Motor vask

Hej med jer!
Jeg har en Ford Focus 1,6  årgang 2007
Jeg tænker på at få vasket motoren.
I min gamle bil Skoda Favorit der tog man bare tændkablerne fra, men nu denne Ford der er jo en masse computer styring, så det er jo nok ikke en god ide at gøre det samme,  men næsten alt sammen er jo dækket med plastik kapper,   men er der nogle af jer der kender noget til dette vil jeg meget gerne høre fra jer.
MVH Preben

preben

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb noget sæbe der hedder Maxi 3. Det er grønt og på vandbasis. Det opløser olie, snavs osv. Lad det virke i ca. 20 minutter og skyl efter, gerne med varmt vand. Brug en børste til at komme ind i krogene med.

Spul ikke for meget dirkete på stik, ledninger og div. bokse.

Blæs herefter vandet væk med en luftpistol.

Skal det se godt ud, kan du sprøjte noget WD40 over det hele bagefter. Det fortrænger også vandet og giver et blankt skær på plastikdelene.

God fornøjelse
Hansi
Vand i et motorrum, og især under tryk, er at bede om at få kvaler.
Det giver ir og tæring, med dårlige forbindelser til følge. Læs de aktuelle tråde om problemer med sikringsbokse i Escorter.
Var det min bil, blev der ikke vasket noget som helst.
Du har mere glæde af at rense dine hjulkasser for møg og skidt og smøre dem ind i rustbeskyttelsesmiddel, hvis du skal gøre noget godt for din fine bil!

Med venlig hilsen
ktm

 

ford focus.

motorvask.!

der tår vel ikke i manualen til bilen.?
Jeg vidste ikke at Ford var sårbare over lidt vand. Jeg har vasket mange motorrum og kun een gang ville bilen ikke starte bagefter. Alle stik blev adskildt og sprøjtet med kontaktrens. Kæmpe arbejde men bilen kørte der fra.

Mine biler får en vask ca. en gang om året, helst sommer så solen/varmen hjælper med at tørre. Aldrig et problem, men kører heller ikke Ford :-)
Hansi

Har for en del år siden arbejdet som klargøringsmand - og der er ingen biler, der ikke tåler vand i motorrummet. Er man i tvivl - så prøv at køre et par 100 km på autobahn med "pæn fart i sydtysk sommervejr [styrtregn]" - og se så i motorrummet

Det gælder om at fjerne alle skidt-/fugtsamlere, og her er en let afrensning med et affedtningsmiddel helt fint. Bruger i mangel af bedre en alm. sulfo - afskylles med en let tåge fra vandslangen. Og har du adgang til trykluft, er det fint at kunne blæse fugt (og skidt) væk fra de steder, hvor det ikke er hensigtsmæssigt med for meget fugt.

De steder, man kan komme til det - er en efterbehandling med voks udmærket. - og en klud med silicone gør meget for at afvise fugt på kabler m.v., ligesom plastskjoldene får lidt farve igen.

Havde for ikke så længe siden al plastic'en af en nyere passat med 100 tkm på tælleren. Da vi nu havde det af, fik den en gang trykluft og en olieklud, så var den som ny.


Mvh.

Jan R.
Hej Jan R.
Mange tak for dit gode svar, det vil jeg prøve til sommer, det var ikke fordi jeg ville vaske den nu, men det var bare en tanke jeg fik, da jeg sidst så ned i motorrummet, ikke fordi der var så meget snavs, men bare en tanke.
Endnu engang tak.
Og så tror jeg jeg har fået svar på alt.
MVH Preben

preben

Der sker selvfølgelig ikke noget, her og nu, ved at pladre med vand i motorrummet, men på sigt, uanset om det er den ene eller anden type bil, skal der helt sikkert komme problemer.
Det bliver meget vanskeligt at finde folk, som har bare en smule indsigt i elektronik, der vil anbefale at spule vand, især under tryk, på sådanne komponenter.
Fordi man har vasket en motor ifm klargøring af en salgsbil, og den har kunnet starte igen, er ingen garanti for at den også efter nogle års forløb, stadig vil fungere uden problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

@KTM

Pkt. 1 - bemærk, at jeg anbefaler ikke vand under tryk... men en let tåge. Højtryksrensning hører ikke hjemme i et motorrum under normale omstændigheder.
Selvfølgelig hører vand og el ikke sammen - og netop derfor er de fleste biler også bygget således, at elektriske komponenter er afskærmet - og i øvrigt placeret således, at de udsættes mindst muligt for direkte vandpåvirkning under kørsel (optimering af luftstrømmene i motorrummet). Men bilerne er under alle omstændigheder bygget til at håndtere de store mængder kondens, der dannes (særligt) om vinteren.

Pkt. 2 - de eneste biler, jeg har salgsklargjort, er mine egne. Mit job var på en biludlejning, hvor bilerne netop skulle være driftssikre - så har netop arbejdet med alle typer biler og størrelser, især fordi det pågældende firma også havde en del ældre biler. Og netop at kunne se, hvorledes bilerne opførte sig over en årrække ift. den hårde behandling, de får i udlejningssammenhænge, synes jeg er en god og brugbar erfaring (hvorfor der er visse bilmærker, jeg aldrig skal have ind i min garage).


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis