Nanni vil ikke altid bakke!?

Hejsa
I min båd sidder en nanni 11 hk diesel. Jeg købte båden sidste sommer og sælger sagde noget om at den engang imellem var svær at få i bakgear. Jeg oplevede ingen problemer med det da vi kun lige gik ud og ind af havnen med den. En dag gik vi dog længe for motor pga vindstille. Da vi så skulle slå bak i havnen skete der ikke en sk...
Håndtaget gør ikke speciel modstand og jeg har nu fundet ud at det kun er når motoren er godt varm at det er et problem.
Har nogen et bud bud på hvad det kan være?

 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget kunne tyde på at dit problem ligger nede i reverset (gearet) på mange bådmotorer er gear og motor adskildt i olie, således at der skal motor olie på motoren og Gear olie på Gearet. Har du prøvet at skifte olie på den, det kunne være der problemet ligger !
Det kan også være din skifte mekanisme der er slidt, mange gang sker det hvis man glemmer at skifte olie til tiden. Hellere skifte en gang for meget end for lidt.

V.h.  Håndværkeren
Jo jeg har en manual og jeg har osse læst i den ;-), men der står ikke noget om hvad der kan være galt.
Jeg går ud fra at sælger har skiftet olie hvert år, men det kan jo være fra før hans ejertid som ikke var mere end 3 år.
Hvis det nu er noget i gearet der er slidt, bliver det nok lidt kostbart :-(


 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

Hvis et sådant gear fungerer nogenlunde som et aut.gear i en bil, må der være en justeringsmulighed.
Hvis der er det olie på i rette mængde, målt på rigtig vis, ville jeg kigge efter en justerskrue, formentlig 19mm kontramøtrik, der omslutter et gevindstykke, der kan skrues med en 1/4" fastnøgle. På et ældre aut.gear, skruer men dette gevindstykke ind til man mærker klar modstand og så skruer man ca. 1½ omgang ud igen og spænder kontra.
Er man heldig, virker det igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror man kan gå ud fra at det er et mekanisk gear på en motor i den størrelse.
Er der ikke en tegning over gearet ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Skrevet af ktm på 24 jan 2010 15:23
Hvis et sådant gear fungerer nogenlunde som et aut.gear i en bil, må der være en justeringsmulighed.
Hvis der er det olie på i rette mængde, målt på rigtig vis, ville jeg kigge efter en justerskrue, formentlig 19mm kontramøtrik, der omslutter et gevindstykke, der kan skrues med en 1/4" fastnøgle. På et ældre aut.gear, skruer men dette gevindstykke ind til man mærker klar modstand og så skruer man ca. 1½ omgang ud igen og spænder kontra.
Er man heldig, virker det igen.
Hør min ven, jeg har aldrig hørt om bådmotorer med automat gear, har du eller glemte du at læse spørgerens spørgsmål rigtigt.

Funktionen med skift mellem frem og bak kan være den samme, idet jeg osgå er bekendt med at der findes gear til matitim brug, produceret af BorgWarner, som gør sig i aut.gear. Man vender omløbsretningen via bremsebånd, hydraulisk eller manuelt aktiveret, via et planetgear, første gang alm. brugt i Ford T!!
Det er således kun vende/bakfunktionen jeg sigter til!!

Med venlig hilsen
ktm

 

På så lille en motor anvender man ikke et gear med olietrykspumpe, da det bruger for mange af motorens kræfter for at fungere.
Der er IKKE planetgear i et Borgwarner revers, men måske nok i omtalte gear, manuelt betjent.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den type, som ktm beskriver, har jeg da set i et stort Paragon revers, hvor kobling og bremsebånd var hydraulisk betjent. Det ville ikke bakke mer, så bremsebelægning og tætningsdele i den lille cyl. blev skiftet, iøvrig på en ca. 150 hk diesel.
Borgwarner ændrer omdr.retning via en ekstra aksel og flere hydrauliske koblinger så oliepumpen skal yde tryk konstant og det koster kræfter. Ikke ønskeligt i en lille motor. Men der er også den mulighed at skifte ved simpelhen at flytte en bøsning med to spidshjul , som trækker skrueakslen rundt, så et af dem kommer i kontakt med det drivende spidshjul. Hvilket man bringer i indgreb afgør omdr.retning, som også phmotorer gør, så gir det et "klunk" når der skiftes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Klunk......det lyder som min motor.
Jeg har ikke tekniske tegninger/diagrammer af reversgearet, men det må være lavet som du beskriver det.

 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis