Sæbebehandling af køkkenbordplade i douglas gran

Hej jeg er ved at lave en bordplade til mit køkken ud af douglas gulvplanker. Planen er at den skal sæbebehandles. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.
1.Jeg havde forestillet mig den skulle ludbehandles først for at holde den lyse farve, samt at det skulle "åbne" træet for sæbebehandlingen. Hvis det er korrekt forstået hvad skal man så købe?
2. Skal undersiden behandles for at forhindre at træet bøjer? Har også planlagt at skrue nogle firkantrør under for at holde sammen på plankerne, der desuden limes i fer/noten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2) med en rundsav eller fræser kan man lave ca 5 mm dybe spor i længderetningen på bagsiden ligesom du ser i beklædningsbrædder eller massive gulvplanker (ca et spor pr. tomme). det modvirker sammentrækning på bagsiden og dermed runding af oversiden. samme princip som når du ridser flæskestegen :-)

1) madvarer og lud+sæbe er måske ikke verdens bedste ide. men ellers har jeg ingen bemærkninger til din metodebeskrivelse. se eks faxe hjemmeside for yderligere anvisninger om anvendelse af lud og sæbe.
Har du overvejet om det er besværet værd at bruge en så blød træart til køkkenbordsplade?

Hvis du vil have noget lyst er ask meget mere solid.

ART............................Hårdhed (Janka) KG/mm2
ASK ...........................................76
DOUGLAS GRAN........................ 30

JANKA det tryk der skal til for at pressen en stålkugle med en diameter på 10mm halvt ned i træet.

Ask er altså 2,5 gange så hårdt som douglas.
Tak for svarene.
Der er riller i bagsiden, da det er gulvplanker jeg bruger, så den sag skulle være i orden.
Med hensyn til hårdhed, så går det nok. Jeg har brædderne i forvejen(de er brugt som gulv i resten af huset) og jeg syntes det kunne være meget fedt hvis de matchede gulvene. Ask kunne også være en mulighed, men nu ser jeg hvordan det går.

Med hensyn til behandling af bagside, er der nogen der har en mening omkring om det er en god ide?
Jeg ville personligt selv give dem på bagsiden også
Jeg har en ide om at det hjælper med til at undgå krumninger mm. selv om der er spor.

Jeg ville så nok oliebehandle eller lakerer bordet, men det er jo en smagssag.
Men jeg tror at sæbebehandlet vil kræve mere vedligehold, end de andre 2.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Når du skal behandle køkkenbordspladen går jeg udfra at den skal bruges til madlavning. Derfor er det smarteste at bruge olie, og gerne en almindelige linolie uden tilsætning af noget som helst. Det kræver dog at du er påpasselig med oliebehandlingen, der hvor I har vand, for at undgå skjolder med tiden.

Ludbehandling er basisk og derfor ikke smart at bruge på en plade hvor man skal arbejde med mad. Sæbebehandlingen efterførlgende er ikke specielt vandafvisende, hvilket jo er smart når du som regel arbejder en del med vand i et køkken.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Annonce
Skrevet af Høkeren på 17 feb 2010 10:58
Når du skal behandle køkkenbordspladen går jeg udfra at den skal bruges til madlavning. Derfor er det smarteste at bruge olie, og gerne en almindelige linolie uden tilsætning af noget som helst. Det kræver dog at du er påpasselig med oliebehandlingen, der hvor I har vand, for at undgå skjolder med tiden.

Linolie uden noget i? Er du sikker på det Høkeren? Så tager det jo evigheder om at tørre. Jeg har tidligere brugt et linolieprodukt tilsat sikkativ, og blev faktisk så træt af det, at jeg er gået over til TripTraps køkkenbordsolie.  Problemet er den nærmest uendelig lange tørretid, det pågældende produkt var ikke tørret ordentligt op efter en uge, og det er ærlig talt er problem.

/Jørgen
Jeg benytter da selv rå linolie til mine bordplader herhjemme, og kunne ikke drømme om at bruge andet.

Bordplade mætte godt i olien, som får lov at sidde og trænge gode ind.

Herefter tørres alt overskydende olie af med tør klud/papir.

Til slut poleres pladen så op med den grove side på en skurer svamp, her bliver alt overflade olie poleret godt ned i pladen og bordpladen er klar til brug.
Tak for svarene allesammen.

Nåede dog at få ludbehandlet og sæbebehandlet pladen, inden den overvældene tilslutning til olie voksede frem
Kan umidlbart ikke se det hygiejniske problem i lud, da den må blive relativt neutraliseret når den går i forbindelse med træet. I norge spiser de jo f.eks. også fisk med lud(ludefisk/lutefisk eller hvad det nu hedder), ikke at det nu lyder specielt appetiteligt...
Sæben er der vel ikke noget specielt giftigt i, eller?

Det kan nu godt være at det bliver et problem med vand og bordpladen, men nu må vi se hvordan det går. Det skal bemærkes at vi har en 140 bred stålbordplade hvor vasken sidder i, så det værste vand- og sulfosvineri kommer ikke ud på træpladerne.
Det værste der kan ske er vel at jeg må lave det om...
Skal prøve at huske at vende tilbage med nogle erfaringer når vi har prøvet det lidt af. 

Hej

Nej sæben er der formentlig ikke gift men parafyme i, og det er vel heller ikke rart at få i mad - eller?

Lud, hvis der er tale om rigtig lud og ikke kun ludsæbe, er kalk. Det er jo i for sig ikke giftigt, men du giver din bordplade et chock og åbner træet, der efterfølgende skal mættes med sæbe. Gør du det får du en rigtig slidstærk overflade, men den er ikke specielt vandafvisende - så jeg ved ikke lige hvad du vil med lud på en bordplade, men valget er dit. Husk dog at du ikke kan give din bordplade olie nu hvor den har fået lud. Så begynder du bare at lave sæbe på din bordplade, og det bliver slet ikke godt blandet sammen med mad!

Med hensyn til olien så kan det godt være at det ikke umiddelbart vil tørre, men med lidt tålmodighed - f.eks en nat så vil man den efterfølgende morgen kunne tørre bordplade over med en tør klud eller papir og have den lækreste bordplads. Ligesom andre også har kommenteret!


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Skrevet af Høkeren på 18 feb 2010 19:31

Med hensyn til olien så kan det godt være at det ikke umiddelbart vil tørre, men med lidt tålmodighed - f.eks en nat så vil man den efterfølgende morgen kunne tørre bordplade over med en tør klud eller papir og have den lækreste bordplads. Ligesom andre også har kommenteret!



Som sagt, med det pågældende linolie-baseret produkt, kunne det tage op mod en uge før den var tør -- på trods af gentagene aftørringer.

/Jørgen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis