radiatorer suser selvom de er slukket

Hej

Jeg bor i en lejlighed på 1. sal og har et problem med mine radiatorer. De suser konstant selvom de er slukket. Det gælder alle 5 radiatorer der er i lejligheden. Jeg har haft viceværten til at kigge på, men han kan ikke finde ud af hvad der er galt.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være?

På forhånd tak
Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas.
Det behøver faktisk ikke være dine radiatorer det er galt med, for det er nemlig sådan at lyd forplanter sig vældig godt igennem vandrørene, så hvis under eller overboen har sine igang kan lyden komme derfra. Du må simpelthen lære at leve med det, selvom det kan værer meget erieterende. Jeg har det eks. sådan at hvis en lavenergi pære bare brummer det mindste så ryger den omgående ud. Nu er det jo lidt svært at rive radiatore ned og smide dem ud af vinduet

V.h.  Håndværkeren
Hvis dine radiatorer sidder på et 1. strengsanlæg vil der være konstant flow forbi dem. Den susen du kan høre er formentlig transmissionsstøj fordi der køres med et højt pumpetryk. Har du mulighed for at vedlægge et billed af dine radiatorer hvor frem og retur er på. eller fortælle lidt om hvor gammel den ejendom du bor i er ?

Hilsen
Allan
Tak for svarene

Jeg har prøvet at tage et par billeder som kan ses nedenunder. Håber de kan bruges. Bygningen er fra 1980'erne. Radiatorner har alle sammen et forskelligt støjniveau, men den i soveværelse, som der også er billeder af, bliver noget mere stille hvis jeg skruer helt op for den.
er der en tiknik rum i lejligheden vis ja kan du så ikke tage et billede af den.. det kan være for høj pumpe tryk der gør det..?
Som jeg ser dine billeder er det et 1 strengsanlæg som du har, dvs. at vandet kører fra radiator til radiator og hver gang sendes der en lille delstrøm op i radiatoren således at vandet bliver koldere og koldere efterhånden som det passerer radiatorerne.

Jeg har 3 bud på en årsag:
1. pumpetrykket er højt, det kan ikke kategorisk siges om det er for høj,t idet det kan være en nødvendighed hvis anlæggets indregulering er dårlig eller dårligt vedligeholdt hvilket betyder at man er nødsaget til at holdde højt pumpetryk for at kunne forsyne alle boliger. Er det sådan vil du være nødsaget til at finde dig i støjen, indtil anlægget er optimeret.

2. Det er muligt at netop den stigestreng din lejlighed er placeret på, via en forkert indstillet indreguleringsventil får tildelt for store vandmængder og der af den grund kommer støj i ventilerne.

3. det er muligt at støjen ikke kommer fra dine egne radiatorer men kommer fra strengens indreguleringsventil, støjen kan da fjernes ved at åbne denne lidt mere. Men det er absolut en løsning der må fraråde,s idet man da vil fjerne vand fra andre stigestrengen og der vil derfor opstå et fornyet behov for øget pumpetryk.

Da du bor i en etage ejendom kan du vel få viceværten til at prøve at skrue ned for pumpen indtil støjen forsvinder og så se hvilke problemer dette afstedkommmer. Skaber det problemer andre steder er det da indreguleringen af anlægget der skal angribes.

Har du nogen fornemmelse af om hvor vidt hver lejlighed er indreguleret eller det kun er strengen der er ? Du vil kunne se det hvis du kigger der hvor varmen kommen ind i din lejlighed. Ellers prøv at spørge din vicevært. Er det ejer, privat el. almenudlejning du bor I ?

Hilsen
Allan
Tak for det fylde svar Allan. Jeg vil give det videre til viceværten og se hvad der så sker på den anden side af nytår.

Jeg har ikke nogen ide om hver lejlighed er indreguleret, så der må jeg være der svar skyldig. Det er en ejer lejlighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis