salamander

hej alle samme jeg er ny her inde .. så vil bare sige hej  til alle jer her inde og håbe i kom godt ind i det ny år

jeg har købt et hus hvor der står en gammel salamander kedel..  jeg har selv lavet om på det så der er kommet en 600 liter tank på ..  har læst flere steder at den kedel ikke udnytte træet godt nok ..

 kan ikke se hvad der er galt .. røg temp er på 200-300 grader .. når den køre fuld last .. og kommer ned på omkring 200 når den er 70 grader i kedlen. .. er det ikke godt nok

hvis jeg skal skifte min kedel ud .. ser jeg gerne at det er en støbejerns kedel igen
har i nogle bud

 mvh lille_ smed

Lille_smed

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
om det kan betal sig at skifte den kommer an på hvad du kan få brændet til
skal du købe det hele kan en ny kedel tjæne sig hjem på et par år , da de nye kun bruger halvt så meget brænde , samt du ikke skal døje med at fyre så mange gange i løbet af dagen
Jeg har også en Salamander, hvorpå jeg har sat en faldstoker og fyrer med træpiller.
Det var meningen at jeg ville skifte den ud, men nu har jeg erfaret at andre ikke fyrer så farlig meget billigere end jeg, hvorfor jeg lader den være. Jeg er heller ikke varm på tanken med pladejernskedler, der tærer væk på 7-9 år.
Der er vist gået prestige i at skifte kedler ud!!

Med venlig hilsen
ktm

 

lige nu fyre jeg hver anden time .. men det er nok mee forde det træ jeg fyre med er dårligt .. jeg kan ikke se hvordan jeg skulle kunne tjene kedlen ind på 2 til 3 år ..

når denne kedel har en Røggastemperaturen er 220 -230°C når den forlader kedlen. Virkningsgraden er ca. 90% det er en Calmar kedel type EB-V65 få her http://www.eb-kedler.dk/31-braendekedler%20.htm

og min gamle kedel .. højest kommer op på 300 og tit er nede på 200 .. så kan jeg ikke se hvordan jeg skulle tjene på at skifte den ud

Lille_smed

de gamle salamander har kun en udnyttelse på 40-50 % , hvorimod de nye ligger på 90 %
oki .. hvordan det .. hvis røggassen er ned i temp lige som de nye kedler man køber i dag .

Lille_smed

hvis det er den kedel du linker til er det jo ikke den gamle type salamander , så er den jo af nyere dato
jeg har røg vender i .. der er så mange vender i at der kommer rød ud af luft spjældet for oven hvis jeg sætter flere i ..

Lille_smed

Fordi en salamander er en gennemforbændingskedel, dvs at hvis der fyldes for meget brænde ad gangen, så forsvinder de brandbare gasser som frigives fra træet ovenud af skorstenen unden at blive brændt af. Det gør de ikke i de moderne kedler.
Der er ikke samme problem hvis de monteret med pillebrændere, da brændsel og luft er nøje afstemt.
det er det ikke .. det var en kedel jeg fandt tilfældigt på nette for at vise at den har næsten lige så høj røggas som min gamle salamander..

Lille_smed

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis