hænger på 13 øst så betyder det at den hænger over den 13 østlige længdegrad.
det betyder at kursen er 176,6, elevationen er 26,0. husk at den indbyggede skala på paraboler til at måle elevation med ofte er i hegnet.

Du kan ikke sætte den op med kompas alene da muligheden for fejl og fejl aflæsning er for stor.

Jacob
hej Gerdahelmer og Jacob,

Takker for indput. Jeg har fået det til at virke - og ja Jacob - du har helt ret. Astra 19,2 grader øst hænger i en kompaskurs der hedder ca. 160,8 grader. Jeg tog et skærmbillede på Google maps af mit hus og lagde kursen ind. Herefter var det enkelt at konstatere at kursen gik lige præcist hen over et hjørne på en genbo´s hus. Elevationen har jeg også styr på - i mit tilfælde med den hældning parabol hovedet har i sine beslag, skulle selve parabol-skålen simpelt hen bare stå helt lodret - så det var nemt.
Hell - alting er nemt når bare man ved hvordan :-)

Tak igen venner og fortsat god week-end - min bliver det i hvert tilfælde, for nu kan jeg se Formel 1 på RTL i morgen....

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej: Hvad er der sket med Astra 19,2 grader? Ville se på satelitten idag (godt nok længe siden), men der var overhovedet ingen af kanalerne der virkede. Fik nyt hoved på sidste år - så den burde virke. Hverken radio eller TV kanaler kunne findes og parabolen sidder hvor den altid har siddet så ingen problemer her.

Har I signal?

 

Annonce
Jeg har lige set på 19,2 ø og jeg kan tage alle de tyske kanaler så du må nok se om dit kabel er ok da den kan ire eller falde ud af f-kornekteren.
Hej: Har fundet skaden. En mus har gnavet kabel i stykker i kælderen. Har samlet kablet igen med en F-stik samler og så virker det igen.

De satens mus. Nå, men jeg må finde en fælde.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis