Stop hane sidder fast, hvad gør jeg

Hej Jeg skal have skiftet et blandnings batteri og skal derfor have lukket for vandet, men den sidder så godt fast at den ikke er til at rykke. Jeg har fået slukket for koldtvandshanen, men hanen til det varme vil ikke som jeg vil Det er en gammel en med et stort rundt håndtag. Er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan få den løsnet? På forhånd tak for jeres hjælp
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hanne74

Velkommen her på LDS.

Kan du på nogen måde komme til at smøre selve stophanen vil det være det allerbedste.
Så kunne du give den lidt rust opløsende feks. caramba  Cola er også rust-løsende eller bare noget olie og prøve at vrikke den forsigtigt hvis du kan bevæge den bare en lille smule har du vundet over rusten/kalk, det kræver følelse for ikke at knokle din stophane som sidder på røret fra vand-værket for så er du på den og skal have professionel  hjælp på (og der med koster en eller flere timelønne til håndværkeren) sådan kan du være heldig at kunne løsne den men det kræver lidt tålmodighed og mange små bevægelser.

Håber det er til lidt hjælp.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har du ikke en hovedstophane evt i forbindelse med dit vandur ?

De små som sidder ude ved hanerne, er ofte helt umulige...

mvh jens
Hanne74

Ja det er noget værre skidt, det kan være flere årtier siden der sidst har været lukket for vandet, og at den simpelt hen er rustet sammen og så er der nok ikke så meget andet at gøre en at kontakte en vvser' og få den udskiftet.
Det eneste jeg kan komme i tanke om er at varme stophanen op, men tror ikke det er for os amatører.
Sådan et hånd-hjul er sikkert støbe-gods, så sætte en stang imellem "egerne" er nok ikke tilrådeligt, men en allersidste udvej, men lad være med at gøre det nu en lørdag aften. (her tænkes på overtids-betaling til håndværkeren)
Det er desværre ikke altid man kan vinde den kamp, måske der er andre der har et godt råd om hvordan den kan løsnes.

Ps. LPS kender jeg vist ikke.

M.vh. maskinsnedker.

 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Umiddelbart burde det jo ikke være et problem..

Hvis du kan lukke for stophanen ved dit vandur, så er de jo begge trykløse..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Hej med jer

Jeg har ikke mulighed for at lukke for hovedhanen da jeg bor i rækkehus, og den sidder et andet sted i bebyggelsen.
Væd en gulvkluv i citronsyre, vikl den rundt om hanens aksel, hvor den går ned i selve hanen. Bind den stramt og hælc mere citronsyre på. En plastpose omkring og vent natten over. Dagen efter slår du F O R S I G T I G T med en plasthammer på siden af hanen. Derefter en vandpumpetang på akslen og drej med fløjlshandsker MOD uret.

 

Hej uldal

Er du sikker på at jeg skal dreje MOD uret. Koldtvands hanen skulle drejes MED uret?
Jeg har så prøvet både den ene og den anden vej med varmvands hanen.

Jeg har noget kalk væk, kan jeg bruge dette i stedet for og skal det på ufortyndet, eller blandet op med vand.

Mvh.
Hanne
alle de gode råd om at give hanen godt med rust/kalkløser forudsætter at det er aflejringen på ydersiden der hindrer dig i at dreje hanen. Hvis det er aflejringer inde i røret vil det naturligvis ikke have nogen effekt at komme kemikalier uden på røret. Lidt mekanisk påvirkning kan måske hjælpe (slag/vrik frem og tilbage, varmepistol etc. ). Ellers er vejen frem at lukke for vandet og skrue hanen af røret og sætte en ny på (eller massere den gamle i form igen).

At du ikke har nogen hovedhane i dit eget hus forudsætter, at du har fælles vandmåler med de øvrige i rækken? Hvis det er tilfældet synes jeg du skulle benytte dig af lejligheden til at få installeret egen måler, for med de priser på vand der efterhånden er det da en rigtig skidt og dyr ordning, at være med til at betale for andres forbrug.

Hvis du har egen vandmåler har du garanteret også en hane på hovedledningen forventelig både lige før og efter måleren med mindre hele din installation er gennemført af en uautoriseret.
Når den sidder så godt fast som beskervet er der ikke andet at gøre end at tage ved.
Du skal have fat på noget der kan få fat i håndhjulet og med noget forlængelse på. Enten går den istykker eller man kan lukke den.
Nogle VVS forretninger har et apparat til at fryse røret lige før hanen. Førhør dig lidt rundt og få fat i en der har til det. Sørg for at have en ny hane på lager. Et par timers besøg skulle kunne gøre det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis