Måle diameteren helt nøjagtig

Hej gutter,

Jeg har behov for at måle den indvendige diameter i bla. plejlstangen på en nitro brændstofmotor. Vi taler et område fra 3,5 - 7 mm. jeg skal frem til en nøjagtighed på ikke mindre end 1/100 helst bedre.

Jeg er klar over man kan få noget elektronisk grej - men det er sikkert rimelig dyrt.

Findes der ikke nogle "målepinde" i konisk form med angivelse af mål - sådan a´la en rival ?. Og hvis ja - hvad hedder disse og er der nogen der ved, hvor jeg kan få fat i sådanne - evt. brugt ?.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bedste bud er en skydelære, men den kan du jo ikke måle 1/100 men kun 1/10 mm med.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej Vangsoe:
Din ide med en konisk stift er rigtig, men du behøver ikke en særlig en til formålet.
Enten lav den selv på en drejebænk, eller led efter koniske dybler (de bruges til at holde værktøjsmaskiner sammen).
Stik stiften ind i hullet, marker med en blyant hvor dybt den går i og mål derefter med en mikrometerskrue diameteren på stiften der hvor blyantsmærket er.

MvH,

Bent.

Det vil heller ikke være nøjagtig indenfor 1/100 mm, at måle på en konisk stift, efter en blyant-streg...

Mit bedste bud vil være en digital skydelære, af et anderkendt fabrikat, hvis du har et referense emne, med en kendt størrelse i nogenlunde samme diameter, kan du jo kalibre skydelæren efter det. (et lille kugleleje evt.)
Men der findes selvfølgelig spec. måleværktøj, såsom trepunktsmåler, men det er meget dyrt.

mvh jens
je_ns, du har vist aldrig prøvet, vel?
Standard koniske dybler har en stigning på 1:50, så 0.01 mm ændring på diameteren giver en længdeændring på 0.5 mm, hvilket absolut er målbart uden specialudstyr (normale stiftblyanter er 0.3 mm).
Mere info her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Taper_pin
Og her:
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Circlips/Taper_Pins.html

En søgning på "Taper Pins" giver masser af resultater.

MvH,

Bent.

Hejsa
Foreløbigt tak !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Annonce
Nej der har jeg ikke exeleret i!
Men vi kan nok blive enige om, det med selv at dreje den koniske stift, nok ikke lige er sagen, det giver uværgelig en ujævn overflade, og hvordan vil du ramme den nøjagtige konusitet ?
Nu kender jeg ikke tolerensen, på en standard konisk stift (pa konisiteten), men det spiller jo også ind.

Endelig kommer der et problem med at måle den eksagte diameter, der kommer meget let en paralaxe forskydning, og der ryger snildt et par hundrede dele, plus usikkerheden med blyandten, desuden hvis hullet ikke er helt fri for formfejl, eller der er en lille rejfning, eller grat på kanten.
Hvis man endelig vil bruge metoden ville det være bedre hvis man kendte de exagte mål på stiften, og så målte hvormeget der stikke ud af stiften(mål længden på den del af stiften som stikker ud af hullet, på den tykke del af sttiften)

Men alt i alt vil en god digital skydelære være et bedre bud, så kan man jo også måle om hullet skulle være ovalt, hvilket jo nok ikke er usansynligt, hvis det er en brugt plejlstang !

mvh jens
"Hvordan vil du ramme den nøjagtige konusitet?"
Nu taler vi jo ikke om en trædrejebænk fra byggemarkedet. For en metaldrejebænk er det intet problem, det er bl.a. det den er bygget til. Men jeg giver dig ret i at overfladekvaliteten kan være et problem, derfor foreslog jeg standard stifter.
Mht. tolerancen står det i nummer to link (roymech.co.uk), nemlig h10, hvilket er fint, samtidig med at de er slebne med en meget fin overflade.

"Men alt i alt vil en god digital skydelære være et bedre bud, så kan man jo også måle om hullet skulle være ovalt"
Prøv lige at møje en skydelære ned i et 3,5 mm hul og fortæl mig så om du kan måle noget som helst.
Jeg tror du skal prøve lidt metalarbejde/måling først, så vil du lære at den koniske stift er den klassiske måde at løse dette problem på.

Bent.
hvis du har mulighed for det, kan du spørge en maskinfabrik i det område. de råder ofte over måle dorne, som er metal pinde i fx 1-10mm med 0.01mm i spring. så er det ret nemt at finde ud af hvad hullet måler.

sagen er også at når du kommer under 0.01mm begynder en hel masse andre faktorer også at spille ind, varme osv.

Må jeg spørge hvorfor det skal være så præcist ?
Hej
"Måle-dorne" - jeg tror faktisk det var det ord jeg ledte efter.
Jeg renoverer selv plejlstænger til nitro-motorer til konkurrencebrug og eksperimenterer en del med at coate krumtapsølen keramisk ( længere holdbarhed og mindre friktion ), og får derved nogle lidt små tolerancer i relation til plejlstangens bronce / kobber bøsning.
Jeg arbejder lidt med at finde den optimale tolerance ( læs: længste levetid på plejlstangen ). Den ligger nok omkring de 6-8 /100 for at kunne bære oliefilm. Levetiden for sådan en plejlstang ligger "normalt" kun på en 20-30 liter brændstof. Ganske normalt. Vi taler 3,4 - 5 ccm nitromotorer som spinder med op til 45.000 rpm og kører 30 procent nitromethan / 12 procent olie / 58 procent methanol og typisk udvikler mellem 2 og 4 HK.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Bent
Hvis du kender til metaldrejebænke, vil du jo også vide, at man ikke bare kan stille forsætteren, på x antal grader, minutter, og sekunder, der er jo kun en simpel gradindeling, uden nonius, desuden skal der jo også tages højde for afbøjning, og opretningen af pinoldoken hvis den bruges.
h10 fin pasning tja hvis man synes 48 my på en diameter fra 3 til 6mm er fint.

Hvis man har en kvalitets skydelære, såsom Mitutoyo, kan man nu godt måle i et ø3 mm hul.

Prøve lidt metalarbejde/ måling, nu har jeg arbejdet med det i årevis, jeg har faktisk udboret rigtig mange ø4mm H7 pasninger, de blev kontroleret med prøve dorn (bundhuller)

Så hvis du har måle erfaringer vil du også vide, at jo flere trin der er i en måling, jo større unøjagtighed

jens
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis