Volvo Penta MD7A - 1978

Jeg har en ældre motor, som det fremgår, i min dejlige sejlbåd.

I år har jeg fået skiftet dyser, nye filtre, olie og det hele efter kunstens regler.
Jeg oplever at motoren ryger meget de første 15 min hvorefter den ryger på et acceptabelt niveau. Det er meget generende med den ekstra røg specielt i starten hvor man ligger i havn .. Kan nogen give et bud på hvad der er galt og evt. løsninger .. f.eks produktet PROTEC.
Kan det skyldes at der ikke er en speciel udluftnings slage så motoren kan trække luft ind, der er alene den luft som findes i motorrummet og kistebænken..

P.S der er masser af træk kraft og jeg er ellers meget tilfreds med så gammel en motor.

Maskining.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem er at pumpen enten ikke er justeret korrekt, således at den får for meget brændstof tilført.
Den anden mulighed er at din pumpe er slidt, hvis det er tilfældet er det en renovering, hvilket er en bekostelig affære.

Vh jesper

Jesper Poulsen
Citat fra BEASON

Jeg har en ældre motor, som det fremgår, i min dejlige sejlbåd.

I år har jeg fået skiftet dyser, nye filtre, olie og det hele efter kunstens regler.
Jeg oplever at motoren ryger meget de første 15 min hvorefter den ryger på et acceptabelt niveau. Det er meget generende med den ekstra røg specielt i starten hvor man ligger i havn .. Kan nogen give et bud på hvad der er galt og evt. løsninger .. f.eks produktet PROTEC.
Kan det skyldes at der ikke er en speciel udluftnings slage så motoren kan trække luft ind, der er alene den luft som findes i motorrummet og kistebænken..


P.S der er masser af træk kraft og jeg er ellers meget tilfreds med så gammel en motor.
Hej smile

Kan du fortælle hvilken farve røgen er?

Blå, hvid eller grå?

Blå, så er det måske slidte stempelringe.
Hvid, så kan det være en toppakning eller et skævt topstykke.
Grå, så er den vist ok.

Køb evt. en kompressionstester og test kompressionen.

Mvh ThomasB
Det siges at en Volvo Penta skal ose, men......det kan vi ikke li og en del føler sig da også generet over dette.

Måske hænger din koldstartsknap hvor den for rigeligt at leve af.

Prøv dette link www.dieselpage.com, altså hvis du er god til engelsk.

Den er god at få forstand af.
Annonce
Jeg er lidt i vildrede. Der står min motor MD7A har 2600 omd men er det når jeg har den i geear eller uden
2600 omdr./min. er de omdr. din motor ideelt har ved fuld gas under sejlads, det rammes sjældent, men det skal helst være på de kanter .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja så har jeg nok et problem for jeg får den ikke over 1800. En mdr tidligere kom den noget højere op
En simpel forklaring kunne være begroning af bunden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis