Bundmaling.

Hej, jeg skal have malet min galsfiber båd her inden sommer.
jeg har højtrykspulet bunden for tang, skaller og hvad nu ellers der sætter sig.
Den er helt ren men det gamle maling sidder godt nok tilbage. kan man bare male nyt lag maling oven på det eller skal den slipes helt ned?
Hvis den skal slipes helt ned, skal den så ha andet end maling?
 
Mvh Nikolaj.

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ihvertfald slibe den så den er helt glat inden du påfører noget som helst. Og så er det altså slet ikke tiden til den slags nu, vi skal hen i April før du kan begynde på den slags. Og så skal den først have primer inden du giver den bundsmørelse. Og der er nogle af de bundsmørelser der først må påføres inden for et døgn hvor båden skal i vandet. Står du inden dører, i opvarmede lokaler kan du godt slibe nu og give den primer.

V.h.  Håndværkeren
Skal den slipes helt ind til fiberen. den skal os males fri bords og inden bords, der skal den vel os slipes helt ned s[.. hvad maling ville i bruge.
Jeg har i mange år brugt metoden med at højtryksspule, derefter rive overfladen over med korn 40-60, og så male. Det lag man maler på hvis man maler med ufortyndet bundmaling er tykt nok og indeholder tbt nok til at holde 5-6 år, hvis båden kommer på land årligt kan man med fordel fortynde malingen temmeligt meget, jeg har før i tiden brugt lampeolie i hempels mille og fortyndet ca. 50 %, det er noget tyndt sjask at male med men virkningen er fin og det holder stadigt 3 år når det er fortyndet. Jeg har aldrigt forstået hvorfor man skal male så meget maling på for derefter at slibe det af næste år, det er hverken godt for helbredet, økonomien eller miljøet, dog for man noget sol i foråret (de steder hvor man ikke er dækket af støv eller maling).

Dr_Lyn
Nu må jeg så spørge hvilken Rojolle det er du har, for en sejlbåd kan det da ikke være.
Sådan som du beskriver din behandling at bunden, må den på det nærmeste ligne Månens overflade !
Vil man have det optimale ud af båden skal bunden værer glat som en barne numse når den er nymalet !
Annonce
Undskyld håndv. Sikke noget sludder. Jeg har brugt Mille i mange år, og da det er selvpolerende kan det også spules væk. Jeg har brugt et tyndt lag, først blå og siden sort og ganske enkelt spulet og kostet til den blå kom frem . Ingen opbygning af lag ingen slibning, men man skal passe på ikke at få for meget på. Jeg har altid sprøjtet det på fortyndet en del.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja Lynæs, i dit tilfælde er det noget sludder, men de menesker der smørre det ufortyndet på med en "skovl" får altså en måne overflade efterhånden. Du ved hvad det betyder for bådens drift i vandet og behandler den derefter, men mange tænker ikke på hvor vigtigt det er at bådens bund føles og ligner en barne numse
Det er helt fint, at bunden skal FØLES som en barnenumse, men bliver det ikke svært at få den til at LIGNE en barnenumse? Måske en katamaran, hvor skrogene sidder tæt sammen? :-)

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
det kommer and på hvor hurtig mand sejler om det er nødvendig at det er en barne røv eller ikke en som min er det ligegyldig for det er umulig at få den glat
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Kære Renek.
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også