TEGNING

Hej alle først vil Jeg lige ønske alle en rigtig god jul samt et godt nytår....

Så til mit lille spørgsmål:

Jeg har købt mig et brugt stoker+tilbehør (til træpiller)så nu var det bare væk med mit  gl. oliefyr....

Jeg har søgt til bevisløshed rundt over alt på nettet for at finde en tegning af et 2 strengs system med placeringer af pumpe evt (shunt) ekspansions-beholder varmtvandsbeholder div ventiler og ligendende der skal mont i sådan et system.....UDEN HELD....

Det skal siges at jeg har en åben ekspansion på loftet, som jeg da regner med at genbruge, fyret skal så sættes op i kælderen på næsten samme plads som oliefyret stod, men en del af mine gl rør skal fjernes, så det hele bliver lidt mere simpelt, derfor ville jeg sørme gerne se et par tegninge på hvordan det hele kan/skal sættes sammen, så jeg også er lidt mere sikker på at jeg ik lige glemmer noget i farten, Jeg vil jo hurtigst muligt gerne have varme igen.(siger konen) troede jo at jeg kunne tiltuske mig et par ekstra lørdage på denne bekostning he he.

Jeg har så vedhæftet en tegning til min ide, og nej det ik min søn på 4 der har lavet den...hmm
mine spørgsmål i den forbindelse er som følger.

1. min ekspansion sidder jo så oppe på mit loft, Ca 6m. fra kælderen, da denne sidder efter cirkulationspumpen, hvad sker der så hvis fyret koger, og pumpen feks er gået i stykker.?

2. vrd. shunt, har jeg den ide at jeg vel blot kan lave et rør mellem frem og retur med en ventil i mellem, så jeg manuelt kan just, men er dog lidt i tvivl om hvor returen fra varmtvands-beholderen så skal sidde i forhol til denne ventil.?

3. vrd skorsten: er der krav til der skal være isokærne i denne(ca 8m muret enkelt sten) tæt og pæn samt fint træk.?
4. hvad med evt spjæld i skorsten ell røgrør, da det nu bliver piller istedet for olie, hvad gør man der.? (har pt ikke iltstyring til fyret)

Min TEGNING:
1. cirkulationspumpe
2. sikkerhedsventil jeg påtænker at montere.
3. ventil.
Der er undladt en del på min tegning så som målere for temp løftehøjde osv, og der bliver endvidre også mont et sprinkleranlæg 

Hvis en venlig sjæl kunne hjælpe lidt her ville Jeg være taknemlig.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige over med de smukke ønsker!

Det er nu ikke meget tegning jeg kan se!

Men nu lige inden du kæmper din kedel på plads, skal du lige være opmærksom på, at der kom nogle nye godkendelsesregler pr. 1/6 2008. Er du sikker på at dit anlæg er af den godkendte type?
Det er ikke for at være ondskabsfuld og nederdrægtig, jeg kommer med dette spørgsmål, men alene for at spare dig for en masse kvaler.
Skorstensfejeren skal godkende en sådan installation og de er mere eller mindre nøjeregnende rundt omkring.
Jeg synes du skal tage en snak med den lokale fejer, før du sætter noget op.

Læs evt. mere her: http://www.energisparebolig.dk/DA-DK/BIOBRAENDSLER/PROCESSEN/Sider/Godtigangmedtraepillefyr.aspx

Et træpillefyr sender en meget tør røg op i skorstenen ift. et almindelig brændefyr, så hvis det har fungeret udmærket med oliefyret, vil det også gå fint med pillefyret. Omvendt er det jo aldrig nogen skade til at have en Isokern i skorstenen.

Håber for dig, at jeg er for negativ.!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hey ktm tak for input meget fint link, men nu var det jo mest en tegning jeg søger, at min lille tegning så ikke er her fatter jeg ikke så meget af, har da forsøgt at uploade den, og nederst kan jeg da se at filen så er nævnt under (vedhæftede filer) prøver lige igen denne gang som pdf.

Back to.........

1. en tegning ville være rart

2. info til at sætte en ventil som shunt mellem frem-retur.istedet for en shuntpumpe

3. nu skriver du godkendelse, kan se at der er ret mange meninger om dette og fors typer af godkendelser, men han læst: at dette er en betingelse for tilskudsordninger, men ikke er et lovkrav hvis du ikke benytter tilskud. next kan umidelbart kun se at et sådan system skal være (en 303-3) godkendt, og dette er så skrevet flere steder som være en vejledning, og ikke en lov, om min er det ved jeg da ikke lige( har ingen parpire på den), men da den kun er 4 år bilder jeg mig da ind at det ikke kan være et problem, og i sidste ende er det vist ene og alene op til den rare fejer at sige ok or not.

Bilder mig ind at hvis man nu har et pænt anlæg med alle de rigtige ting så som sprinkler/overtryksventil/åben ekspansion osv. i en muret kælder, og intet brændbart rundt om, så må den rar fejer da give en glad smielys.

4. råd/erfaring med spjæld i skorsten/røgrør..tænker på om ikke skorstenen faktisk kunn finde på at trækker for meget, og tænker så også på om ikke fyret så bliver en del dårligere i udnyttelse.

Ps. kedlen kan jo have stået i huset i forvejen, så skal den da ikke godkendes
Mvh.

Jeg har ikke nogen forstand på at tegne, så det kan bruges her og mine evner er heller ikke af en karat, så det skal tages som endegyldig visdom.
Som jeg har forstået det, skal en shunt delvis korsslutte fremløb og retur, så man lede en del af fremløbet tilbage til returen, så ikke kedeltemperaturen i bunden ikke kommer under f.eks. 60 grader. Er bunden af kedlen koldere vil den tære op i løbet af ganske få år. Dette styres af en termostatstyret ventil, og sættes ind som en bypass og ikke det fulde flow.

mht godkendelsen skal det være EN 303-5.
Hvis du vil have dit anlæg skal være lovligt skal du have skorstensfejeren ind over, og det ville jeg i dit sted sørge for at få inden du opsætter anlægget.
Kig evt. i http://www.stokerpro.dk/ og søg på godkendelse. Så kommer der flere grufulde beretninger op.

Ligeledes kan du der også finde mange anvisninger på at lave fyrrummet, så det er forsvarligt, hvad enten du blot laver det eller det skal godkendes.
Hvis din kedel ikke er godkendt efter EN 305-5, skal absolut ikke blande fejeren ind i sagen, idet han ganske enkelt ikke må godkende det, uanset, hvor pænt og ordentlig du laver det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak ktm, men alle de fine diagrammer er jo så oploadet af en og samme mand, og de kan jo ikke vises i en størrelse, så det er læseligt.

Vrd. reglerne er det da en stor gang.xxxxx/%# Hvem er det lige der bestemmer, det må da være fejeren, og som man kan læse sig til, har staten IKKE lavet en lov om godkendelse kun en vejledning samt regler(som iøvrigt kun gælder for tilskud).Hmmmm

Og hvad sker der lige når der snakkes om div virkningsgrad og alt mulig andet.......et pillefyr kan sq da kun være bedre end et gl. oliefyr når og hvis det er lavet sikkerhedsmessigt korekt.!!!!!!

som skrevet tidligere er det stoker jeg har købt, og stort set alle vegne på nettet står der at stoker er gode og velegnet til piller, så tror ik på et 4 år gl anlæg ikke kan godkendes 303-5 ell ej......
og hvordan får man så lige en godkendelse man skal have underskrevet af fejeren, min kedel er pakket ind i isolering over alt, så der hænger ikke lige en typeplade på den, og jeg har nu ikke tænkt mig at flå alt den fine isolering af.

SØGER STADIG BLOT ET DIAGRAM.
Vedr. 2 strengssystem ligger der en del du kan bruge i denne tråd
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/23/aft/154828/afv/topic/

nu ved jeg så ikke om det er et krav med åben ekspantion til et pillefyr
Annonce
Mulledk, lad mig straks nævne, at det er ikke mig, der har fundet på de åndssvage regler.
Jeg har et påbegyndt nyt fyrrum i et udhus med ny skorsten, fjernvarmerør over til huset osv og en spritny Viadrus kedel med tilhørende pillebrænder, magasin, snegl osv. Pga sygdom fik jeg ikke færdiggjort sagerne inden 1/6 08 og det hele er nu spildt, idet jeg ikke orker at fare ud og købe en anden kedel mm til 20-30.000 kr.
Jeg ville bare spare dig for en lignende oplevelse.

Et pillefyr med thermostatregulering må godt tilsluttes lukket ekspansion.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm godt ord igen, det var nu ej myndet på dig det med reglerne, men det er nu da en gang crab, at du kan sætte dit lo..e olie-slugerfyr til som sviner af ht, uden problemer, og så som dig, et forbud mod at sætte noget miljø-rigtigt op blot fordi nogle idixxxxbib har fundet på at det nr der var fint i går, så ikke dur i dag.
Mener sq stadig at hvis en instalation udføres, så den er fuldstændig sikkeret mod brand og med div sikkerhedsventiler, så er det da fuldstændig hul i hovedet at det ikke kan godkendes pga et ski.e nr.

FØLER MED DIG......den udøvende reglsætter sku fan..e have lov til at betale dig tilbage.....

Har du tænkt på om ikke dit sæt måske trods alt kan godkendes aligevelle, for når du læser reglerne, står der at instalationer fra før den dato kan godkendes uden div nr...samt efter den dato med dispentation fra reglerne spørgsmålet er så hvilke ting der kan give denne dispentation, og om ikke du kan bevise/overbevise den gode fejer om at købet er lavet før reglerne, og at instalationen blot manglede hans syn, men blev udsat pga sygdom.

Ked af at sige det, men med de dumme regler ku man sq fristes til blot at sætte det op og så tie stille om det..!!!!!!!!

SØGER STADIG:
ER DER DOG IKKE EN RAR SJÆL DER HAR ET DIAGRAM 2STRENG ALT INKL.
er i jule humør og havde faktisk lyst til at tegne det til dig.. lav mit eget for et år siden
men det er ikke så svært for der kommer 2 rør ned fra loftet frem og retur og der er 2 rør på kedlen frem og retur
og en eks beholder som bare skal have et fremløb
kan prøve og tage et billed af mit fyrrum hvis jeg kan finde udaf det

hilsen anders
Godkendelse eller ej... Der SKAL være godkendelse papirer på et fyr, uanset gammelt som nyt. Skorstenfejr vil ved første besøg skrotte det på stedet, hvis ikke der findes papirer på fyret...Trist åndsvagt eller hvad - det er for miljøjet reglerne er til for....
Der ligger et hav af diagrammer her på   www.fyrrum.dk
Direkte link..

  http://www.fyrrum.dk/gallery/album.php?album_id=45

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis