koble opvasker til varmt vand

Kan man ikke med fordel koble sin opvasker til det varme vand og på den måde spare penge???? eller fungerer det ikke i praksis?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan vist ikke koble alle til. De skal være beregnet til det. Men man skyller jo så også af i varmt vand, så jeg ved ikke om der er nogen fidus ved det i den sidste ende.
Hej

jeg har brændefyr og gratis brænde til at varme mit brugsvand, hvilket vil sige at koldt og varmt vand koster i grove træk det samme

jeg har for nylig af den grund koblet både opvasker og vaske maskine til det varme vand, og de vasker begge en del bedre rent,

vaskemaskinen har jeg koblet til med et bruse batteri hvor der er skoldningssikring ved 40 grader for ikke at komme til at vaske tøjet ved for høj temperatur,
opvaskemaskinen er sat direkte til varmt vand og jeg behøver kun at skrabe de værste mad rester af inden jeg stiller ting i for den skyller jo også med varmt vand

det hele virker i mit tilfælde perfekt, men ingen garanti gavet
Har i mange år kørt opvasken på det varme vand uden problemer

Hilsen
Allan
Oplever I ingen problemer med at få sæberester skyllet ud? Sæbe skummer jo gevaldigt ved høje temperaturer, og vaskemaskinen skyller jo som regel kun et par gange. Derfor kunne jeg frygte for store mængder sæberester.

\Kalasnikov
Jeg har selv brændefyr koblet på det varme vand, det var af samme grund jeg var ude efter at koble det på.

til fregazoid og Fisher, har I lagt mærke til om der var noget at spare mht elregningen???
Annonce
MHT. at skylle sæbe ud, tror jeg at det er bedre at sæben bliver opløst i varmt vand, tøjet virker ihvertfald meget renere

jeg har ikke nået at se så meget til det på elregningen, endnu, men al logik siger mig da at når den ikke behøver at varme vandet må den bruge mindre energi og dermed mindre strøm, håber jeg da
Hvis du havde søgt på "opvaskemaskine varmt vand" her på LDS, ville du se, at det spørgsmål har været oppe at vende en masse gange

Jeg klipper lige et svar ind til dig fra en tråd der er 2 måneder gl.:

Nu regner jeg med, at du, før du besluttede dig for at lave en varmtvandstilslutninng til maskinen, har regnet lidt på besparelsen.

Hos mig ville det formentlig være spild af penge og varmt vand at lave sådan en tilslutning.
Vores hus har ikke cirkulation på det varme vand. Hvis man har det, har man varmt vand i hanen, med det samme, når man åbner for den. Det har vi ikke.

Det betyder jo så, at det vand der pumpes ind i maskinen, sagtens kan være koldt/lunkent, selvom det kommer fra den varme ledning. Det vand der står i rørene, bliver jo pumpet ind først.
Og så skal den alligevel i gang med at varme vandet op.
Dernæst er det jo så et spørgsmål om, hvor mange gange den enkelte maskine tager vand ind, og hvor lang tid der er mellem indtagene, contra den isolering der sidder omkring dine varmerør, fra varmekilden til maskinen.

Hvis du derimod har cirkulation på den varme ledning, ja så er det måske fornuftigt nok at tilslutte til varmt vand.

Om resultatet er bedre med koldt vand... tja, det kan du nok selv bedst vurdere... du har jo prøvet begge dele

Og hvis du synes det var bedre med koldt vand... ja så er det da bare at komme tilbage til det... og en besparelse, hvis du ikke har cirkulation på varmtvandsrørene...
Tråden er iøvrigt her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...ic/afpg/1/
God jul og godt nytår....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

det er faktisk en tråd jeg oprettede i sin tid..

Det er sådan at jeg ikke synes at det bliver super rent - og min plan er at skivte til koldt vand for at se om det gør en forskel..

/cs

det er en dårlig ide med varmt vand - så vil det fx være vanskelligt at få æggerester skyllet af i forskyllet - det brænder fast i stedet..
Der er kun en fordel for dig ved at koble den til varmt vand, nemlig det du er inde på at opvaskeren bruger mindre strøm..

Til gengæld er der mange ulemper:

Vandventilen vil formentlig gå til efter 1-2 år hvis du er heldig, ellers før, den er kun beregnet til kold vand.
Alt det vand den tager ind (2-4 gange) vil alle være varmt vand, dermed det dyre vand.. Ja ja selv træ koster jo lidt.
Alle æggehvide stoffer "brænder" fast, kan være et problem.
Hvis dit varme vand er eks. 60 grader, så er det slut med skåneopvask til de fine glas og noget plast vil måske blive deform..

Så alt i alt ville jeg aldrig drømme om det, det er en rigtig dårlig idé, og det samme gælder med en vaskemaskine, med mindre du køber en der er beregnet til det og som tilsluttes både varm og kold..



 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis