Betonfræser, input modtages

Hej Alle,

Så er det snart tiden til at iværksætte planen, men inden vil jeg være meget taknemmelig hvis der er noget konstruktiv kritik til designet. Planen er at bygge en kasse op af diverse gamle plader, bore en flok huller og så stikke en masse gevindjern ned i den og fylde efter med beton. Forøvrigt stærkt inspirereret af: http://elektronikforumet.com/forum/...24e15ee0ab, bare i et vertikalt design. Generelt kan man sige at beton bare ikke er særligt optimalt til cnc-maskiner pga krybning og at det er så lang tid om at sætte sig, men når man er maskiningeniørstuderende og bor tæt ved stranden, er det det bedste kompromis($$$$$) jeg har kunnet finde.
Angående både rails og motorer ligger jeg i forhandling med min gamle læremester, tegningerne er med 25mm rails, men det kan godt være det ender med et sæt lignende dette.

Første fase af projektet er stativet, og selve støbningen der jo forudsætter en del gevindjern samt fladjern, og iværksættes slut januar/start februar. Derefter holdes der pause indtil sommeren så det hele kan falde på plads, og imens kan jeg gå og snedkerere metaldele samt indsamle stumper.
Billederne er derfor til og med første fase, og alt udover fladjernet kan betragtes som skitse-niveau.
Vandring XYZ: 600x350x300
Som sagt generel konstruktiv kritik, men specifikt har jeg tænkt på om 300Z er for lidt, når skruestik og spindel/værktøj vil stjæle lidt? Nogen gode ideer til afdækning af vangerne?
Fladjernet med de 4 huller er til at spænde skruen op på, se bort fra den underlige form.

Peace through superior firepower.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordømt! billederne kom ikke med.

Sååådan..

Peace through superior firepower.

Hej
Nu ved jeg ikke hvilken type spindel du har tænkt at bruge? Men for mig at se kan kan du godt hæve dine rails på Z-aksen for jeg tror ikke at det er nødvendigt at de går så langt ned? Og dermed undgår du også ydeligere bekymringer om de er lange nok...
Jeg ville mene at 300mm er fint til Z-aksen forudsat at du kan bruge dem allesammen :o) Jeg har flere gange lave modeller i pap for at finde den optimale placering
Dine rails på X og Y-akserne ville jeg nok flytte lidt længere ind under planet. Dels for at beskytte dem imod spåner, evt. vand osv. Men også fordi man som regel laver mest bearbejdning omkring midten af sit plan (kan jo selvfølgelig være anderledes i dit tilfælde?) men jeg kan godt lide at der er understødtning under der hvor man arbejder for at undgå vibrationer.Ved godt at der er mest "styr" på slæderne jo længere afstand du har imellem dine rails, men når du laver det i beton så tror jeg ikke du får nogle problemer der. Ellers ser det fint ud
Jo og så lige en kommentar til det du skrev ang. det med du boede tæt på stranden... er du sikker på at det er smart at bruge sand med salt i til at støbe med? Har ihvert fald fået at vide at det er derfor jeg har problemer med min mur fra 1917 netop fordi der var salt i sandet da de støbte-

hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Nu ved jeg ikke hvilken type spindel du har tænkt at bruge? Men for mig at se kan kan du godt hæve dine rails på Z-aksen for jeg tror ikke at det er nødvendigt at de går så langt ned? Og dermed undgår du også ydeligere bekymringer om de er lange nok... Jeg ville mene at 300mm er fint til Z-aksen forudsat at du kan bruge dem allesammen :o)

Sandt, jeg kan sagtens rykke hele Z fx 75mm op, så jeg ikke spilder rail på at spindelen også stikker ud. Jeg laver nok en spindel der i første omgang bliver drevet af en universal motor med variable omdrejninger, da det er gratis når man piller sådan en ud af en vaskemaskine.

Dine rails på X og Y-akserne ville jeg nok flytte lidt længere ind under planet. Dels for at beskytte dem imod spåner, evt. vand osv. Men også fordi man som regel laver mest bearbejdning omkring midten af sit plan (kan jo selvfølgelig være anderledes i dit tilfælde?) men jeg kan godt lide at der er understødtning under der hvor man arbejder for at undgå vibrationer.Ved godt at der er mest "styr" på slæderne jo længere afstand du har imellem dine rails, men når du laver det i beton så tror jeg ikke du får nogle problemer der.

Det er en rigtig god pointe, men jeg tror de bliver hvor de er, fordi:
1)Jeg laver noget seperat afdækning.
2)Jeg laver planet i noget der er tykkere(husk det er skitse), eller i hvert fald har et større inertimoment - altså noget der er så stift at udbøjningen inde på midten af planet er - forhåbentligt - forsvindende lille. Rykker jeg dem tættere hinanden ændrer jeg også det totale ydermål, og det gider jeg ikke rigtigt

Det er rigtigt, jeg er vidst selv ude om det hvis jeg støber med strandsand, for så bliver mit jern også ædt med rekordfart. Det med stranden var lidt sagt i sjov, men jeg havde helt overset hele salt-problemet.
Tak for god input Børge!

Peace through superior firepower.

Forstår ikk hvorfor du behøver ændre dine ydre mål fordi du rykker dine rails lidt ind ?
Og uanset hvor tyk en plade du laver så er der noget der hedder resonans (kan jeg vist ikke stave til...?)
Så jeg ville alligevel rykke de rails lidt ind hvis det var mit byggeri...
Ang. spindel så er det jo ren overkill at bygge sådan en maskine og så montere en vaskemaskine motor!
Så hellere gøre det omvent. Lav en billig maskine og køb en ordentlig spindel, når alt kommer til alt så er det værktøjet der skal lave arbejdet, og det kan slet ikke arbejde ordentligt hvis det ikke køre stabilt men bliver kastet rundt pga slør i lejer osv. Men HVIS det er dét du vil, så lav et par lejebukke og monter din værktøjsholder der i og driv så den med din vaskemaskine motor... :o)

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Haha, fedt udbrud med motoren Jeg er maskinarbejder/Industritekniker, så der bliver selvfølgelig drejet en klump ud, og puttet nogen lejer og lidt aksel ind i hullet, og så en rem over til motoren. Jeg håber da også at universalmotoren bliver midlertidig, men det er langt ude i fremtiden, så det er ikke lige det jeg bekymrer mig om nu.
Forstår ikk hvorfor du behøver ændre dine ydre mål fordi du rykker dine rails lidt ind ?

Tænker du ikke på at sætte fx. y-rails tættere sammen? I det tilfælde flytter fladjernet jo med, og dermed behøver hele maskinen ikke at være så bred længere - det er det jeg mener med ydremål.
Og jo - du kan godt stave til resonans


Peace through superior firepower.

Annonce
Så er der pause i projektet, støbningen er ved at være hærdet igennem. Tak til Børge for god vejledning! Z-aksen blev rykket 100mm op.
Her i forårssemesteret skal jeg lære at anvende elementmetoder(FEM), og der regner jeg med at designe resten af maskinen så der ikke kan opstå resonans.
Tak for hjælpen!

Peace through superior firepower.

Velbekomme, vi regner med at se nogle billeder af dyret, også under konstruktionen :o)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej alle,
Så er der en opdatering, bl.a. på Børges opfordring! Der er blevet støbt en ordentlig klods, den er blevet malet, og der er indkøbt en masse stumper. Har valgt at købe alt det lineære teknik fra Chai, det blev leveret for et par måneder siden. Overordnet ser det sådan her ud:

Derudover er de elektriske ting ved at være på plads, der er indkøbt elskab, 3 stk 8Nm steppere, 203V gecko'er, frekvensomformer, og kondensatorer.

Derudover er der blevet fremstillet en smelteovn til at støbe de sidste emner færdige, aluminium, den må der komme billeder af en anden dag Det drejer sig fx om en flange til motorerne, der kan ses på den vedhæftede pdf.
Så næste skridt er støbning af emner, samt fremstilling af den plade der skal sidde mellem X og Y aksen.
Stepperne skal kobles op i parrallel, ved I hvor man finder et 6 ledet skærmet kabel til motorerne?


Peace through superior firepower.

Man kan få skyld for mange ting

Det ser godt ud !

Synd maskinen ikke kan hjælpe dig med at lave dine støbeforme.
Men det er vel lidt lige som den med hønen og æget...

Den skal du nok bleve glad for.
Spændt på at se den køre.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Tak. Støbeformene laver jeg i polystyrene på min makkers foam cutter, og støber lost foam der så tilpasses på lidt bedre tolerancer vha. manuel fræser. Hvilke kabler bruger du ud til motorerne? Jeg formoder at det bedste er at køre 6ledet skærmet, men hvor fås disse kabler i længder og priser der er rimelige?

Peace through superior firepower.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også