Understøtning af MDF-bordplade

Kære alle,

Jeg vil købe mig følgende bordstel:
http://www.smow.com/en/products/tab...ame-2.html

Det har dimensionerne 135x78 cm og understøtter kun bordpladen på sine fire yderpunkter.

På stellet kunne jeg godt tænke mig at placere en MDF-bordplade i dimensionerne 240x105 cm og enten 19 eller 22 mm i tykkelse. Det går jeg udfra vil kræve en eller anden form for understøtning/afstivning af bordpladen.
Jeg har selv tænkt på at skrue nogle u-formede alu-profiler nedenunder bordpladen, men hvor får jeg disse fra og er de overhovedet nødvendige?
Og hvilken tykkelse af MDF-pladen vil i anbefale?

Med venlig hilsen
Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kanten

Hej det afhænger af hvad du skal bruge dit bord til, om det er nødvendigt med understøtning.
Eks. en 22mm. mdf plade kan jo bære en del, ved ikke hvor meget, men du kan lave en sarg det hedder de stykker træ (rammen) bordbenene almindelig-vist er fastgjort på, det afstiver en hel del på din bord-plade.
Alu profiler kan du måske bestille i den lokale byggemarked, eller søg på nettet det er en mulighed.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har en 30mm MDF plade stående på 2 stige reoler som værende mit arbejdsbord.
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge dit bord til. men skal det have en god styrke ville jeg laminere pladen med noget lag glasfiber på undersiden. der efter ville jeg måske give den nogle metal stivere. alu er ikke rigtigt noget værd som stiver da det er for blødt.

Jacob
MDF har faktisk en rimeligt dårlig styrke, specielt hvis der er lidt svingende fugt.

Alle kender det med at man lige stillede en MDF plade og af væggen, og et par dage efter hvad den helt skæv, dette sker altså ikke med bla. krydsfiner eller lamelopbyggede plader.


Jeg ville helt klart forstærke den på bagsiden med et eller andet, hvis det skulle laves i MDF.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis