kilowatt time forbrug på pærer???

hej når man kigger på strømforbrug på eks. en halogen på 35 watt og en led på 4 (skulle ca. modsvare 40watt) hvordan ser man så hvor mange kilowatt time de bruger i dere levetid. eks. en pære på 35 watt og 100.000 timers brændetid, hvor mange kilowatt time bruger den
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har da vist ikke fulgt med i fysiktimerne i skolen

35 W * 100.000 h = 3.500.000 Wh = 3500 kWh
Mon ikke de 100.000 timer er lidt optimistisk sat ?
Mit gæt er at 2-4.000 timer passer bedre, en GU10 35W er da noget af det jeg skifter oftest...
Du stiller vel regnestykket for at se om det kan betale sig at give ekstra for LED, og det er der nok slet ikke tvivl om..

MVH Leo

hej leo, ja så lige på arbejdet i dag at de har en levetid på 8000timer og da 1 kilowat time ca koster 2 kr er regnestykket 35watt gange 8000 /1000*2kr i alt 560kr kontra 4 watt gange 8000/1000*2 i alt 64kr


altså rundt regnet på de ca. 8000brændetimer sparer man 500kr ved at vælge 4watt LED fremfor 35 watt halogen.
jamen så er detjo bare med at få hamstret i den lokale inden andre finder ud af det
og der evt. kommer en ny lov

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Glemmer du ikke anskaffelsesprisen i dit regnestykke?

(anskaffelsespris)+(levetid*effekt/1000*KWH pris)
__________________________________________ = omkostning pr. brændtime
levetid
Det gør han i hvert fald, men jeg kan godt regne ud, at den bare skal være under 500 kr dyrere end en std GU10.

Det er jo egentlig lidt sjovt, så meget nemmere vi har ved at spare penge når køber pæren frem for på det løbende forbrug.
Nu har jeg så elvarme og skal dermed kun regne med at de 35W-4W=31W er tab uden for fyringssæsonen...

MVH Leo

nej for det ville være det næste og sidste trin i regnestykket. men eks i vores køkken er der 5 spots det er 2500kr sparet. spottene i 4 watt koster 100kr stykket, mens 35watts vil koste 150kr for 6 (de sælges i 2pk). for mig giver det en besparelse på 2120kr over de 8000 brændetimer, men hvad det lige er om året er lidt mere tricky at udregne, det tror jeg må bero på et ca. skøn over hvor langt tid vi laver mad om dagen gange antal af dage, da vi næsten kun lader det brænde når vi laver mad. brænder lyset mere end det er det jo blot en yderligere besparelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis