Elektro-trækspil. Montering og (sikkert) brug

Jeg har brug for et par gode råd her.
Jeg har nogle 20-fods containere stablet i 2 etager, og har fået bygget en solid platform i 1. sals plan.
Og vil gerne kunne hejse lidt større ting op til de øverste containere.
Jeg har forestillet mig at fæstne en jenbjælke (I-profil) øverst på de 2 øverste containere og lave en "vogn", der fæstnes under bjælken, hvor mit "ektro-trækspil" fra Harald Nyborg kan monteres.
Det, der bekymrer mig, er afstanden mellem de 2 containere, 6 meter.
Trækspillet kan løfte op til 400 kg. Har du et bud på, hvordan I-profilen skal være dimmensionneret?
Du er meget velkommen til at remse op, hvis der er andre fare-momenter, jeg evt har overset.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I profilens dimmensioner afhænger af hvor langt det skal rage ud.

Hele arrangementet skal kunne godkendes efter arbejdtilsynets regler for kraner og skal synes en gang om året.

http://www.arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/Tekniske-hjaelpemidler/At-anvisninger-om-tekniske-hjaelpemidler/RLOIA-2301-Indretning-af-hejseredskaber.aspx?sc_lang=da

Nu var det jo nok ikke spørgerens plan, at opfylde de krav fra AT.
Så kan virespillet fra Harald Nyborg heller ikke bruges

Størrelsen på I jernet, afhænher helt af hvorlangt, det skal stikke ud i det fri.
Jeg synes du skal finde en såkaldt løbekat, til at køre på I jernet.

mvh jens
Skrevet af je__ns på 04 mar 2010 18:35
Nu var det jo nok ikke spørgerens plan, at opfylde de krav fra AT.
Så kan virespillet fra Harald Nyborg heller ikke bruges

Størrelsen på I jernet, afhænher helt af hvorlangt, det skal stikke ud i det fri.
Jeg synes du skal finde en såkaldt løbekat, til at køre på I jernet.

mvh jens


Min erfaring er at der er rigtig mange der ikke ved at - der af gode grunde - stilles særlige krav til kraner/hejseanordninger. Som opgaven er beskrevet lyder det semiproffesionelt så aktiviteten er måske allerede underlagt en række forsikringsbetingelser fra spørgerens erhverv. Ved at tilsidesætte lovgrundlaget tilsidesætter man også mulighedderne for at få erstatning ved en eventuel (person)skade.

I øvrigt spørges der om der er faremomenter han har overset. Hvis spørgeren læser reglerne igennem vil han erfare at der er en del faremomenter han har overset.

Ja hvis det skal kunne godkendes, så er det efter min mening ikke et Gør Det Selv, arbejde.

Eks, kan et HN virespil ikke godkendes.
Det er nok også tvivlsomt, at en opstilling, på en 2 etages container opstilling er ok.
Så skal det hele prøves med påstemplet max vægt + 50 %
og krav til max afbøjning skal overholdes
osv...

MEN hvis spørgeren nu alligevel ønsker, at Gøre Det Selv
Kan han jo ligesågodt få lidt gode råd.
mvh jens
Hej.

Kommer I-bjælken til at ligge på en container i hver ende, eller er det kun fastgjort i den ene ende ?
Annonce
Måske det var værd at overveje en pallestabler - jeg var heldig i den blå avis at finde en 6 år gammel manuel der løfter 2m20cm til kr. 1500,- efter nogen forhandling. De findes også elektro/hydrauliske - så er de noget dyrere og kræver truck-certifikat.
Jeg mener faktisk også en manuel pallestabler kræver et trukcertifikat B
Vel og mærke, hvis de kan løfte højere end 1 meter...

hvis du kigger på mindre portalkraner med løft til ca.halv tons.!
afhængie af "spænd" på I bjælken er det fordel med en dimision på 150 x 150 mm.
eller 200 x 200 mm. og om nødvendig forstærke den så den ikke flækser.!
ps.sikkerhed er den første der kommer først. før det tages i brug.
men som nogen siger at hn. træk eller løft spild den lyder lidt for klajnt
men til mindre løft er den okay (bilmotor) til ca.parhundred kilo.
en "løbekat" er rigtig god at på bjælken.
løbekatten er en fordel have kugleleje hjul.! :-)

Jeg siger tak for gode indlæg, også tak for, at der var god fokus på sikkerheden.
Det er ikke sidste gang jeg kigger indenfor her.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis