Trykket falder på fjernvarmesystemet

Hej LDS-folk!

Jeg har for nylig købt et gammelt hus, hvor varmeinstallationen er fra midten af 1950'erne. Der er fjernvarme i huset og jeg har netop fået fjernet en radiator fra systemet - dette blev udført af en VVS'er.

Nu er problemet, at trykket bliver ved med a falde, i mit varmesystem?
Jeg fylder vand på til 1,6-1,7 bar, men det falder ned ti l,2 bar i løbet af nogle dage, selvom det jo burde ligge oppe omkring 1,5 bar.

Hvad f..... er der galt?

Vh.
Niklas

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husker du at lufte slangen ud inden du fylder vand på? Evt. en sikkerhedsventil eller en automatisk luftudlader der også kunne være defekt!

<p><em><strong>B Olsen</strong></em></p>
Det er din ekspansionsbeholder der ikke holder luft.. Normalt en rød beholder som sidder på centralvarmeanlægget.. Den skal enten skiftes hvis den er mere 5 år, ellers kan man fylde luft i den med en ganske alm. cykelpumpe.. Normalt skal trykket i beholderen være ca. 0,5 bar i enfamilieshuse....
Det er ikke godt for dit varmeanlæg, når du bliver ved med at fylde vand på anlægget... derfor få løst problemet
Hejsa

Jeg har nøjagtig samme problem, mit tryk falder i anlægget, og jeg må fylde lidt vand på en gang imellem og samtidig lufte radiatorerne ud.

Hvis der skal fyldes vand på, burde man så ikke forvente at der er en utæthed et sted, altså at man kan se at der drypper fra et rør feks. ?
Jeg har tjekket alle rør og der er ingen utætheder, der er ikke noget der er støbt ned i gulv, så jeg kan tjekke alle rør.

Det der med ekspansionsbeholderen lyder sansynligt, jeg kan bare ikke se at det drypper med vand fra den.
Check alle thermostater, ventiler m.v. Havde den samme oplevelse, efter VVS'eren havde været forbi - og han havde bedt mig være opmærksom på trykket. Viser sig, at en stift havde sat sig i en thermostatventil - og pakdåsen bag var utæt - og formentlig pga. den høje temperatur fordampede det udtrængende vand, så det ikke var umiddelbart synligt.

Mvh.

Jan R.
Jeg holder også på at det meget sandsynligt kan være trykekspansionsbeholderen, hvor membranen er utæt. Jeg har selv haft samme fejl en gang i et tidligere hus. I kan se det når I fylder vand på, hvis trykket stiger meget hurtigt, så er det meget sandsynligt det. Hvis der ingen luft er i den fungerer den ikke og det vil virke som om I ikke har ekspansionsbeholder på.

Jeg havde alligevel umiddelbart svært ved at forstå hvorfor jeg kunne blive ved med at fylde vand på igen og igen, når der ikke kom noget ud. Men kom frem til følgende årsag. Når vandtemperaturen falder en bare smule, falder trykker hurtig så meget at noget af vandet skifter fra flydende til gasform og samler sig under den automatiske udlufter. Når så temperaturen stiger lidt igen, stiger trykket og vandet på gasform luftes ud. Om teorien holder ved jeg ikke, men efter jeg fik en ny ekspansionsbeholder på til et par hundrede kr, så var der ingen problemer mere.
Annonce
Hej Hans!

Du skriver at du fik en ny beholder til et par hundrede kroner. Var det med montering, eller monterede du selv?

Sidst vi fik skiftet for 4 år siden kostede det 4500 kroner, og nu tror jeg den er gal igen, så din pris lyder meget opmuntrende :-)
Jeg husker det som under en tusse monteret. Derfor må det kun have være nogle hundrede for beholderen. Jeg tror nu roligt du selv kan montere den. Grunden til at jeg havde een til at gøre det, var at jeg ikke selv kunne firnde ud af hvad der var galt og så var han jo på opgaven.
Her kan du se priser, bare husk at få en i samme størrelse.
De kan måske findes billiger men det er gerne her jeg ser på priser.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja, det skal vel bare være minimum samme størrelse.
Det kan snarere skyldes at vand udvider sig når det bliver varmet op. Er der ikke plads i anlægget gr. defekt tryk ekspansion slippes det ud gennem sikkerhedsventilen. Senere når du kigge på vandtrykket er dette måske igen blevet koldere og trukket sig sammen og du vil da se at der mangler vand på anlægget.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis