Alm. spartelmasse i vådrum?

Vi er ved at renovere badeværelse og i den forbindelse er jeg lidt i tvivl om valg at spartelmasse til sidste oppudsning af mine vægge.
Huset er et gammelt betonhus hvor væggene er pudset op med almindeligt puds, også i badeværelset.
Jeg har sat en falsk /gips) væg op med al installationen i, den regner jeg med at spartle med vådrumsspartel, i samlingerne før membran og over membran, hvor der skal sættes filt.

Men mit spørgsmål drejer sig om de pudsede vægge. Jeg vil gerne spartle en del lunker ud i væggene og overvejer at brug normal grov letspartel/sandspartel, da jeg ikke kan rette mere op i pudsemørtel. Er det et problem?

Uden på spartelen kommer der jo vådrumsmembran og klinker (i brusenichen) og på den resterende væg bliver der grundet, sat filt op og malet med en xx-glans.

Når man læser at almindelig spartelmasse ikke egner sig til vådrum er det vel kun hvis den sidder på den "våde" side?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan være, men ikke desto mindre foreskriver byggevejledningen (SBi 200, Vådrum) at der der skal anvendes cementbaseret spartelmasse i vådrum.

ved fuldspartling med acrylbaseret får man vel en form for dampspærre og dermed flere vandtætte lag bl.a. i vådzonerne, hvilket jo ikke er sagen.
Ok, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår, så jeg tror du bliver nødt til at udpensle (spartle) det for mig?

Sandspartel er den cementbaseret, eller er vådrumsspartel?
og hvad er acrylbaseret?

Flere vandtætte lag er vel i orden hvis de ligger op ad hinanden, så er det jo i teorien _et_ lag?

Kan man selv lave en _fin_ pudsemørtel, finere end strandmørtel+cem?

(EDIT: Nu fandt jeg lige en gammel spand sandspartel og der er bindemidlet en latex, altså ikke cement.)

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg er næppe bekendt med alle begrundelser for at der i byggeanvisningen står, at der skal anvendes cementbaseret spartel i vådrum. ovenstående var alene mit hurtige bud.

det kan også være at anbefalingen af cementbaseret spartel er for at sikre, at spartelmassen alene er lavet af uorganiske materialer, da fugt og organiske materialer jo er en uholdbar løsning a.h.t. skimmel, svamp og råd.

hvis ikke du er frisk på at købe en vådrumsspartel, så er dit bud på hjemmelavet finpuds formodentlig anvendelig. latex er vel et organisk naturprodukt og dermed "mad" for skimmel og svamp, så det kan næppe anbefales.
Du har helt ret. Jeg har ikke lyst til at introducere organiske materialer, så almindelig letspartel er hermed udelukket - jeg anede ikke at den var acrylbaseret.

Min strandmørtel er 0-2 mm, altså for grov til de små lunker.Det er muligt jeg bare skal investere i noget vådrumsspartel, selvom jeg synes det er en kostbar affære til hele rummet. - Så måske hellere give 200kr for en sæk LIP 300 og blande selv, så har jeg også til kælderen?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Der hvor der skal klinker på, gør det ikke noget at der er små lunker, det bliver klaret af din fliseklæber

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det håber jeg også lidt.. Men jeg vil alligevel gerne have grunden så plan som muligt da vi skal have store klinker på (60x30).

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Hey

Du kan bruge fliseklæb til spartel på gips og puds uden problemer, også i vådrum så brug det
skriv bare igen hvis du har flere spørgsmål

vh
Ronni / Murer
Jeg havde glemt en bøtte letspartel i nogle år, dog 100% lufttæt lukket. Det var ganske modbydeligt at åbne den. Det stank værre end edder og forgift og var aldels rådden. Så det er nok ikke det bedste ifm fugt.
Så kan jeg bekræfte at fliser på 30x 60 cm kræver en meget fin væg, og det går slet ikke med buler og knaster, opdagede jeg, da jeg skulle hjælpe naboen med at sætte sådanne fliser op på den væg han troede var fin!
Især i indvendige hjørne er det meget kritisk at væggene er 112% i lod til begge sider, hvis man ikke vil skære kiler ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene..

Godt tip med fliseklæben, den har jeg alligevel en del af.. Super!

Jeg glæder mig ikke helt sindssygt til klinkerne - det er lige det der med de 112% - det bliver en gyser! Jeg har lagt samme format i vores kælder, på det gamle betongulv. Sjovt nok tander en del af fliserne, plus kuvertfald til gulvafløb blev lidt sjovt.. Ehm.. og så var det første gang jeg prøvede at lægge fliser.. :| Nå, men altså det bliver som det bliver - mere er der vist ikke at sige til det.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det blir altid bedst hvis man bruger en Murer husk det
men vigtigt alt er lige, og hjørner er i vinkel det gir det bedste resultat med fliser

vh Ronni / Murer
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også