mineralsk olie til gammel dieselmotor jacobh 42 1407 16-02-2010 15:08 Hej der - min gamle volvo penta md5a skal have skiftet olie.Er der en speciel grund til at jeg skal ofre semisyntetisk til sådan en gammel dieselmotor, eller er det fint bare at hælde ny mineralsk olie på med jævne mellemrum?mvh Jacob 22 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 16-02-2010 15:21 Din gamle motor vil nok have bedre af en simisyntetisk, der er en bedre smørre evne så vidt jeg ved. Og sådan en gammel svend kan da godt lide at blive forkælet lidt V.h. Håndværkeren
jacobh Trådstarter 42 1407 16-02-2010 17:58 men er det ikke noget med at fin tynd moderne olie løber lige igennem de gamle motorer? LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
Håndværkeren 20251 16-02-2010 18:31 Skrevet af jacobh på 16 feb 2010 17:58 men er det ikke noget med at fin tynd moderne olie løber lige igennem de gamle motorer? Det er da et spørgsmål om hvilken viskositet du vælger, olie er ikke bare olie. Der findes et utal af sværhedsgrader og bæreevner. Om vinteren skal du have en let olie på om sommeren en der er tykkere i kosistensen. Det er jo en af grundene til at vi skifter olie på bådmotorer der bruges året rundt.
je__ns 8514 0 16-02-2010 19:57 En olie heder eks. 5W-40, hvor 5W står for viskositeten i kold tilstand (W for Winter)40 står for viskositeten i varm tilstand ( 100 gr. c)Så hvis du finder en der hedder 50 eller 60 tilsidst er den tykkere i varm tilstand.
ktm 8945 4540 16-02-2010 20:16 Jeg havde for mange år siden en Mercedes 1619 lastvogn, som fungerede perfekt. Pga tidnød røg den, lige før en tur til Monaco, på det aut. MB værksted, hvor de nævenyttige folk hældte fuldsyntetisk Mobil 1 på den. I stedet for som før, hvor jeg kørte med 20-50 Duckhams, hvor den kunne køre ca 2500 km/l, kunne den nu kun køre 500 km/l, opdagede jeg, da den manglede 4 liter olie. Da jeg kom hjem skiftede jeg straks tilbage til den gamle mineralske olie, men ak, da var skaden sket. Den kom aldrig siden over 1000 km på en liter olie. Jeg hælder tidstypisk olie på mine gamle biler og moderne olie på de moderne indretninger. Med venlig hilsen ktm LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
Vangsoe 449 8464 17-02-2010 08:29 Hej jacob En fuldsyntetisk olie er bygget op - ja - syntetisk og har nogle egenskaber som en mineralsk ( castor ) olie ikke har. Kombinationen af syntetisk og castor hedder så: del eller semi-syntetisk. Ved denne olie får du det bedste af 2 verdener. Castor oliens relativt billige pris og store bæreevne ved høje temperaturer ( afhængig af viskositet naturligvis ), samt den syntetiske olies evne til bla. at hindre sodaflejringer. Samtidigt kan delsyntetisk jo fåes i multigrade ( som det jo også nævnes ) altså eksempelvis 10W50, hvilket en ren castor olie ikke kan. Jeg har selv en ældre Bukh 20HK og bruger en delsyntetisk 15W50 Castrol del-syntetisk( altså mærket Castrol - ikke castor ) olie. Når man tænker på at 4 liter koster omkring 200 kr. er det jo ingenting sammenlignet med hvad vi ellers går og bruge på vores både. Så har du en relativ tynd kold viskositet ( dvs. olie kommer hurtigt frem til der hvor den skal smøre når motoren startes ), og en relativ tyk varm viskositet ( dvs. oliens smøre- og bæreevne opretholdes selvom motoren f.eks. har kørt uafbrudt med 2.000 rpm i 10 timer ). Husk at skifte olie-filteret også :-) Med venlig hilsen Niels Vangsøe Vangsoe
je__ns 8514 0 17-02-2010 12:24 Men man kunne jo godt forestille sig, at en søvandskølet motor med en driftstemperatur på 50 gr. eller der omkring. Ikke rigtig matcher med en moderne delsyntetisk, eller fuldsyntetisk olie... Kun en tanke, det er ikke noget jeg har erfaring med.
Håndværkeren 20251 17-02-2010 18:32 Skrevet af je__ns på 17 feb 2010 12:24 Men man kunne jo godt forestille sig, at en søvandskølet motor med en driftstemperatur på 50 gr. eller der omkring. Ikke rigtig matcher med en moderne delsyntetisk, eller fuldsyntetisk olie... Kun en tanke, det er ikke noget jeg har erfaring med. Drifts temperaturen på en Diesel ligger mellem 65 og 75 + Den er dog nok højere inde i motoren, for det er kølevandet der måles.
je__ns 8514 0 17-02-2010 23:14 Mig bekendt køre en søvandskølet motor på max 55 gr. hvis den køre højere udskilles saltet, og lukker kølesystemet...Ret mig endelig hvis jeg tager fejl
Håndværkeren 20251 18-02-2010 09:58 Det har du da ret i je_ns, men det bliver da også skyllet ud hele tiden.