Fase og nul, højre og venstre...?

Hey LDS'ere -
Jeg skal til at udskifte en udendørs stikkontakt, og er i den forbindelse blevet i tvivl om hvordan "L" og "N" skal læses på den nye stikkontakt.

Set fra fronten:


Set fra bagsiden:



Mit spørgsmål går på, om den lille tegning skal læses, set fra fronten, eller set fra bagsiden?
Jeg ville umiddelbart tro, at tegningen skal læses, set fra fronten, således at fase er til højre, og nul er til venstre, når man kigger ind i stikkontakten forfra.

Men kigger jeg på en af de eksisterende stikkontakter her i huset, så sidder fasen til venstre, og nul til højre, ligesom hvis man "læste tegningen bagfra"... nogen der kan svare mig på dette?
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder da mindre, så længe der kun er to ledninger.
Nu er det jo sådan at man skal følge produktets anvisninger.
Står der ikke hvordan stikkontakten skal monteres, er det faktisk ikke lovligt!

Men hvorom alting er, skal tegningen læses som den er: Når du ser at fasen monteres til højre skal den sidde der. Og når du så vender stikkontakten, skal den sidde til venstre!
Nøjagtig som i en ganske alm. fuga stikkontakt.
Ved ikke om der er lovkrav om placeringen. Men det vil da være åndssavgt at montere den forkert, så du risikerer at lave noget ulovligt.

Og mht. ledningerne. Er der kun 2? Har du ikke også en jordledning? Den skal monteres på den klemme der hedder E.
Et trebenet stik kan kun vende på én måde. Og så skal Nul være til højre og fase til venstre.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformand -> Ok, tak for forklaringen

Der er naturligvis også en jordledning - den var bare ikke relevant at nævne i dette indlæg, da der ikke er nogen tvivl om hvor dén skal sidde

Jeg takker God weekend.
Og når kunder ringer til mig og siger at deres køleskab varmer istedet for at køle, siger jeg også ofte at de skal vende stikket... :-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
... og jeg som altid har håbet at man kunne få måleren til at løbe den anden vej hvis man vendte stikket...

aaroe: Jeg vil gerne have stillet min nysgerrighed: Hvad er det for en stikkontakt?
Næstformand -> Haha, det er god humor
Steinaa -> Det er sådan en her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6136&n=10
Ahem...

Hvis det er en stikk. m. jord, så skal der en aut. installatør til.. Hvis nogen skulle være i tvivl..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hvis man har HPFI eller HFI, som alle Skal have haft d.1/8-08, må man gerne udskifte selv. Det er IKKE lige meget hvor F & N og slet ikke J bliver monteret. Set forfra F, Venster N højre Og J forneden. Selv om der kun er to ledninger er det Vigtigt at monterer rigtigt, det kan jeg godt uddybe, men jeg venter! JR EL
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis