Understrygning - kan det gøres nemmere?

Hej alle herinde,

har søgt en hel del på nettet, specielt herinde, uden dog at finde helt det jeg søger.
Jeg har et hus fra '54 som efterhånden trænger til en ny understrygning af teglene.

Jeg har set at man kan få kit m.m., men egentlig hælder jeg mest til at bruge hydraulisk kalkmørtel istedet for de nye alternativer.
Da vi formentlig skal igang med ændringer på taget inden for de nærmeste år har jeg ikke tænkt mig at fjerne al understrygning - kun den del der ikke sikker ordentligt fast.

Dog tiltaler tanken om at bruge en fugepistol til påføringen mig ret meget. Jeg kan dog ikke finde noget sted hvor jeg kan købe en fugepatron til "selvfyld".
Er der mon en der kan komme med et link/navn?

Tak for hjælpen
David
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da leje en af mig, hvis du kun skal bruge den den ene gang.

Det er en understrygning fugespistol til sugefyldning, så du kan købe kittet i spande, forventer det er den du snakker om ?
Hej, tak for tilbuddet.
Dog vil jeg gerne undgå kittet men benytte hydraulisk kalkmørtel, som den oprindelige understrygning.
Kan man suge almindelig mørtel op med fugepistolen? Og i så fald hvad tager du for at leje dette?

~David
Hydraulisk kalkmørtel + hår eller glasfibertråde som forstærkning er nr. 1.

Med hensyn til påføringen er det nemmest at lære konen hvordan det skal gøres - det tager ca. 10 min. og så er det tag understrøget...
Understrøg nogle tegl for ca. 3 år siden. jeg blandede betonbinder i mørtlen, så er det LANGT nemmere at få til at sidde fast. og hvis svummer der hvor du skal stryge er det noget nemmere. maxit og dana lim laver nogle udemærkede betonbindere.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Fartilfire: det tager mig nok længere tid at få jaget konen op under taget end at gøre det selv
Men ja, helt klart at kalkmørtel + hår er det jeg skal bruge.
Jeg vil for alt i verden undgå cement. jeg har dog læst lidt om at nogle bruger flisemørtel for at opnå samme effekt, men så vidt jeg ved indeholder det også cement.
Annonce
Konen har rigtig gode erfaringer med maxit KKh 50/50/575 0-4 mm hydraulisk mørtel og glasfiber armering fra sika. Når den er rørt som en velfed havregrød er der næsten ingen spild fordi den hæfter rigtig godt. Understrygning er en forårs/efterårs ting. Aldrig i frost eller med solen direkte på taget.
Konen har rigtig gode erfaringer med maxit KKh 50/50/575 0-4 mm hydraulisk mørtel og glasfiber armering fra sika. Når den er rørt som en velfed havregrød er der næsten ingen spild fordi den hæfter rigtig godt. Understrygning er en forårs/efterårs ting. Aldrig i frost eller med solen direkte på taget.
Øv! Jeg har ingen kone! Og jeg har 300 kvadratmeter tegltag.....
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis