Luftfugtighed.

Hvad skal luft fugtigheden i huset  helst være ? så det ikke bliver for fugtig. på min termometer står den ca mellem 50 -60 %

 
Hvad skal luft fugtigheden i huset  helst være ?... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi tørrer også tøj indenfor her hvor fugtigheden er så lav, så eneste måde at høje det yderligere på ville at være tilføje fugt herinde med en luftfugter, eller have baljer med vand stående, hvilket måske er lidt drastisk de par uger den er så lav.

Men du har helt ret, man burde tilføje lidt fugt til huset herhjemme mens det står på, for man er meget tør i halsen hele tiden.

Må nok medgive at når jeg vågner om morgenen i denne tid, kunne jeg godt patte en død vandrotte i mangel af andet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Uha, da... har lige fået sat min vejrstation op, som måler ude og inde.
Vi har en luftfugtighed på kun 20% i huset... hvordan får man den op?

Ja, vi kan naturligvis lade være med at bruge brændeovenen, men findes der andre måder, end de som er nævnt, med at tørre tøj i stuen og stille vandbaljer op, der kan få luftfugtigheden til at stige.

Skal lige tilføje, at vi lufter meget ud i vores hjem.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Så må du jo investere i en luftbefugter :-)
http://www.shopnord.dk/group.asp?group=12
@ Jan,

Ja, der findes forskellige apperater som kan dampe vand i din luft.. Jeg kan huske da jeg var barn, da havde min mor nogle plastik "kasser" der hang på radiatoren om minteren, dem gik hun så og fyldte vand på samtidig med der blev vandet blomster.

Hvis du har masser af penge kan du investere i et anlæg som dem man har i Føtex/Bilke frugt og grønt.. Men det er dyrt..

www.ml-system.dk

Her kan du desuden læse en masse mere om luftfugtighed..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
je_ns.... luftbefugter... utroligt, hvad man finder på hos producenterne.
Nå, men et rigtigt godt link, tak for det.

Har efterfølgende fundet et firma i Tyskland, der kan sende mig en "luftbefeuchter" til ca. 500 Kr. Den har ca. samme specifikationer som den på siden du linkede til der, koster 999 Kr.
De 500 Kr. er inkl. forsendelse til dk.
Så jeg tror jeg vil prøve sådan én.
Den fra Tyskland hedder Clatronic LB3212 og har 6 liter vandbeholder.

kamb... dem du nævner fra barndommen, kender jeg godt. Sådan nogle A4 ark størrelse plasticdimser med 2 metalbøjler... mine forældre havde også sådan nogle... men mon ikke det var begrænset, hvor meget fugt de afgav?
Dem fra ML systems, er nok lige "overkill" i forhold til min pengepung, men interessant...

Tak for hjælpen til jer begge.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Til JBR..

Jo, det fra ML er ikke til private, men blot for at nævne at det faktisk er en stor problemstilling rundt omkring og at der findes firmaer der lever af dette vinterproblem..

Men jeg kom forresten i tanke om noget andet, hvis man har en brændeovne der er fyret op i, så kan man jo stille en gryde/kedel vand på den :-) Morsø laver faktisk en i støbejern der er beregnet til netop dette.. Og har man en kondenstørretumbler som samler vandet, så brug det, det er både "gratis" og næsten kalkfrit..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

kamb... jeg har faktisk 2 Morsø kedler stående på min brændeovn, både den store og den lille model... fyldte med vand, som godt nok fordamper... men alligevel ligger vi altså på 20%....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Til KTM  med flere
Et "rigtigt" Hestehårshygrometer skal "regenereres" en til to gange om året for at virke korrekt - det står i brugsvejledningen til mit "rimelig dyre" hygrometer Dette gøres ved at anbringe instrumenetet i en gennemvædet klud i mindst en time - derefter skal det vise 98 til 100 % fugtighed ellers justeres det til korrekt visning opnås - jeg har også et "Jacob Jensen" elektronisk hygrometer og når hårhygrometeret sammenlignes med det ligger forskellen inden for et par procent så de burde være OK - I øvrigt har jeg EL varme samt varmepumper og vi tører jævnligt tøj i stuen - min fugtighed ligger i øjeblikket på 36 til 40 % så deee ?
Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Med den indkøbte luftbefugter er det nu lykkes mig at få luftfugtigheden op på hele 23%

Den har kørt i 3 dage nu og har afleveret ca. 20 liter vand ud i luften.

Det virker fint, den arbejder med ultralyd og udsender en kold "luftdamp" hele døgnet.

Morsø kedlerne leverer 4-5 liter vand ud i luften pr. døgn.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis