IKEA overskabe - opsætning

Hej godtfolk.

Jeg er igang med at opsætte nyt IKEA køkken, og skal snart til at sætte overskabene op. Nogen gode ideer til måden? Jeg havde selv tænkt på at skrue et langt bræt op på væggen, og støtte skabene på det indtil de er skruet fast i væggen. Efterfølgende fjerner jeg brættet igen, og de lappede skruehuller vil blive dækket af fliser på et senere tidspunkt. 

Nogen der har nogen bedre ideer? 

Jeg er lidt i tvivl om der er en standart afstand mellem bordplade og overskabe. Nogen råd?

Mvh

Hoju
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da den helt rigtige fremgangs måde, husk at tjekke at brædtet sidder vandret, en højde fra bordpladen på 40 cm. vil være god.

V.h.  Håndværkeren
Fodpaneler til overskabe

Afstanden til overskabe fra bordplade er normalt omkring 51 cm.

Det lyder som den rigtige måde at montere overskabene på, hvis der ikke er en bæreliste der skal skrues på væggen til at hænge skabene på.
Da jeg opsatte overskabe, købte jeg en L-aluminiumsliste, så vidt jeg husker 25 x 15 x 3 mm.
Den blev monteret med den lange side op ad væggen og den korte side nederst, så skabene kunne hvile på den.
Den blev IKKE fjernet bagefter og er næsten usynlig. Det giver en rar fornemmelse at skabene ikke kun hænger i to skruer. Desuden er der nu kun træk i de øverste to skruer, så det hele er meget stærkere.
Jeg er ikke bange for at få dem i hovedet den dag jeg har stoppet for mange tallerkener ind

MvH,

Bent.
Skrevet af Orla Nautrup på 08 dec 2009 14:44
Fodpaneler til overskabe

Ja - nogle gange køber man jo også underskabe - som i IKEAs tilfælde ikke står på sokkel men på ben - hvorpå man kan sætte - fodpaneler - eller benskjulere - eller falsk sokkel - eller hvad man ellers kan finde på at kalde dem


Annonce
Lige præcis en af punkter hvor IKEA altså er noget skrammel efter min mening.

Skabene har kun tynde bagplader som er monteret på bagkanten af skabene, og ophængsbeslaget er så bare skruet ind i siden med 2 små skruer.... jeg har ikke alt for stor tiltro til hvor meget disse små skruer kan holde i siderne af de skabe.

Jeg er i hvertfald ikke imponeret over IKEA´s kvalitet på deres køkkener.

Overskabe sætte selvfølgelig så de passer i overkant med evt. højskabe, ellers sættes de som Orla skriver ca. 50 cm fra overkant bordplade.
Har lige for sjovs skyld målt hvor højt mine overskabe sidder. Nu skal det lige siges at jeg har belysning under skabene, så der er en extra liste under skabene for at skjule armaturerne.
Bordplade - skabsunderkant: 59 cm
Bordplade - liste: 53 cm

Jeg prøvede at forestille mig 50 cm og finder at det er for lidt, jeg ville skyde efter omkring 55 cm.

MvH,

Bent.
Skrevet af Koludabyg på 08 dec 2009 21:01


Skabene har kun tynde bagplader som er monteret på bagkanten af skabene, og ophængsbeslaget er så bare skruet ind i siden med 2 små skruer.... jeg har ikke alt for stor tiltro til hvor meget disse små skruer kan holde i siderne af de skabe.


Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men mine beslag sidder på siderne og vinkles over bagpladen. Køkkenet er 1,5 år gammelt, men det kan jo være de har ændret det.
Tak for alle jeres svar.

Beslagene er rigtignok skruet i siderne og vinklet ind over bagpladerne som tmeldgaard skriver. Jeg er nu ikke så nervøs for om det kan holde, det må man gå ud fra er testet af "festende unge mennesker", "piger for unge til Sunny Beach" og "ulækre, svinende familiemedlemmer", som IKEA siger i deres reklamer ;-)

God ide med spånlægten også tmeldgaard, må lige se, om jeg har gemt den.

Jeg vil lige måle efter for at se, om der er plads til 55 cm imellem overskabe og bordplade. Det lyder som den rigtige afstand for os. Vi skal også have liste og lys under skabene.

Mvh

Hoju
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis