Fjerne maling fra stole

Hej,

Jeg har nogen gamle stole af teaktræsfiner. De er desværre for år tilbage blevet malet og det er efterhånden meget grimt. Jeg kunne godt tænke mig at få stolene bragt tilbage til oprindelig stand, men ved ikke rigtig hvordan jeg bedst og mest skånsomt fjerner malingen fra dem. Af nysgerrighed prøvede jeg at få et tilbud på at få det fjernet, men til en pris på kr. 2.000,- pr. stol er jeg lidt chokeret over det og vil højst selv prøve at gøre noget. Jeg vedhæfter et billede, så I kan se, hvad jeg snakker om.

Håber på nogen gode ideer, for det her er bare noget, jeg ikke har forstand på.

Tak.


/Inger

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. En giftig opgave må man sige, men der findes gode opløsningsmidler til dette arbejde:

== Methylenchlorid (også kaldet dichlormethan, eller DCM) -- Læs denne side inden du går igang: http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.cpsc.gov/cpscpub/pubs/423.html Sørg for at du får fjernet malingen i de revner der altid forefindes i finer - så vil du kunne opnå et flot resultat når du engang kommer så langt at du skal lakere stolen igen med klar lak.

 

Du ved sikkert at dine stole er en Arne Jacobsen klassiker - myren

http://www.designprocessen.dk/idetilbrug/brug/myren/

Prøv at undersøge hvad du kan få for dem som de er - nye koster de ca. 22-2500 kr.

Finer lavet i 1950-60'erne er noget mere skrøbelig overfor opløsningsmidler og lakfjernere) end den finer vi kender i dag, hvorfor du bør passe rigtigt godt på dine stole. Overvej evt. at få dem nylakeret i en farve du kan lide. Oprindeligt var de fleste sortlakerede.

Det er bestemt ikke en julefrokkoststol - den vælter for et godt ord når stemningen bliver opløftet - jeg taler af erfaring...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Tak for de gode råd. Jeg ved godt at det vil tage noget tid at gøre det her ordentligt og det er selvfølgelig det, der er afspejlet i den pris, jeg har fået fra en fagmand. Jeg er også klar over, at jeg nok skal passe på med finer, da det er meget skrøbeligt.

Det er nogen stole, som er tilbage fra midten af 50'erne og de var oprindelig lakeret, ikke malet. De er fra et at de allertidligste batch og er af teaktræsfiner, hvilket på et tidspunkt desværre på et tidspunkt blev malet over.

Selvom et ligner en pind sidder man faktisk rigtig godt på dem. Jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå når jeg får gang i eksperimentet.

/Inger

Når jeg nu kigger på de forskellige muligheder, så bliver jeg bekymret for nogen forskellige ting, som I måske kan hjælpe mig med at få afklaret:

Hvis jeg afsyrer stolene, så er jeg bekymret for hvor stor risikoen er for at træet får suget for meget vand.

Hvis jeg sandblæser dem, så er jeg bekymret for at fineren ikke kan holde til det.

Hvad med sådan noget som brun sæbe? Vil det kunne fjerne maling, der sidder ned i revner også? I det hele taget er jeg bekymret for hvordan jeg kan få fjernet maling fra revnerne, for jeg ved, at der er en hel del forholdsvis dybe revner.

På forhånd tak.

/Inger

Prøv at se på det på denne her måde:

Dine stole har haft et liv siden 1950' - de er nu ca. 55 år gamle - det vil aldrig ske for et IKEA møbel....

Der er masser af livskraft tilbage i dem men man kan også se at de har haft et liv. Tilbage til nyfødt kommer de næppe for chancen for at ødelægge dem er alt for stor. For mig at se har du fire (måske flere) mulighedder:

1. Den sikre. Sælg dem - jeg er sikker på at du kan få så meget for dine stole at du kan købe nye hvis du tager materialeprisen for afsyring/sandblæsning i betragtning. Prøv at spørge Lauritz dot com

2. Den hurtige: Få dem spartlet og lakeret i en farve der passer til dit hjem.

3. Den frække. Få dem betrukket med skind og få en klassisk myre - men fræk og uimodståelig.

4. Den stædige: Lad sandblæsningen ligge - det ødelægger træet. Afsyring der kræver tilføring af vædske skal du også lade ligge af hensyn til fineren. Håndslib malingen af indtil du kun kan se maling i de naturlige revner der er i teaktræ og de revner der i øvrigt måtte være.Pas på alle kanter så de ikke bliver afrundet. Krads med en meget tynd syl forsigtigt malingen ud af revner og sprækker. Fyld revner og sprækker med plastisk træ i samme farve som det øvrige træ og slib igen. Gentag denne proces indtil du er tilfreds med overfladen. Giv stolen lak eller olie efter smag og temperament. Så er du tilbage ved udgangspunktet i 1950'. Beregn mellem 15 og 25 timer pr. stol alt efter hvor fingernem du er.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej: Ja, jeg kan godt se, at du har lidt af et problem. Finer af den årgang er som der bliver nævnt mere skrøbelig og skal der slibes - så sørg for, at du ikke bruger grov slibepapir. Fravælg maskine (du vil for nemt slå hul i fineren).

Jeg vil stærkt fraråde en varmepistol, fordi limen på fineren også kan blive opløst.

Hvis det var mig, ville jeg også slibe dem matte evt. med sandpapir i korn 320-400, grunde dem. Matslibe dem igen med samme korntype og så lakere dem igen med en farve, der passer ind i mit interiør.

 

Hej,

Tak for forslagene. Jeg forstår godt ideen om at male dem, men jeg har kontaktet nogen, der har forstand på gamle AJ stole og han siger, at jeg aldrig vil blive glad for det, da det vil sprække og blive grimt. Det kan jeg også se på den nuværende maling selvom det ikke er så tydeligt på billederne. Den professionelle maler anbefaler en afrensning.

/Inger

Check lige dette link - det kunne være løsningen.

http://www.tm-materialer.dk/product.asp?product=6816

Vi har for 1/2 år siden købt et i sort til en 7'er og det sidder rigtigt godt.

Myren er godtnok vist med 4 ben - så sædeformen skal nok checkes.

Der er ingen tvivl om, at du ønsker dem tibage i oprindelig stand - men du kan hilse din "professionelle maler" og sige, at det sagtens  kan lade sig gøre at male dem, så det holder - og forbliver pænt. Har haft en stak 7'er i en kantine, som var blevet trætte -og de blev som nye - og det holdte fint efter 5 år.

Prøv evt. på undersiden at give dem en "brun sæbe behandling" på et afgrænset område - og vurder, om det kan være en løsning. Med lidt held kan du styre processen, så du fjerner malingen uden at ødelægge lakken helt. Vil lette slibearbejdet betydeligt.


Mvh.

Jan R.
Hej: Ja, det kan godt lade sig gøre uden sprækker - stolene skal bare slibes matte og så helspartles og slibes ned igen inden grunding. De bliver også helt glatte i den anledning. Opgaven er såvidt jeg har erfaret at bringe stolen tilbage til orriginalen - så der bliver da lidt arbejde i det. Nå, men held og lykke med stolene.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også