hvormange krydsningsafbrydere til 3 kontakter??

Hejsa

I min gang har jeg 3 afbrydere. Er det nok at montere korrespondance på 2 af dem og så have en krydningsafbryder på den tredje eller SKAL alle 3 være krydsningsafbrydere.

please
tellme
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke nemmest at montere krydsningsafbryder på alle tre?
Skrevet af je__ns på 21 feb 2010 12:44
Er det ikke nemmest at montere krydsningsafbryder på alle tre?

Det ville da være tåbeligt, idet der kun skal anvendes én. Dette giver så også svar på det oprindelige spørgsmål, du skal bruge 2 stk. korrespondanceafbrydere og én krydsningsafbryder.
Vær dog opmærksom på, at det kan være ganske drilagtigt at få til at virke, hvis der ikke er 100 % styr på ledningsfarverne. Jeg ville til enhver tid vælge at montere et kiprelæ hvis det kan lade sig gøre.

Med venlig hilsen

Anders

jo men der sidder ikke noget kiprelæ i forvejen. sagen er den at der sidder 3 afbrydere af ældre dato i forvejen, så kan jeg ikke bare udskifte disse hvis jeg bare sørger for at føre ledning af a til b. Altså kopiere de gamle positioner?? og er det ikke ligegyldigt på hvilken af de 3 afbrydere jeg monterer krydsningsafbryderen?

krysafbryderen skal sidde der hvor den gør idag, her kan du se hvordan korrespondancen er bygget op http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php#a_korr
ja jeg vil skrue de andre afbrydere af og finde krydsningsafbryderen. i den nye korrespondanceafbryder jeg har købt er der 3 terminaler og 2 huller i hver. er det ligegyldigt hvilket hul i terminalen jeg benytter når jeg monterer ledningerne fra den gamle afbryder?? så længe de går fra a til b
Annonce
Tåbeligt at købe tre krydsningsafbrydere måske, men kan man ikke bare bruge krydsningsafbryderen som alm korspondanse afbrydere? prisen er vel ens?
Kipafbrydere hvorfor dog det, når der er et bestående korspendance system, som bare skal have nye kontakter.
Det vil jeg da i højeste grad benævne som tåbelig...

mvh jens

Je_ns - I og med at en krydsningsafbryder koster lidt over det dobbelte af en korrespondanceafbryder, er et en smule tåbeligt at anvende flere end højst nødvendigt.
 
Angående dit spørgsmål om hvordan du monterer det, vil jeg også henvise til den hjemmeside pml36 linker til. Er du den mindste smule i tvivl, vil jeg anbefale dig at ringe til en elektriker, en korrespondance med krydsning kan være meget tricky at få til at virke hvis du først er kommet til at bytte rundt på nogle ledninger. Jeg ved det af bitter erfaring fra dengang hvor jeg selv ernærede mig som elektriker.


Med venlig hilsen

Anders

enig med Anders - krydsningsafbryderen er x2 så dyr så det vil være vandvid at overinvestere her. Men Anders jeg flytter ledningerne fra a til b så det burde kunne lade sig gi sig. Men Anders i hver terminal er der 2 indgangshuller. Er det ikke ligegyldigt hvilket hul jeg her vælger til ledningen? Jeg har 3 ledninger der skal forbindes til 3 terminaler med hver 2 huller og det er her jeg mener det må være ligegyldigt da der ikke skal kobles ekstra ledning/lus til terminalen.
Hej tellme

Det er ikke ligegyldigt hvordan du monterer dine ledninger i de 3 terminaler.
Der findes 2 korrespondancetyper hhv. A og B herunder er vist A-korrespondancen med krydsning (taget fra http://cubus-adsl.dk/elteknik/insta...ndance.php)

Korrespondancetænding A.

og her B-korrespondancen med krydsning

Korrespondancetænding B.

Som du kan se er der lidt forskel på de 2.
Den primære forskel er at ved A-korrespondancen er der kun monteret faseledning ét sted, mens der i B-korrespondancen er monteret fase 2 steder.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din installation er, men for en sikkerheds skyld ville jeg måle mig frem til hvilken af de 2 der er tale om.

Tag eventuelt et par billeder og smid dem op, så er det nemmere at hjælpe.

Med venlig hilsen

Anders

Jo, det er ligegyldigt hvilket af de to huller i hver terminal der anvendes.

/ Claus

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis