"marinade til sild"

her er lige en hurtig marinade til hjemmelavede marinerede sild,, som min farfar lavede den!! lige dele eddike/vand, en lille håndfuld hele peberkorn en håndfuld laurbærblade sukker efter smag (150-200 gram) til 2 ltr evt krydderier efter smag, (allehånde osv) løg, 2 store i skiver, igen til 2 ltr marinaden gives et opkog til løgene er møre, køles af og de rensede og "skinnede" saltsild kommer op i lagen, efter to til tre dage er silden spiseklar,jeg lægger altid rå løg i skiver op i lagen når silden er kommet op i den. PS husk at tage det tynde lag skind af silden, og evt filer den, eller bare i små stykker,skåret på tværs af silden. sådan skal marinerede sild smage, ikke som "købesild", som i min verden kun er kandiserede sødsyltede fisk,hvor al smag er fuldstændigt væk har læst at industrifisk, læs købemarinerede, er "modnet" med acetone, og bleget med brintoverilte ikke særligt "lækkert",, nå, men velbekomme til dem der prøver denne marinade !!!! hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
franko 2.... ja, og så er de behandlet med Gori 44 ludfarve og en kinesisk lappedykker har pisset på dem

Vorherrebevares.... fint at du har en god sildeopskrift... men det gør ikke at alt andet er noget bras.

Hurtigmodning af sild, foregår ved, at man behandler dem i varm eddike/saltlage... det gør at sildene bliver blødere, kødet sprænges, og efterfølgende kan tilsatte krydderier lettere trænge ind i fisken.

Nuvel, jeg køber udelukkende gammeldags modnede sild, når jeg er i sildehumør... de lagres i længere tid i f.eks. bjerghuler... når vi taler om Glyngøre....

Og pak så bare vandrehistorierne væk.... og nyd din bedstefars sild

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

"jbr" jeg sagde ikke at det var noget "bras" kun at det smagte på en anden måde i gamle dage,, uden alt det sukker osv,, men prøv liiiiige at gå ind på "hotstart.dk" og se hvad de skriver om "modning" af sild/fisk,,okay,, her skriver de eddikesyre,, men jeg er ik" helt "skæv" på den,, jeg har været ude til mange sammenkomster og har dælme fået mange slags sild,, ja købesild der smagte godt,, så er ik`kræsen, bare en smule `gammeldags",, og ja jeg `ryger også selv mine røgvarer,, det er jo en smagssag hvordan sådan noget skal smage ik" ??hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

prøv at søg på "industrimodning af sild" på google,, så ved du/i hvor jeg har mine oplysninger fra,,hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Jeg er da helt enig i, at mange hjemmelavede produkter smager godt. Det er der også mange industriprodukter der gør.

F.eks. gammeldags modnede sild... som jeg udelukkende køber. Grunden er at jeg ikke er vild med konsistensen af de andre typer sild.

Uanset hvor meget jeg har ledt kan jeg ikke finde er sted, hvor der står, at der er acetone og brintoverilte i sild der er industrimodnede. Men jeg ser frem til et link, da det lyder interessant, for ikke at sige noget kedligt...

Derimod er der E260 i, som er eddikesyre, blandet med saltlage... i en koncentration der gør at det er godkendt til menneskeføde.

Var der ikke også eddike i dine sild.... samme slags eddike som du bruger til at afkalke bruserhovedet...ikk´?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg tror nu også at Franco har ret i at visse sild er tilberedt med acetone, brintoverilte og sikkert også klor og ætsnatron!

Nogle gange får man da noget der er så små,slatne, melede og skingrende sure at jeg tror på alle forklaringer om sær tilberedelse.

En sild skal være fast i kødet og ikke smage trannet. Alle der mener noget andet er ikke rigtig vel forvaret!

Vi køber store islandske kryddersild og vander kun kortvarigt ud. Laver en lage af eddike, honning, ingefær m.m. Heri skal fisken trække mindst 14 dage, men så duer det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
tak "KTM",, og til dig "JBR" du har da ret i at de "gammeldags" modnede sild er da de rigtige,, for der har vi jo den rigtige "smag" af både fisk og lage,,det jeg mente var,,at de moderne" fisk er så fuld af sukker så man ikke kan smage fisk og lage,, og sjovtnok,,så har producenten selv "indrømmet" at man laver fisken hurtigt og nemt,,dvs,, ingen "lagringstid" dvs ingen unødig lagerplads før det havner hos forbrugeren !!!savner du et "link JBR" så er der flere,,,""industrimodnede fisk",,, glyngøre "osv nærlæs dem og du blir" pænt overrasket
hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Jeg mangler stadig linket til sild med acetone og brintoverilte...

I øvrigt har jeg beskrevet hvordan man laver "hurtige" sild.... som jeg bestemt heller ikke synes om...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

prøv lige at google "salt selv dine høstsild",, så kan det være at der dukker noget op på den side der hedder "hotstart,dk"og ja,,jeg skal gerne finde flere link til dig JBR for at underbygge min påstand,, hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

min erfaring med sild er at man skal bruge rørsukker, da silden derved bliver fastere, hvormod bruges der roesukker blir silden blødere og her taler jeg om modnede salt sild som udvandes udbenes og lægges i lage noget lig den dette indlæg startede med, dog koger jeg løgene i min lage, pga risiko for colibakterier.
jeg har gjort det i 14 år med stor succes, og rigtig mange af dem.
mvh kokken

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
lige præcis "henrik S",, har dog ik`erfaring med rørsukker,, men som jeg skrev i indledningen,,lader det koge til løgene er `møre`,, og nej,,jeg udvander ikke mine sild,, bare op i den kolde lage et par dage,, se, det rimer og passer til min smag,, men der er vi osse så forskellige,,f,eksempel ryger jeg som regel altid mine ål en time eller to mere end min "makker" syntes er OK,,men det er som regel også "pænt" store ål,,(500-700 gr pr stk),,nå et sidespring,,men "ælsker" at lave det på "gammeldaws maner"!!!!hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også