Fundament skur

Går og pusler med at bygge mit skur om. Det, jeg har nu, er nok mest en midlertidig løsning. Vil gerne have fast gulv, der kan bære lidt, og isolerede væge, fx 100 mm, og 200 mod tag, så jeg kan have ting relativt frostfrit om vinteren. Jeg tænker, det er nemmest at bygge i træ.
Det, jeg er mest i tvivl om, er fundamentet. Enten en ramme i træ, sat på et punktfundament, men det, jeg hælder mest til, er at grave en rende, nok 50-60 dyb, hælde beton i den, og derpå sætte 2 lag leca fundamentblokke, evt med stanggevind igennem til ankre for trækonstruktionen ovenpå. Gulvet tænker jeg enten støbt i beton på rionet, eller også bare fliser på sand i niveau med fundablokkenes overkant.
Nogen ideer og kommentarer?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal gulvet ikke isoleres?
Du kunne jo lave trægulv, med strøer, og så isolere med flamingo så det ikke suger fugt.
Gulvet kunne jo eks. laves i vandfaste plader.
Så kan det fint stå på et punktfundament...

mvh jens
Ja da !
Du skal rigtig nok grave ned, men til 80 cm. og så er det nemmeste faktisk at bygge det op i funda sten, den er faktisk beregnet til det. Du stabler dem på hinanden i forbandt og fylder hulrummene op med beton, en fundablok over jordhøjden er godt nok, og heri kan du jo sætte nogle ankre med gevindstænger i den endnu bløde beton. Det lyder også fornuftigt at du vil bygge huset i træ, så skal der ikke så meget isolerings matriale til. Ved hjørnerne hvor der bliver åbninger ind i blokkene kan du lige sætte et par stumpe krysfiner for, ind til betonnen er tør.

V.h.  Håndværkeren
Hejsa,

Jeg gravede en rende på 80-90 i dybden, fyldte den med beton, satte en række fundablokke øverst så de stak ca. 10 cm over jorden.
Fyldte hullerne i blokkeneop, og satte stolpesko i den våde beton..

weekenden efter støbte jeg gulvet indenfor soklen.. derefter var det bare at bygge op i træ..

v



 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hov - faldt lige over noget, der kaldes et pladefundament - er der nogen, der har erfaring med det??
Så fik jeg noget tid, og er gået igang. Siderne i udgravningen holder fint, så de er lige til at støbe i. Men jeg er kommet til at tænke over, om man ikke kan støbe fundament og gulv i een omgang? Så behøver man jo også kun at ringe efter "betonkanonen" een gang? Med noget kraftig forskalling på siderne burde det vel nok kunne lade sig gøre? Jeg bruger selvfølgelig rio-net og armeringsjern, så skidtet holder sammen. Målene er 4x5 meter, og dybden til fast bund ca 80 cm, gulv/sokkel nok 15 cm.
Annonce
Nej det kan du ikke, for der skal være lidt isolering imellem fundament og sokkel, i form af 15 mm. flamingo plader du opsætter langs soklen. Eller vil kulden fra soklen gå ind i gulvet og du har vel tænkt dig at isolere under gulvet.
Det er nok lidt for sent at svare nu, men der er lidt i det du skriver der er forkert og rigtigt . Det er ikke muligt at holde noget frostfrit med mindre der bliver tilført en lille mængde energi i rummet, isoleringen vil i tilfælde af der ikke bliver tilført noget energi kun forsinke udsvingende og dermed være længere tid om at nå frysepunktet. Desuden mener jeg uden at være helt 100 % sikker at et fundament til uopvarmederum anbefales at gå 120 cm ned i jorden da frostfri dybte er lavere her. Tror nu ikke det bliver overholdt i mange tilfælde. og igen uden at være helt sikker er der ingen regler om at der skal være isolering mellem fundament og gulv når man har uopvarmede rum, her vil du dog få en meget markant kuldebro hvis ikke der isoleres.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Fidusen med at støbe fundament og gulv i een omgang - holder den?
Skrevet af egoland på 05 maj 2011 15:55
Fidusen med at støbe fundament og gulv i een omgang - holder den?


NEJ !
Skrevet af Håndværkeren på 05 maj 2011 16:24

NEJ !
Hvrfor ikke????

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis