Erfaringer med Adeso selvklæbende tagpap ?

hejsa folkens, er der nogen som har erfaringer med denne type fuldklæbende tagpap ?? producenten skriver at den kan anvendes på paracelhuse.. hvilket undre mig lidt da fx Icopal kun beskriver deres selvklæbende produkt som værende til hobby-brug.. og så anbefaler svejsepap til rigtige huse. Se evt linket her: http://www.olt.dk/Katalog/Tjaere/brugervejledning/PolySide2.pdf
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke den store erfaring med den Adeso pap, men kender da lidt til den.

Forskellen på den og pappen fra Icoppal er at Adeso pappen består af 2 lags pap, hvor Icopal selvklæbende pap er en enkeltlag pap.

Adesso pappen klæbes fast på underlag der skal primes, denne primer er med opløsningsmidler, og tro mig den er altså noget krads at arbejde med, denne primer skal hele taget have som den første, og først når denne er tør, kan underpappen og herefter overpappen udlægges, adeso pappen fuldklæber på hele fladen, så man skal helst være 2 til at rette banerne til.

Icopals selvklæbende pap udlægges og pappets kant sømmes direkte fast i taget under overlæggene.

Adeso er selvfølgelig en dyrere og mere tidskrævende og besværlig at lægge i forhold til Icopals.

Jeg ville personligt vælge et alm. svejst 2 lags dækning frem for Adeso pappen, netop fordi man skal over tage hele 3 gange, og den først gang er det med primeren, som skal tørre 4 timer mener jeg det var, men andet pap kan arbejdet med lukningen af taget, påbegyndes med det samme.
Skrevet af Koludabyg på 19 jan 2010 08:36
Har ikke den store erfaring med den Adeso pap, men kender da lidt til den.

Forskellen på den og pappen fra Icoppal er at Adeso pappen består af 2 lags pap, hvor Icopal selvklæbende pap er en enkeltlag pap.

Adesso pappen klæbes fast på underlag der skal primes, denne primer er med opløsningsmidler, og tro mig den er altså noget krads at arbejde med, denne primer skal hele taget have som den første, og først når denne er tør, kan underpappen og herefter overpappen udlægges, adeso pappen fuldklæber på hele fladen, så man skal helst være 2 til at rette banerne til.

Icopals selvklæbende pap udlægges og pappets kant sømmes direkte fast i taget under overlæggene.

Adeso er selvfølgelig en dyrere og mere tidskrævende og besværlig at lægge i forhold til Icopals.

Jeg ville personligt vælge et alm. svejst 2 lags dækning frem for Adeso pappen, netop fordi man skal over tage hele 3 gange, og den først gang er det med primeren, som skal tørre 4 timer mener jeg det var, men andet pap kan arbejdet med lukningen af taget, påbegyndes med det samme.


Hej der - jeg har normalt stor respekt for din kompetence men jeg er lidt uenig med dig på dette emne da jeg selv har lagt ca 120m2 over min swimmingpoolbygning med Adeso og synes det er noget af det nemmeste at arbejde med. Banerne er 10 meter så man får færre samlinger end med Icopal/Fønix som er 7 meter. Adeso er godkendt til lavere hældninger end Icopal/Fønix selvbyggerpap. Jeg fik det væsentligt billigere end Icopal/Fønix ville sælge det til, men dengang var det også Scandinova det importerede det. Det er almindelig asfalt el. tjære primer man smører ud - det er let flydende og det går meget hurtigt med at fordele på fladen - jeg ofrede et kosteskaft og en bred malerrulle og var færdig på en god time - jeg synes ikke det er mere krads end så meget andet man kommer forbi. Banerne udlægges nemt og hurtigt og det kan sagtens udføres alene. Pappen er på undersiden belagt med en i længden 2-delt plastfolie samt folie i overlægget på oversiden. Banen rulles ud når primeren er helt tør (ellers er det noget klæbrigt stads at gå på) og lægges helt præcist op. Så løfter men hjørnet i den ene ende i modsat side af overlægget og trækker forsigtigt folien ud under banen der "hugger" fast med det samme - næsten ligesom kontaktlim. Efterfølgende fjernes folien i modsat side samtidig med folien i overlægget på den forrige bane fjernes - på samme måde som før med at løfte i hjørnet og trække den ud under banen. Man skal være forsigtig med at trække jævnt og ikke for hårdt i folien da det er rigtig træls hvis man river hul i den eller hvis banen rykker sig. Efterfølgende tromles hårdt og grundigt - især i overlægget, der er nu gået ca 10-15 minutter og man er klar til næste bane. Jeg vil ikke afvise at et ekstra par hænder kunne være rart til at holde i et hjørne eller slæbe rundt på banerne eftersom de for nogle godt kan være tunge at løfte rundt på - det er trods alt en del kilo for enkelt mand at slæbe op på et tag - men det er absolut ikke nogen nødvendighed ifm udlægningen. /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og hvorfor fa'en er der ikke nogen linieskift i svaret når man bruger Chrome???

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Hej der - jeg har normalt stor respekt for din kompetence men jeg er lidt uenig med dig på dette emne da jeg selv har lagt ca 120m2 over min swimmingpoolbygning med Adeso og synes det er noget af det nemmeste at arbejde med. Banerne er 10 meter så man får færre samlinger end med Icopal/Fønix som er 7 meter. Adeso er godkendt til lavere hældninger end Icopal/Fønix selvbyggerpap. Jeg fik det væsentligt billigere end Icopal/Fønix ville sælge det til, men dengang var det også Scandinova det importerede det. Det er almindelig asfalt el. tjære primer man smører ud - det er let flydende og det går meget hurtigt med at fordele på fladen - jeg ofrede et kosteskaft og en bred malerrulle og var færdig på en god time - jeg synes ikke det er mere krads end så meget andet man kommer forbi. Banerne udlægges nemt og hurtigt og det kan sagtens udføres alene. Pappen er på undersiden belagt med en i længden 2-delt plastfolie samt folie i overlægget på oversiden. Banen rulles ud når primeren er helt tør (ellers er det noget klæbrigt stads at gå på) og lægges helt præcist op. Så løfter men hjørnet i den ene ende i modsat side af overlægget og trækker forsigtigt folien ud under banen der "hugger" fast med det samme - næsten ligesom kontaktlim. Efterfølgende fjernes folien i modsat side samtidig med folien i overlægget på den forrige bane fjernes - på samme måde som før med at løfte i hjørnet og trække den ud under banen. Man skal være forsigtig med at trække jævnt og ikke for hårdt i folien da det er rigtig træls hvis man river hul i den eller hvis banen rykker sig. Efterfølgende tromles hårdt og grundigt - især i overlægget, der er nu gået ca 10-15 minutter og man er klar til næste bane. Jeg vil ikke afvise at et ekstra par hænder kunne være rart til at holde i et hjørne eller slæbe rundt på banerne eftersom de for nogle godt kan være tunge at løfte rundt på - det er trods alt en del kilo for enkelt mand at slæbe op på et tag - men det er absolut ikke nogen nødvendighed ifm udlægningen. /BOFH

Nu vil jeg godt lige ha lov at bryde ind her. Icopal samt Phønix tagpapper kan fåes i længderne fra 5m og op til 12m.

Så en anden ting er at har du 1 lag underpap lagt ud først. Samt fuldsvejst en overpap på bagefter med forskudte overlæg, har du en tagdækning som er 100% mere tæt på længere sigt, end et pap lag svarende til 2 lag også men ligger i samme lag, har du en størrer risiko for vand i konstruktionen i form af evt klæbesvigt i overlæget. Det har du altså ikke med 2 lag tagpap svejst på af 2 omgange. Sådan er det bare.



Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej igen

Jeg betvivler ikke at sikkerheden i en løsning med 2 forskudte lag er bedre - man stoler selvfølgelig på at samlingerne holder - det gør de her på et 10 meter bredt tag tag med ca. 1% hældning for 4. vinter i træk.

Adesos strategi er jo at klæberen på bagsiden er stærk nok til at holde banen på plads så forskydninger i overlægget ikke bør opstå - klæberen i overlægget holder ligeså godt som kontaktlim.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:12
Og hvorfor fa'en er der ikke nogen linieskift i svaret når man bruger Chrome???

/BOFH


Spørg google

Prøv firefox, den er næsten lige så hurtig som Chrome

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Hej der - jeg har normalt stor respekt for din kompetence men jeg er lidt uenig med dig på dette emne da jeg selv har lagt ca 120m2 over min swimmingpoolbygning med Adeso og synes det er noget af det nemmeste at arbejde med. Banerne er 10 meter så man får færre samlinger end med Icopal/Fønix som er 7 meter. Adeso er godkendt til lavere hældninger end Icopal/Fønix selvbyggerpap.
He he, helt okay....jeg elsker lidt debat som du jo ved...
Håber jeg kan beholde din respekt efter denne tråd også...

Det er med lavere taghældning af fordelene ved adeso pappen ja, mener heller ikke nødvendigvis den er sværere at arbejde med, end feks svejst pap alt efter hvad der skal dækkes ind, men mener helt klart det er mere tidkrævende og derved også dyrere for en kunde der skulle betale, men for GDSére har dette jo ikke den store betydning, men den har den fordel at den kan lægges med meget lav taghældning, det er helt korrekt og jo også en væsentlig fordel til nogle opgaver, som bla. din egen.

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Jeg fik det væsentligt billigere end Icopal/Fønix ville sælge det til, men dengang var det også Scandinova det importerede det. 
Jeg kan så oplyse dig at jeg betalte godt 30% mere for denne løsning, end svejsepap ville have kostet mig, men kan sikkert være fordi profile der har overtaget importen af det.

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Det er almindelig asfalt el. tjære primer man smører ud - det er let flydende og det går meget hurtigt med at fordele på fladen - jeg ofrede et kosteskaft og en bred malerrulle og var færdig på en god time - jeg synes ikke det er mere krads end så meget andet man kommer forbi.
Jeg havde klart kvalme og hovedpine efter behandlingen med dette Adeso primer, tror ikke det er samme du har arbejdet med, dette havde vist en malkode 3-2 mener jeg det var, så noget rimeligt krads stads...  og jeg er ellers ikke så pivet overfor dette...

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Banerne udlægges nemt og hurtigt og det kan sagtens udføres alene. Pappen er på undersiden belagt med en i længden 2-delt plastfolie samt folie i overlægget på oversiden. 
Her tror jeg din opfattelse er som den er, fordi du udførte dette på en meget lav tagflade, jeg lavede dette på en 30 graders taghældning, og kan love dig for at det glider og render af taget hele tiden, indtil den folie er pillet af bagsiden, så smelter det til gengæld fast med det samme, og ikke så smart når man står og kæmper med en 10 meter lang bane der glider ned hele tiden, når man står ene mand, dette sker altså ikke sådan lige med en svejsepap der ligger på en rug krydsfiner overflade.

Skrevet af BOFH på 19 jan 2010 21:10


Banen rulles ud når primeren er helt tør (ellers er det noget klæbrigt stads at gå på) 
Her er så yderligere en ulempe ved denne tagdækning, hvis jeg kører ud til en kunde, kan jeg jo ikke bare stå og vente på at denne primer er tør, det vil kunden sikker ikke betale for, men kan jo heller ikke forlade et uafdækket tag, så jeg er jo lidt låst her....

Havde det været alm. tagpap kunne jeg bare starte med at lægge underpap så snart taget var afdækket, så ville det være lukket med pap hurtigere end den primer er om at tørre...

Som sagt tror jeg du ville have en anden oplevelse af det, hvis du stod med det alene på en tag med større taghældning, og du kan sikkert godt se ulempen ved det med primeren...
Skrevet af FWM på 19 jan 2010 21:56


Spørg google

Prøv firefox, den er næsten lige så hurtig som Chrome
Sidder selv med Firefox den kan klart anbefales...

Meget mere stabil end IE, og MEGET mere gennemtænkt.

Men den primer der skal jo kun bruges hvis man vil lægge det ovenpå et gammelt tag, hvis det er på rene plader så skal man ikke prime, ihvertfald ikke ifølge det link som jeg har lagt øverst i tråden..
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også