Fald

Jeg vil skifte mine to fald i masten her til foråret. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken størrelse jeg skal vælge. Man kan få 6mm til 3 kr. meteren og færdige fald til ca. 500,-. i 8-10 mm. Der er også noget med belastningen og jeg ved ikke rigtigt hvilken belastning man udsætter såden et fald for på en maxi 77.

Jeg sejler kun "crusing". Jeg tror jeg kan nøjes med fald på 20 meter...

Skal jeg købe færdige eller er det til af klare selv?

Er der nogen der kan øse lidt af erfaringerne?

vh Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke fald sidder der i lige nu.. og hvorfor vil du skifte dem? Er der slidt "hul" i dem eller er de stive.. Hvis de er stive så vask dem..
Salt og møg laver tovværk stive og gamle at se på.. Så er alle tråde hele så læg dem i blød i lidt sæbevand så alt salt bliver opløst og så en tur i et dynebetræk i vaskemaskinen på 30 (evt. 40 grader) i en gang biotex color.

og brug så en kande kaffe og noget tid på at vikle det hele ud igen og hæng dem til tørre.

Vi sejler også maxi 77 og fald til 3 kr/m ville jeg aldrig sejle med.. det giver sig og du skal stramme efter hele tiden.. og det er for tyndt at holde på..

Men ellers ringer jeg til min sejlmager og sprøger ham.. og køber det så også der.. så skal jeg nok ikke tænke på det mere mens vi har båd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som GOM skriver er 6 mm fald til 3 kr. meteren, nok ikke lige det du skal købe.
Det bedste er nok, at købe noget der er samme dimension som det der sidder i forvejen.

På min Solus 24 er alle fald 8 mm og skøderne 10 mm.

Kunne bestemt ikke forestille mig, at det skulle være mindre på en Maxi 77

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis, som gom skriver, de fald er slidte, så tag en stump med ned i skibsprovianteringen og køb et sæt, magen til.. Hvorvidt du vil spendere 3kr/m eller mere er jo op til dig - men jeg vil ikke klatre op til mastetoppen, når jeg sejler - ergo spenderes de kr der skal til..
Vil, som jbr skriver, mene fald til din maxi er enten 8 eller 10mm.. 20m af gode fald koster vel omkring 3-400 kr og de holder i værste fald 5 år - er det dyrt ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

På min forrige båd skiftede jeg ikke fald i 10 år, men vaskede dem hver vinter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis