Fugt i vinduer

Hejsa

Vi har det store problem at vores vinduer hele tiden er fyldt med fugt, det er ikke bare fugt men så maget at vi må åbne vores vinduer og bruge en vindues svaber og skrave vandet af.
Vi har en luftfugthed inde på ca 54% til 60%  og nå vi tørre tøj er det kun ude på lokummet med et vindue åben eller udsugning køre.
Vi lufter ud 2 3 gange hver dag så det kan vel heller ikke være det.

Jeg har tænkt på at købe

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...p=&n=30100

men ved ikke om det er en god ide
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

Jeg har samme problem, og har en affugter som den du linker til. Men jeg bruger den ikke, da jeg synes den larmer mere end den affugter, der er mere fugt i vinduesrammerne end der er i opsamlingstanken. Før jeg købte den havde jeg lånt en af samme mærke men lidt mere avanceret, den virkede.
Sidste år havde jeg ingen udluftningsventil i stuen, nu har jeg montert en i sydvæggen, det har hjulpet betydeligt.

Mvh. Asp
Der er en del, der døjer med masser af fugt på vinduerne. For at holde det nede - eller helst undgå - skal der være god ventilation i boligen. Det har I ikke. Du skriver, at luftfugtigheden ligger på 54-60%. Er du sikker på, at din fugtighedsmåler passer? Noget tyder på, at den er højere. Nyere boliger har jo ventilationsanlæg. Men har I en ældre bolig, burde der være ventiler i alle vinduer og en indetemperatur på godt 20°. Jeg bor selv i et hus, der er godt 20 år gammelt. Der er ventiler i næsten alle vinduer, og minst et i hvert rum - plus de par stykker der er i loftet. De står alle åbne! Indetemperaturen er på 21-22° (schyysss - sig det ikke til nogen). Jeg har ikke så meget som én dråbe vand på vinduerne, selvom denne dag har en udetemperatur omkring 0°. Så Morten, der skal noget mere ventilation til og en indertemperatur på mindst 20°. Der burde så ikke være problemer med fugt.

Svend Erik

Bygningssnedker

Skrevet af Morten/mariager på 13 dec 2009 08:41
Hejsa

Vi har det store problem at vores vinduer hele tiden er fyldt med fugt, det er ikke bare fugt men så maget at vi må åbne vores vinduer og bruge en vindues svaber og skrave vandet af.
Vi har en luftfugthed inde på ca 54% til 60%  og nå vi tørre tøj er det kun ude på lokummet med et vindue åben eller udsugning køre.
Vi lufter ud 2 3 gange hver dag så det kan vel heller ikke være det.

Jeg har tænkt på at købe

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...p=&n=30100

men ved ikke om det er en god ide
Hvilke vinduer er det ? er det enkeltlags, med forsats, thermo, træ, plast eller alu ramme?


Jacob
træ med thermo , men har lige fået skifte for og bagdør til træ alu med lavenegi de fugter også .

Kan man selv sætte et par ventiler i vindure
Det lyder forkert.
hvis du har thermo/lavenergi ruder der er lavet rigtigt og de fugter har du en alt for høj luft fugtighed.
at fræse ud til en ventil i et vindue er arbejde for en fagmand. hvis det altså kan efter monteres.

Hvad har du målt din luft fugtighed med ? har du kalibreret den ? 50% med fugtet NaCl (kogesalt) og 100% med en fugtig klud.

Jacob
Annonce
Man har faktisk en bedre mulighed for at ventilere korrekt, hvis man monterer sine ventiler i væggen, og det er faktisk nemmere end at eftermontere ventiler i vinduer.

Hvis man har sine ventiler i vinduerne, lukker man faktisk kølig luft ind, hvor der er koldest i rummet i forvejen.

Brug din emhætte og udsugningen i badeværelset flittigt, da din luft jo skal den vej ud (sammen med noget varme).
Du kan roligt lade det køre hele tiden, mens du er på arbejde i nogle dage som forsøg (eller hele døgnet).

VI har 2 fugtmåler 1 fra obh og en fra nået tysk fis men de siger det samme, vi har sat lidt mere varme på 21c nu og prøver at lade udluftning køre lidt mere.
fugtsuger er yt
Morten, I skal på én eller anden måde have forbedret ventilationen i boligen. Det gør I ved at få monteret ventiler i vinduer/døre eller i væggen - måske også noget med indetemperaturen. I kan selvfølgelig få lavet det bedste: Et ventilationsanlæg. Det koster en del, og der er jo også noget arbejde med det, men er dog overkommeligt.

Du spørger til, om du selv kan sætte ventiler i vinduerne. Hvis du er en handyman, burde du kunne. Kniber det lidt, så få en håndværker til at hjælpe. Der skal helst en overfræser til at lave det aflange hul, hvor ventilen skal monteres. Der må ikke være "slinger i valsen", så derfor bruger man en såkaldt overfræser.

Hvis du er en handyman, kan du snyde ved at bore en række huller i vinduesrammen. Rigtig godt er det ikke. Derfor er en overfræser det værktøj, vi bruger.

Der er lige noget læsestof om termoruder:
http://www.bolius.dk/viden-om/vand-...a-vinduer/

http://www.vinduesindustrien.dk/index.php?id=291

Håber du kommer lidt videre med fugtproblemerne. Ikke med et affugtningsanlæg som kun er en løsning, man bruger ved nyt byggeri!


Svend Erik

Bygningssnedker

Skrevet af Morten/mariager på 13 dec 2009 15:58
træ med thermo , men har lige fået skifte for og bagdør til træ alu med lavenegi de fugter også .

Kan man selv sætte et par ventiler i vindure

Hvis dine lavenergiruder også fugter vil jeg også mene at dine fugtmålere viser for lavt.
mit lavenergivindue er 17-18 grader indvendigt ved frost.

Så ved lidt konservativ udregning antager vi at dit er +15 grader indvendigt. For at der så skal dannes kondens skal den relative fugtighed være mindst 70 % ved 20 grader. Forholdet mellem relativ fugtighed/temperatur og kondensering kan aflæses i et Mollier-Diagramm:

fx: http://www.profiagrar.at/waermepumpen.htm

 

 

 

hej

Hvis du bor i et hus, tror jeg den eneste rigtige løsning er et genvexanlæg. Den fugt du nævner må din luftfugtighed nok nærmere ligge på +70%

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis