spabad kemi

Er der nogle der har styr på det spa kemi, her tænker jeg på de periodiske rens.. til en mindre formue.. det må jo et eller andet sted være noget kalk fjerner og lidt anti bakterielt.. Er der nogen af jer der ved noget og evt. dosering i ca 150l rækkefølge, antal skylninger osv. klortabeletterne er har jeg det fint med. men den anden pakke man ekspelvis køber hos wellmore, syntes jeg er for dyr.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke meget om spabad, men har du prøvet med edieke syre istedet for alle de dyre tilsætninger. Jeg ved ikke om du kan huske det, men i starten af kaffemaskinens ankomst til Danmark, skulle de selvfølgelig renses med noget meget dyrt stads i pulverform.  Der var dog hurtigt nogle der fandt ud af at ediekesyre var lige så godt. Der var så også dem der hældte almindelig edieke på, de fik så ødelagt maskinen da der er sukker i alm. edieke.

V.h.  Håndværkeren
Ja det er såre simpelt...
Det kan gøres på mange forskellige måder, find en syre og nogle ammoniumforbindelser. Dvs. fosforsyre, afhængig af styrke, men den fåes som regel i 75% opløsning, den hælder du ca. 5% af i en blanding, ammonium sælges hos matas/ silvan(måske) som Rodalon, typisk 10-15% opløsning (hvor de lægger ca. 1000% på i avance), her skal du bruge omkring 20%!

Dvs. hvis du skal lave 10 liter:
0.5kg phosforsyre
2kg rodalon
8 kg vand

(Husk blandingen er et koncentrat, dvs. eksperimenter lidt, evt. 1 del til 5 dele vand alt afhængig af kalkaflejringen)

Phosphorsyre lyder farligere end det er, men skal alligevel omgåes med forsigtighed Husk altid at blande ned i vandet og ikke omvendt!

Hvis du ikke kan finde phosporsyre i nogenlunde ren opløsning, så køb noget Minus Kalk istedet, du ved de gennemsigtige 1 liters med rød skrift på Og kig på indholdet, mener det er phosphorsyre.

Du kan også gå i Silvan, køb noget fliserens (du ved det til at fjerne kalkslør med) det er en dejlig phosforblanding de har der, det kan du også bruge - der får du oven i købet lidt tensider med (rengøringseffekt) , men husk stadig Rodalonen

Rodalon er en kvarterinær ammoniumforbindelse, et bredspektret desinfiktionsmiddel med mange gode svampedræbere. Rodalon er en fortyndet blanding af Benzalkoniumchlorid, så hvis du lige har det ved hånden eller støder på det.. så brug det Husk stadig blandingsforholdet. Flydende bensalkonuimchlorid fåes som regel i 85% opløsning, ved højere opløsninger er den i fast form.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis