olie viskositet.

Hej alle.

Har et spørgsmål til motorolieviskositeten på min bil.

i følge indstruktionsbogen må den køre på 15-w40 10-w40 0-w40  5-w30 og 0-w30(dog kun hvis man ikke kører stærkt i længere tid)

mit spørgsmål er hvorfor man ikke kan bruge 5-w40 og om det i virkeligheden ikke godt kan bruges selv om det ikke står på listen.

mvh søren

Søren Hansen

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de forskellige værdier er vel ikke alle mineralske olier? Tror du ikke 0-30 og 5-30 er fuldsyntetiske? Hvilken fordel synes du, der ville være ved at anvende 5-40? Bilkas pris?

 

nu ved jeg ikke hvilken bil du har, men  hvis du kun anvender fuldsyn., burde du holde dig til de tynde olier. Det er der fordelen ligger. Jo tykkere, jo længere er olien om at komme ud til smørestederne. Så ... pest eller kolera: Olieforbrug eller større slid. Men en ting er, at selv om den billige olie har samme værdi som den dyre, er det den ordentlige der holder kvaliteten længst kilometer. Hvis du tager en Q8 5-30 long life, ka  du køre 30.000 mellem skiftene.

 

Men lad nu være med at køre med longlife-intervaller hvis bilen ikke er "egnet" til det.. Så vanskeligt er det heller ikke at skifte for hver 15.000 km. Og så er du på den sikre side.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Thomas, gider du være rar at beskrive, hvordan en bil skal være for at være "egnet" til longlife olie. Det er netop oliens egenskaber der gør, at man kan køre længere mellem skiftene. Filtrenes beskaffenhed er selvfølgelig bestemt af,  hvilken olie der er anbefalet fra vognen var ny. Men der fåes longlife filtre til alle nogenlunde nye motorer.

 

Annonce
Hej alle.

Snakkede med et familiemedlem der er fagskolelærer på autolinien på en teknisk skole.

han anbefalede også at holde mig til 5-w30 da den anden ikke er nævnt under godkendte viskositeter.

med hensyn til hvornår man kan køre longlife siger han at man altid og uden undtagelser skal overholde de serviceintervaller producenten af bilen har udstukket. men de dog kan variere i lægde alt efter hvilken kvalitet man hælder på.

Samtidig understregede han at en billig olie og en dyr olie der begge over holder de samme normer foreksempel ACEA A3/B3 eller Eller en tilsvarende API norm reelt er lige gode. der er ikke noget med en dyr olie holder kvaliteten længere. Grunden til det er sådan er at man i de gældene normer har taget højde for og testet holdbarheden på olien. Så kort sagt, så længe den overholde de gældende normer er mærke ligegyldigt.

mange vil nok være uenige men vælger at tage hans ord for gode varer.

mvh søren

Søren Hansen

@ Uldal.

Jeg tror jeg udtrykte mig forkert. Jeg mener det på samme måde som SørenHansen skriver, med at producenten af køretøjet fx. anbefaler 15.000 intervaller. Så ville jeg holde mig til det. Og ikke begynde at køre med 30.000 intervaller.

@ SørenHansen.

Jeg ville stadig ikke spare de få kroner på at købe en kvalitetsolie der er gennemtestet, fremfor en billig olie. Det er forhåbentlig ikke olien der sprænger budgettet, så hvorfor gå på kompromis og "tage chancen"?

Du kan evt. kigge inde på www.oliebiksen.dk, han forhandler Castrololie, også 5-30.. Og det er til rimelig penge.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Nu ligger det sådan at for at holde API normen anvender alle olieproducenter additiver. Der findes sodavandsis der s m a g e r som citron og så er der dem der er citron - ganske enkelt. Det er korrekt at kvaliteten er den samme i dunken, men sømmen skrider ved daglig brug. Det er fakta.

 

hej igen.

jammen som sagt. ud fra hvad han sagde så var fabrikat ligemeget og så længe 2 forskellige olier, eksempelhvis en dyr og en billig overholder de samme normer vil de også have samme kvalitet i hele dens levetid. det er der som sagt taget højde for i selve normerne som de er kvalificeret med.

men når nu du siger det er fakta ku det være fedt hvis du ku linke til noget der beviser du har ret. noget uvildigt og ikke kun noget fra en producents hjemmeside. jeg skal være den første til at bøje mig hvis du kan bevise han tager fejl :-)

god hjul og godt nytår alle.

mvh søren

Søren Hansen

jeps - det finder jeg og lægger på denne tråd

 

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis