Indbygningskomfur og ovn til eks. 400V kraftudtag?

Hej rødder,

En større køkkenrenovering pågår - gulv, vægge, lofter, vand-, afløbs- og elinstallationer er totalrenoveret.
Nu er jeg endelig ved at være klar til til at sætte køkkenelementern ind og skal i den forbindelse til at vælge hårde hvidevarer.

Jeg kredser lidt om kombinationen af en kombiovn med mikrobølge, grill og varmluft i forening med et indbygnings-induktionskomfur.

Specifikationerne for komfuret er:
1x2200W induktionszone med booster, 3100W.
1x1800W induktionszone.
1x1400W induktionszone med booster, 1800W.
1x1400W induktionsvarme.

... og specifikationerne for ovnen lyder således:
Mikrobølgeeffekt: 900 W.
Grilleffekt: 1600W.
Udgangseffekt, varmluft: 1.200W.

Jeg er lidt i tvil om hvor mange Watt denne kombination sutter på max. belastning.

Jeg har èt 400V udtag til rådighed trukket fra en 16A sikring på 2,5 mm2 5-leder.

Har jeg ret i, at jeg skal til at brække 2 lag gips ned på loft og vægge for at trække et ekstra 5-leder kabel fra en ny 16 Amp gruppe, hvis hele molevitten skal køre på fuldt blus?

På forhånd tak


"Lad falde hvad ikke kan stå"

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo 3 x 36-3800 W til din rådighed, og det burde kunne række.
Du kører jo ikke med boost på 2 zoner, 2 andre zoner, grill, microovn og ovn på fuld skrald samtidig ret længe ad gangen, selv om jeg er fanatisk mht at sørge for rigeligt strøm, ville jeg nok satse på at det skulle kunne række. Du skal selvf. tænke dig om, hvor meget du lægger ind på hver fase.
2 faser til komfyret og ovnene på den sidste. Overvej evt. en induktionsplade med 5 blus og mindst 80 cm bred.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det undrer mig lidt at effektspecifikationerne er så detaillerede. Normalt angiver fabrikanten en "Tilslutningseffekt", hvilket er nok til at vurdere om det går.

MvH,

Bent.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@ktm

Tiderne skifter - for mig ser det ud til at en indbygnings-kombiovn og en indbygnings-induktionskomfur nu hver kræver deres eget kraftudtag hvis det hele skal køre med fuld effekt.
Konceptet var uden tvivl oprindeligt designet til, at det kunne køre på et standard kraftudtag.
Jeg tror jeg har det som dig - og er det i det hele taget lovligt bevidst at underspecificere et system så det ikke kan køre på max. belastning?
Hvorledes ville en professionel specifikation se ud på dyre ejerlejligheder i Tuborg Havn med de ovennævnte ovne og komfurer - jeg er ret sikker på at det ville være med 2 kraftudtag.

Mvh
Klamphuggeren








Moores lov og MS' softwaretyngde følger hinanden (Vista)

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Lige netop sådan noget spekulationsbyggeri, tror jeg ikke vi bliver imponerede af!
Efter mine begreber er de allerfleste installationer stærkt underdimensionerede, både med styrke og antal udtag. Selv er jeg gået lidt i den anden grøft.
Når jeg slår på fedteløsningen, er det alene fordi det almindeligvis er et værre bøvl at føre mere kraft frem, og jeg tror så også at det sagtens går an. Var det let at trække en gruppe mere frem, ville jeg da gøre det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er det korrekt at komfuret bruger en hulens effekt ved fuld belastning, men hvis du laver mad ved fuld belastning, så spiser jeg ikke hjemme hos dig - i så fald er sovsen brændt på, kartoflerne er sorte og bøfferne har fået ALT for meget.

Jeg tvivler derfor stærkt på at det er nødvendigt med endnu en forsyning til køkkenet.

Skulle det senere hen vise sig at der alligevel laves mere mad end først forventet kan der, afhængigt af hvorledes installationen er skruet sammen, trækkes indtil 20A ud af din 2,5 kvd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
2 x 2,5mm2 i et alm. komfurudtag lyder lidt som en udfordring - er der i det hele taget plads til dem?

Mh

"Lad falde hvad ikke kan stå"

@steinaa

Og sådan en 20A sikring smutter man lige ned i Silvan og køber eller hvad?

Ting skal designes til deres umiddelbare brug OG misbrug og det kan vel næppe siges at være veludført elhåndværk, hvis de installerede apparater ikke kan køre på fuld belastning?

Når en bygnings bærende elementer dimensioneres bruges begrebet "Ulykkeslast" hvor den nominelle last ganges med f.eks. en faktor 4 for at kunne modstå disse sjældne forekommende hændelser.
Nu er konsekvenserne selvflg. større når en bygning skvatter sammen end at skulle gå ud og skifte en sikring, men alligevel forekommer det mig forkert at en så alm. forekommende installationstype er notorisk underdimensioneret.




"Lad falde hvad ikke kan stå"

En 20A sikring køber du vel der hvor du nu ellers måtte købe el-materialer?

Jeg kan ikke helt forstå dit oprindelige spørgsmål da du tydeligvis har lagt dig fast på at der skal fremføres endnu et kabel til køkkenet - hvilket så absolut ikke er forkert og uden sammenligning vil være det absolut bedste at gøre.

Men du bad om input og det fik du. En sikring springer ikke i det sekund du når mærkestrømmen (dvs. hvis du trækker 10A igennem en 10A sikring sker der ikke noget) og selvom du trækker mere end mærkestrømmen igennem sikringen går der en hvis tid før den springer (eksempelvis kan du trække omkring 13A igennem en 10A sikring i en times tid før den springer). Så derfor er jeg stadig af den overbevisning at du godt kan "nøjes" med en gruppe til din installation om end jeg aldrig vil stille mig i vejen for at overdimensionere en installation.

... men når du så alligevel er i gang så vil jeg anbefale dig at se på din stikledning; bor du i hus vil den formentlig være på 25A eller 35A hvilket vil være gevaldigt i underkanten hvis dine apparater skal køre på fuld belastning?
Tak steinaa

Dine input er GULD værd for en MEGET ihærdig gør-det-selv-mand som mig.
I - du og ktm - har fået mig overbevist om at det ikke er nødvendigt at brække mine færdigt- spartlede og malede vægge ned for at trække en ny 5-leder frem. Tak.

Men jeg har et personligt spørgsmål til dig steinaa.

Hvis du stod for el-projekteringen af nye luksuslejligheder på f.eks Tuborg Havn og ovennævnte komfur og ovn skulle anvendes - ville du bruge ét eller to kraftudtag til at forsyne de to enheder?


"Lad falde hvad ikke kan stå"

Jeg ville som udgangspunkt lave en 400V gruppe til komfuret og en 230V til ovnen.

Men, uanset om det er luksuslejligheder eller ej står installatøren som ofte i det dilemma ved større byggeentrepriser at der er én ting kunden i særdeleshed vil have og det er en billig installation hvorved det som oftest ender med kun én gruppe til såvel ovn som kogeplade.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også