Aptering. Dørk i kahyt samt udskiftning af plader v. kortbord

Har læst en del tråde omkring aptering. Har dog nogle konkrete spørgsmål, som I måske kan svare på.

1. Dørken i kahytten på min båd (Drabant 33), specielt agterude omkring den indenbordsmotor har suget olie, der har været spildt over årene (den er 1976). Der er så vidt jeg kan se tale om en mahognyfiner med hvide nådder. Har slebet den gamle - og revnede lak af og nu trænger der olierester ud af træet. Jeg tror det er nødvendigt at udskifte pladen agtertude som er ret sort og lugtende. Skal alså finde mahogny finer med hvide "pynte" nådder.
2. Desuden vil jeg gerne skifte et par plader ved kortbordet hvor der har siddet gamle navigationsinstrumenter, som nu ikke bruges mere. Aptering er mahognykrydsfiner.

Så, er der nogen der kan give et bud på, hvordan jeg får tag i nye plader, dels til dørk og dels til udskiftning v. kortbord. Det skulle helst ligne den originale aptering. Kan ikke gennemskue om marinekrydsfiner er eneste mulighed eller om østenfiner kan bruge (hvilken overflade kommer der med?). Håber I kan hjælpe.

Hilsen

Søren


Søren

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.
En østen krydsfiner er altid lavet af mahognig, af den simple grund at det er billigere end fyretræ. Og der er "næsten" altid en pæn side på de plader, men du vil aldrig få det til at ligne det gamle, selvom du så køber den dyreste plade du kan opdrive. Du ville muligvis kunne bejse det en tone mørkere, men året efter ville det så være mørkere en resten af apteringen.
Jeg syntes faktisk det kan klæde en båd at der bliver fornyet noget ind imellem, det er da et tegn på god vedligeholdelse af ens skiv.
Med hensyn til dørkpladen agter, ville jeg købe det der kaldes støbeplade, det er noget af det stærkeste krydsfiner du kan opdrive, og det har meget svært ved at opsuge noget som helst da det er limet med syrehærdende lim og larkeret med syrehærdende lak.Hvis du så vil lime en tynd plade af det omtalte med hvide linier i skal du først have slebet krydsfineren grundigt med groft sandpapir, og bruge en heftig lim.

V.h.  Håndværkeren

Hej.

Du kan få de rigtige marinekrydsfinerplader hos masnedø marinecenter www.mmc.dk eller hos falster træ & finer ApS www.plywood.dk på denne side kan du også læse om rigtig marineplywood ,som selvfølgelig er dyre plader, men de er også af en væsentlig bedre kvalitet. Du kan godt få et fornuftigt resultat ved at bruge østenfiner omkring dit kort bord, men til gulvet ville jeg lægge en rigtig marinekrydsfiner plade. Du kan få dem med riller og hvid fuge. Du kan evt. lægge en anden type plade i bunden også lime en forholdsvis tynd marinkrydsfiner ovenpå(som Håndværkeren også skrev). Hvis du bruger en østenfiner så husk at lakere dem på bagsiden for ellers går der ikke længe før de er sorte af simmelsvamp og andet godt. Østenfiner er ikke rigtig mahogni dvs. det er en træsort der hedder bitangor som kommer fra kina eller deromkring og den mahogni som man bruger i bådindustrien er en Afrikansk mahogni som hedder khaya Mahogni, og den vil helt klart holde længere end østenfiner, men den er dyr, især den til gulvet.

God fornøjelse med det.

Hilsen Knækspant


Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

Her er der et par links mere du kan undersøge.
Ofte kan et almindeligt byggemarkede også skaffe marinefiner så prøv at spørg der også.
Ellers søg på google der er flere ;-)

Marinefiner:

http://www.krydsfiner.dk/aptering_krydsfinr.6

http://www.mollersorensen.dk/templates/DT_InfoPage_Narrow____15229.aspx

http://www.wonderwood.dk/

Måske: http://www.risorfiner.dk/

http://www.dhs.as/index.htm

http://www.dansk-skibstrae.dk/

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
når det kun er et par småstykker du skal bruge ville jeg finde en lokal bådbygger han har garanteret noget som kan bruges

der er altid solskin bag skyerne

Jeg har en 24fod Draco Summerwind fra Norge, den er bygget i 1976 og er en motor sejler med en 10Hk Ferrymann diesel motor, to kahytter og et toiletrum i stævnen.
 jeg har et problem eller opgave med dørken i hovedkahytten, den er ikke hvad den har været og flosset henne foran ved ingangen til toiletrummet og hen under mastestøtten der kommer ned er den med kiler, men lidt løs i sammensætningen imellem lamellerne, der har sikkert stået vand ned engang?.
 Gulvet fra lige efter masten er med kasse ned ved sumpen og går hen under kahyts-nedgangen, hvor der også går lidt kabler ned fra lanterner og sådan noget. dørken i bunden går helt ud til skrog og er samlet i kanten rundt med en glasfiber strimmel.
 gulvet fra masten og agter ud fejler intet, så jeg regner med at skifte dørken fra stævn til lidt efter mastestøtten hvor sumpen og kassen dertil er begyndt.
Men jeg ved bare ikke om en finerbund til en trailer kan gøre det for det ligner bare en næsten sort plade det er lave med oprindeligt, og det er jo en stærk plade også tror jeg, men jeg ved ikke om det er stærk nok, og om det er nok for stabiliteten at skifte bare det halve af bunden, for det er vist der, der er en samling også?.
 Har i nogle råd uden det behøver at være pisse dyrt, bare det er stærkt nok for der skal alligevel gulvtæppe hen over bunden.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Annonce
Trailerplade (eller støbeplade, som er glat på begge sider) er jo rimelig vandfaste, hvis man får forsejlet kanterne. Så hvis det ligner den oprindelige plade, er det sikkert et ok valg, trailer/støbe-plader, findes i mange forskellige kvaliteter, hvor dem af bedste kvalitet koster en del mere, de er lavet af Finsk birkefiner.
Hvis den oprindelige plade er råden, kan det jo kun forbedre stabiliteten at få en frisk plade sat i.

Men pil nu pladen op, ofte griber det lidt om sig når man først får hul på problemet.
Er der vanger af træ under, skal de måske også have et eftersyn.

Men jeg vil da  mene, at en alm. vandfast plade af hæderlig kvalitet ville være ok.

mvh jens
Ja du skal ikke bruge støbeplade, det er ikke til både, de er for stive. brug en 16 mm. østen krysfiner, smør noget maling på undersiden før du montere den og husk også at lukke endetræet med lim eller maling. Som Jens påpeger er der sikkert et par bundstokke der skal skiftes også, og her vil jeg anbefale dig at bruge egetræ.
Tak for staldtipsene, men vil da lige prøve at hører en bådebygger om han har nogle rimelige forslag og om han har sådan en maritim plade han ville stå inde for som fagmand at bruge, hvor det stadig er lidt økonomi i det.
Håndværkeren? hvad ville der ske ved en stiv plade vil det ikke bare gør den mere stabil i hård sø? Nu ligger jeg i Juelsminde og der blæser det tit lidt og det meste af året er der lidt bugler på vandet, det er der de ligger med deres motor yackt og ikke kommer ud og sejle så tit he he, mange kaffepauser blir det så til men en dejlig havn som sejler at komme til.
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der vil ikke ske andet en du ikke kan få et nyt lag glasfiber til at binde på en olie hærdet bygge plade /trailer bund. Desuden så krummer mine tær sig helt op i nakken, når jeg ser menesker der har brugt et matriale der intet med både har at gører. En god østenkryds finer bliver brugt meget i bådebygger industrien i vore dage, den er rimelig billig den er kogefast limet og nem at lægge glasfiber omkring.
Hvis man vil støbe glasfiber på trailer/støbe-plader, skal den brune belægning slibes af.
Mvh jens
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også