Gulvkonstruktion

Nu skal det være, jeg skal have brækket gulvet op i hele stueetagen. Der skal trægulv igen og det skal være med gulvvarme. Er så træt af at rende rundt og fryse om fødderne1
Jeg har kælder i den ene del af huset, og en lav krybekælder i den anden halvdel.
Jeg vil egentlig allerhelst have et støbt gulv over det hele, men forudser lidt problemer i den halvdel der er kælder. Målet er at holde gulvhøjden som den er idag, og det betvivler at kunne lade sig gøre, når der skal svalehaleplader, og et tilpas støbelag på.
Den anden mulighed er så og at beholde strøer med mere, og bygge op på normal vis med isolering osv.
Nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med

1) ved løsning 1 kan man ligge svalehalepladerne mellem strøerne, og på den måde holde så lav en gulvhøjde som muligt
2) ved løsning 2 hvor godt virker gulvvarme så, har en ide om at det ikke virker lige så goddt når man ikke har "betonklodsen" at varme op og som kan holde på varmen.

Nogle konstruktionsforeslag til begge løsninger er meget velkomne


Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Har selv været den omgang igennem for godt og vel 3 år siden.
Det var dog ikke hele stueetagen, men blot køkkenet.
Ikke desto mindre har jeg både kælder og krybekælder under mit køkkengulv.

Jeg hev det gamle bjælkelag op. Etablering af nyt isoleret stålbjælkelag . Dernæst svalehaleplader, gulvvarmeslanger, beton og til slut klinker.

Hvis du vil beholde det gamle bjælkelag skal du være opmærksom på, om det kan holde til større vægt fra betonen. Alternativt skal du bruge varmefordelingsplader, men hvordan de virker i praksis har jeg ingen erfaring med.

Carsten.
Skrevet af marla05 på 11 jan 2010 14:12

2) ved løsning 2 hvor godt virker gulvvarme så, har en ide om at det ikke virker lige så goddt når man ikke har "betonklodsen" at varme op og som kan holde på varmen.
Det virker faktisk bedre end indstøbte slanger, da det er væsentligt nemmere at styre varmen, i forhold til hvor de er indstøbte, her er reaktionstiden på temperatur forskelle alt for store, til en optimal styring af temperaturen.
Hej marla05 længe siden. Forstår godt du vil have gulvarme. Ud af de ca. 900.000 jeg har brugt i materialer her på matriklen er det de bedste 10-15.000 kr. jeg har ofret på huset.

Jeg ville bare beholde mine fine planker fra 1918 så jeg lavede det nedefra kælderen. Et lortejob, men resultatet er godt, PEX slanger er noget levende noget at arbejde med og logistikken skal være 100%. Jeg havde et pudsloft i kælderen der hang så det lå lige til højrebenet at fjerne det, lave synlige bjælker med listelofter svævende imellem strøerne. 100mm isolering ovenover. Jeg fik så ca. 5 cm. højere til loftet i kælderen. Men ak, ler indskud.... Sikke noget svineri.

Jeg har før beskrevet det og rigtig mange har også beskrevet og lagt fine billeder på af fremgangsmåden.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR, send lige et link, det lyder interessant, specielt at jeg så kan benytte stueetagen imens..

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Arghh, jeg er ikke gode venner med den søgefunktion her på siden.

Prøv at løbe indlæggene igennem med gulvarme. Jeg har ikke billeder af det jeg har lavet og jeg har kun forklaret mig i andres indlæg. Men det er nogenlunde ligetil at regne ud. Man hæfter varefordelingspladerne op i bunden af det gamle gulv med meget små skruer. Man lader slangen passerer nogle huller i enderne af strøerne, og det er smartes at have slangen igennem hele føringsvejen fra start, så vrider og krøller den ikke, min rulle hang nede i haven, der bles så trukket slange af den efterhånden. Man skal udtænge hele rummet inden og føre slangerne igennem alle huller på forhånd. Det er IKKE nemt. Nu havde jeg som sagt en meget dårlig kælder hvor alle lofter skulle ned alligevel. Mine plader dækker ca. 80% af sådan et gulv vil jeg tro. Der skal udluftes med vandværkstryk til sidst da der ellers opstår luftlommer.

Prøv at tænk lidt over det. Stil bare spørgsmål.

Løsningen ligger ikke lige frem op til at jeg skal skifte planker en dag, da pladerne som sagt er skruet op i bunden af de gamle planker. Men de har holdt i 90 år, mon ikke de holder 90 mere.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
hmmm... mit kælderloft kunne også sagtens trænge til at blive skiftet, men det var så sket alligevel.
kan godt lide ideen, men tror ikke det kan lade sig gøre i den del hvor der kun er krybekælder... tror ikke jeg har tålmodigheden til det :- )
men jeg kunne selvfølgelig gøre forsøget.
synes dog det er et issue at man ikke senere kan skifte gulvet, og mit gulv er nu heller ikke for pænt alligevel.... jeg vil derudover gerne have sat radiatorer op under alle vinduer, bare enkelt lags, og nedsænkede konvektorer ved de 2 store dobbelte terasse-døre, skal være sikke rpå at jeg kan varme skidtet op.
p.t. er der helt lukket ind til min krybekælder, så jeg skal have slået hul i kældervæggen først for at komme ind og se om der overhovedet er plads til at lave en sådan operation.
Men tak for ideen, kommer nok tilbage med flere spørgsmål hvis jeg vælger denne fremgangsmåde

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Det er jo ikke værre end at jeg kan pille profilerne ned i kælderen igen, fjerne brandståltråden, isoleringen og de mange små torx skruer, så kan gulvet fjernes.
Men nej jeg ville aldrig lave det hvor der kun er krybekælder. Det er svært nok i forvejen med de levende slanger.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tror du har ret, det skal laves oppefra det hele. Vil dog stadig forsøge at lave en konstruktion hvor varmepladerne kan ligge mellem bjælkerne, så jeg beholder gulvhøjden som idag. Ved dog ikke om det vil bliver for ustabilt... men hvis man nu laver et "stige-skelet" af nogle forholdvis ca 20-30 mm lister må det da kunne holde. Det er vel ikke meget vægt det skal holde. Der skal jo nok noget isolering mellem disse tværgående lister....

Nogen der har en ide om hvor høj profilen på sådanne bjælker er? Jeg vil gerne have fritlagte bjælker i kælderen, men vil også gerne have så meget isolering som overhovedet muligt, specielt hvor der er krybekælder, og der synes jeg ikke 100mm lyder af meget.

p.s. brandståltråden er for at holde isoleringen hvor der er kælder ikke ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Nu skal du vel som sådan ikke bruge lofthøjden i krybekælderen, så her kan du jo godt give den ekstra.

For at have en nogenlunde sund kælder har jeg en 15-18 grader der nede, så der kommer også lidt varme op nede fra.

Mine strøer er 150 i højden. Jeg har sat lægter på siden af dem så loftet sidder de 100 mm. fra bunden af plankerne.
Og så 125 mm. isolering i til sidst, 100 mm. er jo ikke 100 mm. ihf. aldrig i mine rockwool/glasuld pakker.

Loftet følger ikke strøerne, da disse buer på midten.

Hvis din planker er grimme ville jeg heller ikke tøve med at lave det oppefra.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis